Wat zijn Google Responsive Search Ads?

Google Responsieve advertenties

Responsive Search Ads, je hebt het vast al wel een keer voorbij horen komen, maar wat zijn het nou precies? Dit blogartikel zal je uitleggen wat Responsive Seach Ads, ook wel responsieve zoekadvertenties genoemd, precies zijn en waarom wij hier gebruik van maken binnen Google adverteren.

Google is al jaren het meest succesvolle advertentiekanaal op de markt. Google probeert met zijn zoekmachine altijd het meest relevante zoekresultaat te vertonen en is hierom ook het meest geliefd door zijn gebruikers. De laatste jaren ontwikkelt Google zich voornamelijk op machine learning om de relevantie nog meer te waarborgen. Responsive Search Ads zijn een vorm van machine learning en moeten bijdragen aan betere zoekresultaten voor de zoeker. Sinds juni 2022 is het zelfs niet meer mogelijk om uitgebreide tekstadvertenties te maken of bewerken. Deze kun je nog wel onderbreken, hervatten of verwijderen maar het is duidelijk dat Google je aanraadt om met responsieve tekstadvertenties aan de slag te gaan.

 

Wat zijn Responsive Search Ads?

Met responsieve zoekadvertenties kun je advertenties maken die automatisch worden aangepast om je klanten meer tekst en relevantere boodschappen te tonen. In tegenstelling tot de traditionele Search Ads, waar je een statische tekst advertentie maakt, kun je voor responsieve zoekadvertenties wel tot vijftien verschillende koppen en vier beschrijvingen toevoegen. Dit betekent dat Google Ads ruim veertigduizend verschillende advertentiecombinaties kan vertonen.

Nu komt machine learning van Google om de hoek kijken. Google gaat namelijk alle verschillende combinaties testen bij verschillende type zoekers. Wanneer Google klaar is met leren en genoeg data verzameld heeft, is Google in staat om door middel van Responsive Search Ads de beste boodschap te tonen aan verschillende zoekers. Dit gebeurt op basis van hun zoekopdrachten, het apparaat waar ze op zoeken, historische acties en nog vele andere signalen.

Voordelen van Responsive Search Ads

Responsieve zoekadvertenties zijn vaak groter en beter beoordeeld dan reguliere Search Ads. Google geeft aan dat je met het inzetten van Responsive Search Ads een CTR-stijging kan verwachten tussen 5% en 15%. De nieuwe advertenties van Google bieden nog meer voordelen voor jou als adverteerder:

Voordeel 1: Flexibele advertenties

De advertenties worden aangepast aan de breedte van het scherm. Of je nu met je smartphone, laptop of tablet zoekt, je beschikt altijd over meer ruimte om je boodschap met je potentiële klanten te delen.

Voordeel 2: Tijdsbesparing

Bespaar tijd door het algoritme van Google zijn werk te laten doen. Door de machine learning van Google worden de beste combinaties vertoond aan je doelgroep. Dit betekent dat je minder bezig bent met het optimaliseren en testen van advertenties.

Voordeel 3: Meer bereik

Je bereikt meer potentiële klanten wanneer je gebruik maakt van verschillende koppen en beschrijvingen. Dit betekent dat Google je in meer veilingen laat meedoen en dat je advertenties met meer zoekopdrachten overeenkomen.

Voordeel 4: Betere prestaties van je advertenties

Doordat je met responsieve zoekadvertenties in meer veilingen kunt concurreren, kun je meer klikken en conversies genereren dan mogelijk is met alleen normale Search Ads.

Tips voor Responsive Search Ads

Voor Responsive Search Ads heb je de mogelijkheid om maximaal 15 koppen en 4 beschrijvingen te aan te leveren. Het is de bedoeling dat Google Ads hiermee zoveel mogelijk verschillende en relevante advertenties kan maken. Houd dus rekening met de volgende tips:

  • Tip 1. Geef minimaal acht tot tien koppen op. Hoe meer koppen je invoert, hoe meer opties er zijn om relevante advertenties te maken. Wij raden dus aan om ze alle 15 te maken.
  • Tip 2. Voeg minstens vijf unieke koppen toe zonder herhaling van dezelfde of soortgelijke zinnen en/of zoekwoorden.
  • Tip 3. Zorg ervoor dat je in minimaal drie koppen een zoekwoord opneemt.
  • Tip 4. Zorg ervoor dat je nog minimaal drie koppen hebt die geen zoekwoorden bevatten. In deze koppen kun je bijvoorbeeld kenmerken en USP’s toevoegen. Google Ads komt zelf oom met suggesties om het CTR te verhogen. Deze suggesties haalt Google Ads uit eerdere advertenties die je hebt aangemaakt.
  • Tip 5. Geef ten minste twee unieke beschrijvingen op, maar het liefst alle vier, want hoe meer je er aanmaakt, hoe meer variaties getest kunnen worden.
  • Tip 6. Probeer in de beschrijvingen aanvullende informatie over jouw product of service te geven die niet in de koppen wordt genoemd.
  • Tip 7. Het Google Ads rapport: combinaties, laat zien welke advertentiecombinaties van de Responsieve Search Ads het vaakst zijn vertoond. Hieruit kan je afleiden dat dit je best presterende advertentiecombinatie is . Maak van de beste combinatie een uitgebreide tekstadvertentie en verwijder deze combinatie uit je Responsieve Search Ads. Op deze manier blijf je jouw advertentieteksten continue verbeteren.
  • Tip 8. Google is zo vriendelijk geweest om een extra hulp toe te voegen aan de Responsive Search Ads. Deze hulp laat je direct zien hoe het ervoor staat met je advertentie. Je krijgt ook meteen advies voor verbeteringen die je kan toepassen. Wij raden aan om door te gaan tot je advertentiekwaliteit ‘Uitstekend’ is.

Meer weten en op de hoogte blijven?

Je weet nu wat Responsive Search Ads zijn en waarom het belangrijk is hier gebruik van te maken. We hebben de informatie ook in een infographic gezet voor je. Wij werken dagelijks met dit type advertenties. Wil je Google Ads uitbesteden? Neem contact met ons op door een e-mail te sturen naar info@erocket.nl of bel ons via 076 782 05 60.

Meer uit advertenties halen?

Wij laten direct kansen zien met SEA.

Meer inspirerende blogs

Performance max voor leadgeneratie
Performance Max campagnes voor leadgeneratie
Performance max campagnes
Performance Max campagnes: alles wat je moet weten op een rij
Google ads uitbesteden voordelen
Google Ads uitbesteden: dit zijn de voordelen

Belangrijke pagina's

Wat maakt jullie anders dan andere online markering bureaus?
Hoeveel moet ik rekenen voor advertentiekosten?
Zit advertentiebudget ook in jullie prijs?
Google Adverteren
34% meer leads uit Google Ads met Hypotheek Visie

Wij werken inmiddels al lange tijd samen met Hypotheek Visie. Waar we zijn gestart met een quick scan in Google Ads als second opinion, zijn we daarna voor één vestiging aan de slag gegaan. Inmiddels beheren we het account voor alle vestigingen in heel Nederland. Daarbij hebben wij 34% meer leads uit Google Ads gehaald tegen 13% lagere kosten per conversie!