Wat zijn Google Responsive Search Ads?

Responsive Search Ads, je hebt het vast al wel een keer voorbij horen komen, maar wat zijn het nou precies? Dit blogartikel zal je uitleggen wat Responsive Seach Ads, ook wel responsieve zoekadvertenties genoemd, precies zijn en waarom je deze als adverteerder moet inzetten.

Google is al jaren het meest succesvolle advertentiekanaal op de markt. Google probeert met zijn zoekmachine altijd het meest relevante zoekresultaat te vertonen en is hierom ook het meest geliefd door zijn gebruikers. De laatste jaren ontwikkelt Google zich voornamelijk op machine learning om de relevantie nog meer te waarborgen. Responsive Search Ads zijn een vorm van machine learning en moeten bijdragen aan betere zoekresultaten voor de zoeker. Je kan dus begrijpen dat Google het erg waardeert wanneer je hier gebruik van maakt!

Wat zijn Responsive Search Ads?

Met responsieve zoekadvertenties kun je advertenties maken die automatisch worden aangepast om je klanten meer tekst en relevantere boodschappen te tonen. In tegenstelling tot de traditionele Search Ads, waar je een statische tekstadvertentie maakt, kun je voor responsieve zoekadvertenties wel tot vijftien verschillende koppen en vier beschrijvingen toevoegen. Dit betekent dat Google Ads ruim veertigduizend verschillende advertentiecombinaties kan vertonen.

Nu komt machine learning van Google om de hoek kijken. Google gaat namelijk alle verschillende combinaties testen bij verschillende type zoekers. Wanneer Google klaar is met leren en genoeg data verzameld heeft, is Google in staat om door middel van Responsive Search Ads de beste boodschap te tonen aan verschillende zoekers. Dit gebeurt op basis van hun zoekopdrachten, het apparaat waar ze op zoeken, historische acties en nog vele andere signalen.

 

Responsive Search Ads

Waarom zijn Responsive Search Ads belangrijk?

Responsieve zoekadvertenties zijn vaak groter en beter beoordeeld dan normale Search Ads. Google geeft aan dat je met het inzetten van Responsive Search Ads een CTR-stijging kan verwachten tussen 5% en 15%. De nieuwe advertenties van Google bieden nog meer voordelen voor jou als adverteerder:

Voordeel 1: Flexibele advertenties

De advertenties worden aangepast aan de breedte van het scherm. Of je nu met je smartphone, laptop of tablet zoekt, je beschikt altijd over meer ruimte om je boodschap met je potentiële klanten te delen.

Voordeel 2: Tijdsbesparing

Bespaar tijd door het algoritme van Google zijn werk te laten doen. Door de machine learning van Google worden de beste combinaties vertoond aan je doelgroep. Dit betekent dat je minder bezig bent met het optimaliseren en testen van advertenties.

Voordeel 3: Meer bereik

Je bereikt meer potentiële klanten wanneer je gebruik maakt van verschillende koppen en beschrijvingen. Dit betekent dat Google je in meer veilingen laat meedoen en dat je advertenties met meer zoekopdrachten overeenkomen.

Voordeel 4: Betere prestaties van je advertenties

Doordat je met responsieve zoekadvertenties in meer veilingen kunt concurreren, kun je meer klikken en conversies genereren dan mogelijk is met alleen normale Search Ads.

Belangrijk om te weten

Je weet nu wat Responsive Search Ads zijn en waarom je deze moet inzetten als adverteerder. Het is echter wel belangrijk om te weten dat de Responsieve Search Ads van Google nog in de bèta fase zit. Dit betekent dat Google hier nog mee aan het experimenteren en aan het leren is. Erocket maakt voor iedere klant gebruik van responsieve zoekadvertenties, op deze manier proberen wij ook te testen wat werkt en wat niet werkt. Tot zover zien wij duidelijk positieve resultaten met onze responsieve zoekadvertenties. Wij raden je aan om hier zelf ook uitvoerig mee te testen, want dit wordt de trend van 2019 voor Google Ads!

Meer weten en op de hoogte blijven?

Wil je meer weten over onze ervaringen met Google Responsive Search Ads? Houd onze blogpagina dan goed in de gaten of neem contact op door een e-mail te sturen naar [email protected] of bel ons via 076 782 05 60.

 

Infographic Responsive Search Ads