Een featured snippet is een zoekresultaat in Google, waarbij direct een beknopt antwoord wordt gegeven op de zoekvraag. Dit antwoord wordt getoond in een opvallend blok en staat vaak helemaal bovenaan de pagina. Featured snippets worden ook wel positie 0 genoemd en nemen dus een prominente positie in. In dit blogartikel ga ik dieper in op de vraag wat featured snippets zijn en welke soorten er bestaan.
Wat zijn featured snippets?
Featured snippets zijn zoekresultaten in Google, waarbij direct een beknopt antwoord wordt gegeven op de zoekvraag.
Er bestaan diverse synoniemen voor featured snippets, zoals het eerder genoemde positie 0, maar ook answer boxes. Ze worden zo genoemd, omdat ze antwoord geven op de vraag. Zelf noemt Google het een aanbevolen fragment. Google heeft featured snippets geïntroduceerd om sneller antwoord te kunnen geven op vragen en het gebruikers zo gemakkelijk mogelijk te maken. Dit is dan ook in lijn met de ontwikkelingen van het algoritme van de afgelopen jaren, waarbij Google veel aandacht heeft besteed aan het verbeteren van de gebruikerservaring.
Waarom is het interessant?
Zoals eerder aangegeven, worden featured snippets ook wel positie 0 genoemd en hieruit blijkt meteen waarom ze zo interessant zijn. Wanneer jouw content wordt gebruikt als featured snippets, verwerf je meteen een toppositie in Google. Bovendien wordt het antwoord vertoond in een opvallend blok, wat de aandacht trekt van gebruikers. Nog een voordeel is dat het resultaat ook kan worden opgelezen met voice search.
Naast deze voordelen zit er ook nog eens veel potentie in de answer boxes. Uit onderzoek onder 112 miljoen zoekwoorden is gebleken dat 12.29% van deze zoekwoorden featured snippets in de resultaten bevatten. Dit zijn allemaal kansen om onder de aandacht van je doelgroep te komen!
Soorten featured snippets
Er zijn verschillende vormen featured snippets en de manier waarop ze vertoond worden. Soms worden ze met afbeelding vertoond en soms zonder. Op basis van de vorm van de snippet zie je meteen waar je op kunt optimaliseren.
Paragraaf
Dit type snippet komt het relatief gezien het vaakst voor. In een korte tekst wordt antwoord gegeven op de zoekvraag. Paragrafen worden vaak gebruikt om antwoord te geven op vragen als wie is, waarom is, wat is etc. Zie je dat één van je concurrenten een snippet in de vorm van een paragraaf heeft verworven? Probeer er dan voor te zorgen dat de tekst op jouw pagina nog beter antwoord geeft op de vraag.
Lijst
Een snippet in de vorm van een lijst geeft meteen een duidelijk overzicht op basis van de zoekvraag. Lijsten worden vaak gebruikt voor stappenplannen, recepten en tips, zoals in ons blogartikel met Instagram tips voor bedrijven. Zie je dat er een lijst staat met bulletpoints op een plek waar jij positie 0 wilt veroveren? Zorg er dan voor dat je in je eigen tekst ook gebruik maakt van deze bulletpoints.
Tabel
Tot slot kan Google de resultaten ook tonen in een tabel. De tabel kan uit meerdere kolommen bestaan, maar het is mogelijk dat Google slechts een deel van de tabel gebruikt om antwoord te geven op de zoekvraag. Tabellen worden vaak gebruikt wanneer gezocht wordt naar prijzen, percentages of data. Wil jij een aanbevolen fragment overnemen met jouw tabel? Zorg er dan voor dat deze zo duidelijk en volledig mogelijk is.
Inzicht in featured snippets
Wil jij positie 0 veroveren met je website? Onthoud dan dat Google niet bij iedere zoekterm featured snippets vertoont. Om deze reden is het van belang dat je eerst onderzoek doet of er potentie in je zoekwoorden zit. Hiervoor kun je online marketing tools gebruiken, zoals Ahrefs en Serpstat. Uiteraard kun je het ook zelf opzoeken met een zoekopdracht in Google! Zie je een featured snippet op een interessante en voor jou relevante zoekterm? Bekijk dan hoe deze snippet eruit ziet: is het een paragraaf, lijst of tabel? Wordt er ook een afbeelding vertoond? Bekijk ook hoe de pagina van de scorende concurrent eruit ziet en ga vervolgens zelf aan de slag!
Hulp bij featured snippets
Binnen onze Multi Funnel strategie combineren we alle onderdelen van SEO waardoor we ook altijd naar de feaured snippets kijken. In overleg met de klant kijken we welke snippets we willen als bedrijf en of we hier conversies uit krijgen. Heb je hier nog hulp bij nodig? Onze online marketeers ondersteunen je graag. Neem contact met ons op via 076 782 0560 of via onderstaande button.