In het programma OPGELICHT?! werd op dinsdag 2 februari 2021 een item uitgezonden met betrekking tot click farms. In dit fragment, dat je hier kunt terugkijken, werd uitgelicht dat bedrijven zoals loodgieters en slotenmakers regelmatig gebruikmaken van de diensten van zogeheten click farms. Hiermee zorgen zij ervoor dat het maximale dagbudget van (eerlijke) concurrenten snel wordt bereikt. Zodra dit het geval is, kunnen deze concurrenten niet meedoen in de veiling van Google. Maar wat zijn die click farms precies en wat kan je er tegen doen? Je leest het in dit artikel.
Wat zijn click farms?
Een click farm is een bedrijf dat ingeschakeld wordt als men snel veel verkeer wilt genereren op een website of andere online omgeving. Dit kan op verschillende manieren. Denk bijvoorbeeld aan het kopen van volgers op social media kanalen, het creëren van backlinks of het verspreiden van (fake) nieuws. Daarnaast kunnen click farms ingezet worden om op advertenties van concurrerende bedrijven te klikken, zoals ook in de uitzending van OPGELICHT?! wordt uitgelicht. De meeste click farms bevinden zich in India en China, maar in principe kan iedereen met een laptop en een paar telefoons een click farm starten. Er wordt gebruik gemaakt van een VPN-verbinding waardoor de locatie onbekend blijft of aangepast kan worden. Hierdoor kunnen zij ook op advertenties met een specifieke locatietargeting klikken.
Click farms zijn niet illegaal, waardoor ze op dit moment ook niet worden opgedoekt. Hierdoor is de kans best aanwezig dat één van je concurrenten gebruik maakt van hun services, zeker als je in een competitieve branche zit.
Waarom worden ze ingehuurd?
In het scenario van OPGELICHT?! wordt een click farm ingehuurd om ervoor te zorgen dat concurrenten snel hun maximale dagbudget bereiken in Google Ads. Op deze manier worden de kosten per klik van het bedrijf dat de click farm heeft ingehuurd lager en zullen ze vaker op de eerste positie in de veiling komen. In OPGELICHT?! wordt daarbij ook de link gelegd met malafide bedrijven die veel te hoge prijzen vragen voor hun dienstverlening, maar dat hoeft in principe niet het geval te zijn. Iedereen kan een click farm inhuren, maar het wordt alleen niet gezien als een eerlijke manier van adverteren.
Hoe pakt Google dit aan?
Wanneer je in Google Ads naar Instellingen > Facturering > transacties gaat dan kan je zien of je weleens te maken hebt gehad met ongeldige klikactiviteiten. Deze hoeven overigens niet van een click farm afkomstig te zijn, maar dat kan bijvoorbeeld ook “gewoon” van een concurrent zijn die een aantal keer op je advertenties heeft geklikt. In het transactie-overzicht wordt dit aangegeven met de omschrijving Ongeldige activiteit met daarbij een geldbedrag dat je terugkrijgt van Google. Je hoeft dus uiteindelijk niet te betalen voor al die kliks van een click farm of een concurrent. Daarmee is alleen niet het hele probleem opgelost. Zodra een click farm aan de slag gaat, zal je dagbudget van die dag gewoon opraken, waardoor je op die dag omzet mist omdat je niet zichtbaar was in Google.
Zodra Google door heeft dat een bedrijf gebruik maakt van click farms, dan wordt het advertentie-account van dat bedrijf geblokkeerd. Hoe lang dit duurt voordat Google overgaat tot deze actie is niet bekend.
Wat kan je er tegen doen?
Verschillende bedrijven bieden software aan die klikfraude zou moeten voorkomen. Dit doen zij door het klikgedrag van IP-adressen te analyseren en automatisch uit te sluiten als dit gedrag verdacht is. Denk bijvoorbeeld aan een sessieduur van 1 seconde of zelfs minder. Er is echter nog weinig bewijs dat dit ook daadwerkelijk goed werkt en het dus ook je geld waard is. In principe kan je dus weinig doen aan click farms. Door je transactie-overzicht zo nu en dan te controleren, krijg je wel een inzicht in de concurrerende markt waar je in zit en hoe vaak hier sprake is van klikfraude. Verder is het aan te raden om bij je locatie-targeting te kiezen voor Mensen targeten die zich (regelmatig) op uw targetlocaties bevinden. Dit voorkomt de aanwezigheid van click farms niet, maar het wordt op deze manier wel iets moeilijker voor ze om jouw advertenties te vinden.
Dit stel je als volgt in:
- Klik op de campagne die je wilt aanpassen
- Klik vervolgens op Instellingen
- Klik hier op Locaties en open het dropdown menu genaamd Locatie-opties
- Zet hier de targeting enkel op Aanwezigheid en sla op

Jouw advertentieaccount zo optimaal mogelijk inrichten?
Al met al kunnen click farms een groot probleem vormen. Zoals ik in dit artikel heb beschreven, zijn er enkele mogelijkheden om de kans op ongeldige klikken zo klein mogelijk te maken. Wij werken dagelijks met grote en kleine Google Ads accounts en kunnen je uitstekend adviseren met betrekking tot adverteren in Google. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.