Wat kan je met advertentie-extensies in Google Ads?

Wanneer je online wilt adverteren en je al je advertentieteksten tot in detail hebt uitgewerkt, getest en doorontwikkeld hebt, is het slim om de advertentie-extensies mee te nemen. Deze extensies worden vaak over het hoofd gezien of als niet relevant beschouwd. Maar niets is minder waar: extensies komen in vele varianten en zijn een goede toevoeging voor de advertenties.

Verschillende extensies

Google Ads biedt voldoende mogelijkheden om een product of dienst aan te bieden via een advertentie. Maar hoe fijn is het als de USP’s (unique selling points) kunnen worden toegelicht in een extensie zodat dit niet meer in de advertentieteksten benoemd hoeft te worden? Voordat je hiermee aan de slag gaat, is het relevant om te weten welke extensies er zijn en waar ze voor kunnen dienen. Google Ads biedt in de volgende vier categorieën de extensies aan:

  • Locatiegericht:
    • Locatie-extensies
    • Locatie-extensies voor partners
  • Contactgericht:
    • Oproepextensies
    • Berichtextensies
  • Conversiegericht:
    • Sitelink-extensies
    • Highlight-extensies
    • Extensies voor website-informatie
    • Prijsextensies
  • Appgericht:
    • App-extensies

Locatiegerichte advertentie-extensies

Er zijn twee verschillende advertentie-extensies die locatiegericht zijn. Deze extensies stimuleren mensen om naar de fysieke locatie te komen en om gebruik te maken van de offline diensten die aangeboden worden.

Locatie-extensies

Met de locatie-extensie is het mogelijk om het adres van je bedrijf te delen. Het voordeel hiervan is niet alleen dat mensen weten waar de fysieke locatie van je bedrijf is, maar mensen kunnen er ook voor kiezen om een route naar de locatie weer te laten geven of de afstand tot uw bedrijf weer te geven.

Locatie-extensies voor partners

De locatie-extensie voor partners is relevant wanneer jouw producten beschikbaar zijn in verschillende winkelketens. Deze extensie kan klanten bereiken wanneer ze al weten wat ze willen kopen, maar twijfelen waar ze dit willen doen. Wanneer je advertentie wordt weergegeven met de locatie-extensie voor partners en iemand zoekt op Google naar jouw product, wordt de dichtstbijzijnde winkel weergegeven inclusief adres. Op mobiel kan de klant gemakkelijk de routebeschrijving naar de winkel opvragen

Google maps op mobiel

Contactgerichte advertentie-extensies

Er zijn twee verschillende advertentie-extensies die contactgericht zijn. Deze extensies stimuleren mensen om contact op te nemen en vragen te stellen of advies te vragen. Deze contactmomenten kunnen de klant overtuigen om een aankoop te doen of om gebruik te maken van de aangeboden diensten.

Oproepextensies

Telefoonnummers kunnen toegevoegd worden aan de hand van de oproepextensie. Voor mobiele gebruikers is deze functie erg gebruikersvriendelijk omdat het nummer aanklikbaar is en een rechtstreekse oproep zo direct mogelijk is. Wanneer een telefoonnummer op een andere locatie in de advertentie wordt verwerkt, bestaat de kans dat de advertentie wordt afgekeurd. Deze extensie heeft dus niet alleen baat bij de betrokkenheid maar het is ook de beste manier om een telefoonnummer te verwerken in een advertentie.

Berichtextensies

Met de berichtextensie is het mogelijk om mensen te stimuleren om u vanuit de advertentie een sms te sturen. Ook voor deze extensie is het voor de mobiele gebruiker erg gebruiksvriendelijk: met één druk op de knop wordt het mogelijk om een SMS te sturen. Het is voor klanten op deze manier makkelijker om een afspraak te maken, een offerte aan te vragen, een vraag te stellen of om verdere contactgegevens op te vragen.

Gegevens op laptop

Conversiegerichte advertentie-extensies

Om klanten ervan te overtuigen om een aankoop te doen, zijn conversiegerichte advertentie-extensies geschikt om toe te passen. Deze extensies kunnen de informatie bieden die de klant nodig heeft om tot actie over te gaan en een aankoop te doen.

Sitelink-extensies

Aan de hand van sitelink-extensies is het mogelijk om specifieke pagina’s uit te lichten onder de advertentie, zoals bijvoorbeeld een specifiek product of openingstijden. Deze pagina’s worden uitgelicht in de vorm van een opmaak van twee of vier steekwoorden. Zorg dus dat je altijd een even aantal sitelink-extensies toevoegt.

Highlight-extensies

Wanneer je gebruik maakt van highlight-extensies, is het niet nodig om USP’s te benadrukken in de advertentieteksten. De highlight-extensie maakt het mogelijk om per categorie een aantal USP’s uit te lichten. Denk aan extra diensten die aangeboden worden zoals ‘Vandaag besteld, morgen bezorgd’ of ‘Gratis retourneren’, maar ook aan bepaalde stijlen, aanbiedingen, of garanties. Afhankelijk van de tekenafstand, de browser en het apparaat dat wordt gebruikt, kunnen maximaal tien highlights worden weergeven.

Extensies voor website-informatie

Highlight-extensies en extensies voor website-informatie lijken op elkaar maar er zijn wel degelijk veschillen. Waar highlight-extensies USP’s benadrukken die willekeurig achter elkaar geplaatst worden, zijn extensies voor website-informatie specifieke kenmerken zoals merken, modellen of bestellingen. Je gebruikt bij deze extensie alleen feitelijke info zonder toevoegingen, zoals bijvoorbeeld aanbevelingen.

Selecteer een vooraf gedefinieerde koptekst (zoals Product- of Servicecategorie) en maak een lijst van artikelen waarmee u informatie presenteert die het meest waardevol is voor potentiële klanten.

Prijsextensies

Prijsextensies zijn alleen relevant voor advertenties waar specifiek een product(catagorie) of dienst met een prijs wordt aangeboden. Door een prijsextensie toe te voegen krijgen de tekstadvertenties niet alleen meerwaarde, klanten kunnen makkelijker producten bekijken en vergelijken. Het biedt de mogelijkheid om met meer ruimte de klanten te informeren.

Appgerichte advertentie-extensies

Er is één soort appgerichte advertentie-extensie op dit moment. Deze extensie stimuleert mensen om aangeboden applicaties te bekijken of zelfs te downloaden en te gebruiken.

App-extensies

Met de app-extensie van Google Ads kun je een link toevoegen naar de downloadpagina van de applicatie. Met één druk op de knop kunnen ze verwezen worden naar de app store, de play store of een eigen pagina waar de applicatie gedownload kan worden. Deze extensie is wereldwijd beschikbaar voor mobiele Android- en iOs-apparaten, inclusief tablets. Het verschil met de sitelink-extensie is dat per tekstadvertentie maar één app-extensie wordt weergegeven.

Voorbeeld van extensies

De voordelen van extensies

Een overduidelijk voordeel van extensies is de variëteit die mogelijk is. Er zijn bijna tien verschillende extensies beschikbaar die ieder de mogelijkheid bieden om meer informatie te delen over het product of de dienst die via de advertentie wordt aangeboden. Daarnaast kan deze informatie uiteindelijk leiden tot een aankoop of een contactmoment. Extensies zijn dus niet allen nuttig, het is ook gemakkelijk om toe te passen. Dit doe je als volgt:

  • Log in op ads.google.com
  • Ga naar alle campagnes
  • In de linker taakbalk klik je op ‘Advertenties en extensies’
  • Bovenaan klik je op ‘Extensies’

Hier staan alle extensies die je kunt beheren. Wanneer je een extensie wilt toevoegen, klik je op de blauwe knop met het plusteken en selecteer je de soort extensie die je wilt aanmaken.

Wil je hulp bij het optimaliseren van je advertenties?

Heb je aan de hand van dit blogartikel nog vragen? Of wil je meer weten over Google Ads advertenties? Wij van eRocket helpen je graag. Wanneer wij online marketing voor onze klanten doen, dan zetten we altijd Multi Funnel Marketing in. Deze online marketing strategie zorgt ervoor dat we alles optimaliseren om een doelstelling te halen. Wanneer je ook meer rendement uit online marketing willen halen, neem dan contact met ons op of spreek ons aan op de chat.