Wat is TikTok en waarom moet jij je aanmelden?

TikTok Ads
Highlights
  • TikTok is sinds 2016 een grote speler in China, de laatste jaren verovert het ook Nederland
  • De doelgroep was oorspronkelijk erg jong, maar dat verandert inmiddels
  • Voor bedrijven zijn er veel kansen op TikTok, waaronder TikTok adverteren

TikTok is een wereldwijde hit

Hoewel TikTok al sinds 2016 een grote hit is in China, duurde het wel even voordat dit platform wereldwijd bekend werd. De kans is groot dat je er inmiddels wel van gehoord hebt: TikTok is op dit moment het snelst groeiende sociale medium ooit. Met maandelijks 1 miljard actieve gebruikers is TikTok een wereldwijde sensatie.

In Nederland wordt het aantal gebruikers geschat op 3 miljoen, waarvan 1,6 miljoen dagelijkse gebruikers. De grootste groep is 18 tot 29 jaar. Maar wat is TikTok nou precies en waarom is het zo populair?

Wat is TikTok?

TikTok is een app waarbij je zelf video’s kunt maken en ontdekken. Je kunt jezelf filmen terwijl je danst, playbackt op je favoriete nummers, meedoet aan challenges of je kunt gewoon grappige video’s maken. Deze video’s kan je bewerken in de app met een leuk filter of special effect en daarna kan je de video online plaatsen. Na het plaatsen kunnen gebruikers van de app deze met elkaar delen, liken en reacties achterlaten.

De grootste kracht van TikTok is dat mensen eindeloos door de video’s heen kunnen blijven scrollen. De gemiddelde TikTokker spendeert daardoor al snel een uur per dag op de app. Dat is dus bijna het dubbele van de gebruikers op Snapchat. Snapchat gebruikers spenderen dagelijks ongeveer 30 minuten per dag.

De doelgroep van TikTok

De app TikTok is snel populairder geworden. De app wordt het meest gebruikt door 18 tot 24-jarigen: 39% van de gebruikers. Daarna volgt de leeftijdsgroep 25 tot 34 jaar (32%). Ook in de leeftijdsgroep van 35 tot 44 jaar is TikTok erg populair. Veel mensen dachten lange tijd dat alleen kinderen op TikTok zaten. Maar vergeet niet: er is een groeiend aantal oudere gebruikers.

Doordat je de video’s makkelijk kunt verspreiden op andere platformen zoals Facebook, Instagram en Twitter is het bereik enorm groot en kun je met één video al viraal gaan.

TikTok voor bedrijven

De wereldwijde lancering van TikTok Shopping is eind 2021 uitgerold. Vanaf dat moment kunnen bedrijven nog meer uit dit platform halen. In dit artikel vertellen we je er alles over. #tiktokmademebuyit

Ook kun je als bedrijf adverteren op TikTok. Het werkt bijna hetzelfde als adverteren op Facebook, dus je kunt hier als marketeer én ondernemer snel stappen zetten. Lees ook eens dit artikel over TikTok kansen voor bedrijven.

Aan de slag

Wil je aan de slag met TikTok? We helpen je graag!

Meer uit social media halen?

Wij laten je graag zien welke resultaten wij met social media bij onze klanten hebben behaald.

Meer inspirerende blogs

TikTok Recruitment
TikTok recruitment
Lemon8
Lemon8: het (noodgedwongen) alternatief voor TikTok?
tiktok shopping
TikTok Shopping is here! #tiktokmademebuyit

Belangrijke pagina's

Wat is jullie track record?
Wat maakt jullie anders dan andere online markering bureaus?
Social media strategie
Growth hacking voor Bram’s Bouwstenen

We blijven stappen zetten voor Bram’s Bouwstenen, waarbij we nu meer kanalen inzetten. We blijven zoeken naar kansen om meer uit de marketing te halen zodat straks iedereen z’n teambuilding activiteiten doet met Lego.