Wat is server side tagging

server side tagging
  • Server side tagging is de oplossing voor het verdwijnen van third party cookies
  • Een andere manier om data op te slaan vanuit je website
  • Voordelen: snellere website, AVG proof, meer conversies & betere campagnes

 

Het komende jaar verandert er veel bij het verzamelen van data. Cookies worden vaker geblokkeerd waardoor je o.a. minder statistieken kan gebruiken voor analyses. Advertentie campagnes presteren beter met meer statistieken waardoor je ook conversies kan missen als je hier niet mee aan de slag gaat.

 

Wat is server side tagging?

Server side tagging is een techniek waarbij tags, kleine stukjes code die gegevens verzamelen over websitegebruik, niet in de browser van de gebruiker, maar op de server van de website worden uitgevoerd. Dit betekent dat de gegevensverwerking plaatsvindt op de server, in plaats van op apparaten van bezoekers.

Voordelen van server side tagging?

Server side tagging heeft diverse voordelen zoals:

  • Eigen data (AVG proof)
  • Meer data aangezien adblockers & browsers het niet blokkeren
  • Daar meet je ook meer conversies
  • Data te gebruiken in online campagnes
  • Daardoor betere online campagnes
  • Snellere website

Globale implementatie

Het inrichten van server side tagging is vrij complex maar het principe is ‘vrij’ gemakkelijk. Je zorgt ervoor dat data wordt opgeslagen op een eigen server in plaats van direct bij de gebruiker.

De stappen die je moet doen om server side tagging in te richten zijn globaal deze:

  1. Je maakt een server aan waar je data op zet
  2. Je maakt een subdomein op je eigen website en verwijst deze met DNS naar die server
  3. Je richt TagManager op een andere manier in
  4. Vanuit een Client Side TagManager en een Server Side TagManager richt je tags, pixels en gebeurtenissen in

Zodra dit ingericht is, kan je gaan werken met data die op je eigen server staat.

Wanneer richt je deze manier in?

Voor elke website die actief tracking gebruikt voor online marketing campagnes is het interessant om server side tagging, ook wel server side tracking genoemd, in te richten. De toegevoegde waarde zit er grotendeels in dat je met deze data betere campagnes kan draaien.

Advertentiecampagnes wil je optimaliseren op basis van conversies en conversiewaarde en door data server side te bewaren ontvang je meer. Op dit moment lijkt het erop dat deze manier van data tracken 20% meer data oplevert.

Wanneer je weinig data op je website hebt, zal je ook geen groot verschil zien.

De komende periode worden er meer third party cookies geblokkeerd vanuit browsers, waaronder Google Chrome, dus zal het verschil in data steeds groter worden.

Hulp bij server side tagging

Bij eRocket richten we server side tagging in voor klanten van ons waarbij dit nodig is. Er zijn diverse oplossingen voor het aanmaken van de server waar wij ook bepaalde keuzes in maken. Mocht je hier informatie over willen hebben, neem dan contact met ons op.

Benieuwd wat server side tagging voor jou betekent?

Heb jij server side tagging nodig? Wil je weten hoe het in te richten is?

Meer inspirerende blogs

B2B tool welke bedrijven bezoeken mijn website
B2B Dashboard: welke bedrijven bezoeken mijn website
data warehouse
Waarom je een eigen data warehouse wilt inrichten
SEO big data analyses a
Zo gebruiken wij big data voor onze SEO strategie
Pirate Funnel Canvas Growth Hacking
Conversies meten in Google Analytics 4

Belangrijke pagina's

Wat is jullie track record?
Wat maakt jullie anders dan andere online markering bureaus?
107% meer organisch verkeer voor Tandartsenpraktijk Kiesz

Kiesz heeft twee vestigingen. Een tandartspraktijk in Oosterhout en een mondhygiënistenpraktijk in Breda. Voor Tandarts Oosterhout realiseerden we meer organisch verkeer via Lokale SEO. Lees verder.