Wat is kwalitatieve linkbuilding?

De wens van ieder persoon met een eigen website is natuurlijk zo hoog mogelijk ranken in Google. Het algoritme van Google kent meer dan honderd SEO-factoren om te bepalen welke pagina bovenaan komt te staan bij een bepaalde zoekopdracht. Hierin zijn de backlinks een belangrijke graadmeter. Backlinks zijn links van andere pagina’s die naar jou pagina verwijzen. Het is dus belangrijk om deze backlinks te krijgen, want hiermee kun je jouw positie binnen Google versterken. Hoe je dat doet? Met linkbuilding. Wat is linkbuilding? Wat zijn kwalitatieve links en belangrijker nog: hoe kom je eraan? In dit blogartikel leggen we je de basis uit.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het vergaren van links van andere pagina’s naar die van jou. Dit kun je vergelijken met mond-tot-mond reclame. Hoe meer mensen over je praten, hoe populairder je bent. Zo is het met websites ook. Google ziet links naar jouw website als een stem van iemand. Als veel mensen op je stemmen door naar jou te verwijzen, ben je kennelijk relevant en dat is wat het algoritme belangrijk vindt. Het aantal backlinks is dus mede bepalend voor de beoordeling van jouw website. Door een spinnenweb aan backlinks rondom jouw website te vergaren, kun je de domeinwaarde (van de hele website) en de paginawaarde (van één specifieke pagina) verhogen. Deze waarden zijn belangrijk om te bepalen hoe populair een website is en op welke positie je getoond wordt in Google. Kortom: linkbuilding is een belangrijk onderdeel van je website.

Kwalitatieve linkbuilding

Misbruik maken van linkbuilding

Met de gedachte dat het aantal backlinks bepalend is voor de positie binnen Google, werd er massaal misbruik van linkbuilding gemaakt. Grote bedrijven met een hoog budget kochten grote hoeveelheden backlinks in, of zetten geautomatiseerde programma’s in die backlinks creëerden. Ook werden Link Farms opgericht, groepen webpagina’s die onderling links deelden om hoger in de zoekresultaten te verschijnen. Google werd gedomineerd door grote machtige bedrijven en kleine MKB-bedrijven kwamen nauwelijks in het plaatje voor. Sinds een update van Google ’s algoritme in 2012 wordt de over-optimalisatie van backlinks tegengegaan. Dergelijke linkfraudes worden afgestraft met een penalty. Wie de richtlijnen van Google overtreedt, wordt bestraft met een lagere positie. Nu zijn de kwaliteit en relevantie van de content én de backlinks belangrijk geworden.

Wat zijn kwalitatieve backlinks?

Om de populariteit van een pagina te bepalen is het algoritme inmiddels slim genoeg om niet alleen te kijken naar het aantal backlinks, maar ook naar de kwaliteit van deze links. Kwaliteit gaat boven kwantiteit, maar wat is nu een kwalitatieve link? Autoriteit en relevantie zijn de belangrijkste factoren.

Autoriteit

Als een backlink afkomstig is van een pagina met een hoge domeinautoriteit, heeft dat voor jou een positievere impact dan wanneer een link vanuit een pagina met een lage domeinautoriteit komt. Met de gratis MOZ-toolbar kun je de domeinwaarde en paginawaarde van een website in kaart brengen. Als vuistregel geldt: als een website met een domeinwaarde van 50 of hoger (schaal van 1 tot 100) een link naar jouw pagina plaatst, dan heb je een goede, kwalitatieve link ontvangen.

Relevantie

Naast autoriteit wordt er ook naar de relevantie gekeken. eRocket is een online marketing bureau. Een link van een website over ondernemerschap naar die van ons is relevant en dus een toegevoegde waarde. Een backlink die afkomstig is van een website die over het kappersvak gaat, is minder relevant en zal dus minder bijdragen.

Checklist voor jouw linkbuilding

Wil je graag een kwalitatieve backlink van een andere website ontvangen? Dan zou je onderstaande vragen met ‘ja’ moeten kunnen beantwoorden:

  1. Is de website legitiem?
  2. Heeft de website een logisch verband met mijn eigen website?
  3. Gaat de link mij meer (betalende) bezoekers opleveren?
  4. Kan ik aan de link komen zonder ervoor te betalen?

Hoe kom je aan backlinks?

Nu je weet wat linkbuilding is en wat kwalitatieve backlinks zijn, is natuurlijk de grote vraag: hoe kom je aan die backlinks? Hieronder volgen een aantal opties.

1. Publiceer waardevolle content

De beste manier om aan kwalitatieve links te komen is door waardevolle content op je website te publiceren. Heb je een steengoede blog of een waardevol branche gerelateerd naslagwerk gepubliceerd? Dan ben je relevant en komen de kwalitatieve backlinks vanzelf naar je toe op het moment dat andere websites hier naar gaan verwijzen.

2. Linkruil

Je kunt websites die in jouw branche zitten benaderen voor het plaatsen van een backlink. Deze bedrijven doen dat meestal niet zonder daar iets voor terug te krijgen en dus wordt dit meestal met linkruil gedaan. Je kunt met belangrijke website en/of bevriende ondernemers in jouw branche afspreken om naar elkaar te linken. Google ’s algoritme is goed in het herkennen van twee websites die onderling naar elkaar linken en snapt dat deze links onderdeel zijn van een ruil. Hierdoor zijn dit soort backlinks minder waardevol.

Wat wél werkt is ABC-linken. Stel: je hebt zelf twee websites (A en C) en je wilt graag een backlink ontvangen van een andere website (B). Je kunt dan van website B een backlink ontvangen op website A en met website C een backlink terugplaatsen. Hierbij mag er verder geen verband zijn tussen jouw beide websites A en C. Op die manier is er geen sprake van een directe linkruil en dit is beter voor de zoekmachines.

Linkruil ABC

3. Gastbloggen

Een goede manier om aan waardevolle backlinks te komen is door gastblogs te schrijven voor externe websites. Als jij van een bepaald aspect in jouw branche ongelofelijk veel kennis hebt, kun je deze kennis delen door een uniek artikel te schrijven voor een voor jouw belangrijke speler in de branche. In het artikel kun je een link plaatsen naar jouw website. Je ruilt dan unieke, krachtige content met een waardevolle backlink. Een win-win situatie dus.

Starten met linkbuilding

Linkbuilding is een belangrijke SEO-factor voor de ranking in Google. Doe je dit op een goede doordachte manier, dan kun je hier veel profijt uit halen. Gelukkig zijn er nog genoeg andere SEO-factoren waarmee je jouw zichtbaarheid binnen Google kunt versterken. Relevantie is enorm belangrijk en waardevolle content speelt hierin een cruciale factor. Kunnen wij je helpen met jouw totale online marketing, waarbij we alle kanalen optimaliseren om jouw doelstelling te behalen? Neem dan contact met ons op door te bellen naar 076 – 782 05 60 of een e-mail te sturen naar [email protected].