Wat is influencer marketing?

Influencer marketing. Een bekend persoon promoot jouw product via social media en hun volgers gaan dit vol enthousiasme aanschaffen. Werkt dit nou echt? Ja. Volgende vraag, hoe werkt het?

Er zijn verschillende redenen waarom influencer marketing juist nu zo goed werkt. In dit blogartikel ga ik uitleggen wat goed werkt en waarom het zo goed werkt. Maar ook welke valkuilen er zijn.

Wat houdt influencer marketing in?

Simpel gezegd is een influencer iemand die invloed kan uitoefenen op personen. Deze personen kijken op tegen de influencer en zien deze als autoriteit. Daarom hechten zij meer waarde aan hun mening. Uit onderzoek blijkt dat consumenten veel meer vertrouwen hebben in een influencer die een product aanraadt, dan in een advertentie waarin dit product wordt getoond. De consumenten volgen deze influencer omdat de content en waarden aansluiten op hun interesses.  Zo kom je via een influencer direct bij een specifieke doelgroep.

Mensen besteden steeds meer tijd op social media. Nederlanders spenderen gemiddeld anderhalf uur per dag op social media. Jongeren zelfs twee uur.  Als de gebruiker dan een bericht tegenkomt met een interessant product is dit binnen enkele seconden gedeeld met vrienden, inclusief beeld en geluid. Het is in feite een soort moderne mond-tot-reclame.

influencer marketing

Juiste doelgroep en influencer

De juiste manier vinden om jouw doelgroep te bereiken is erg belangrijk. Welke influencers volgt jouw doelgroep en via welk platform doen ze dat? Hiernaast is het ook belangrijk dat de influencer bij jouw waarden en de waarden van jouw bedrijf past. De eerste valkuil is het kiezen van een verkeerde influencer. Als jij je product of dienst koppelt aan een persoon, associëren mensen die persoon met jouw product of dienst. Dit is precies wat je wilt, maar denk eraan dat negatieve zaken rondom de influencer dan ook geassocieerd worden met jouw product of dienst.

Drie categorieën influencers

Influencers kun je grofweg indelen in drie categorieën: macro, micro en nano influencers. Macro influencers zijn de bekende personen met miljoenen volgers.

Een groeiende trend is juist het inzetten van micro en nano influencers. Dit zijn de kleinere influencers met minder volgers.  Micro influencers hebben minder volgers dan macro influencers.  Hierdoor focussen ze zich meer op hun doelgroep, kwalitatieve content en communiceren meer met hun volgers.

  • Macro: vanaf 100.000 volgers
  • Micro: gemiddeld tussen 5000 en 100.000 volgers
  • Nano: gemiddeld tussen 100 en 5000 volgers    

Nano influencers zijn ‘de gewone mensen’. Mensen die niet als doel hebben influencer te zijn, maar die gewoon graag hun interesses delen. Dit zijn personen met minder dan 5000 volgers.  Hun aanbevelingen worden juist als erg betrouwbaar gezien. Vaak hebben macro en micro influencers contactgegevens van hen of hun agency in hun beschrijving, zoals een emailadres. Zo kunnen bedrijven makkelijk contact leggen voor een samenwerking.

Langdurige samenwerking

Een laatste tip is het aangaan van een langdurige samenwerking met je influencer. Zorg dat de influencer zogezegd brand ambassador wordt van jouw product. Als de volgers dit product vaker voorbij zien komen groeit de interesse. Het versterkt ook de geloofwaardigheid van de promotie. De volgende valkuil is dan ook een eenmalige samenwerking aangaan. Om de influencer en jouw product of dienst goed samen te associëren is het belangrijk dat de doelgroep jouw product of dienst vaak ziet bij deze influencer.

Ga zelf aan de slag

Het inzetten van influencers is dus een erg makkelijk en efficiënt onderdeel van online marketing om je doelgroep te bereiken. Dit hoeft ook geen persoon te zijn met miljoenen volgers. Het belangrijkste is dat de influencer past bij jou en je bedrijf en jouw product goed over kan brengen. Spring aan boord en begin vandaag nog met influencer marketing. Reach for the stars! Heb je vragen? Neem dan contact met me op via liselotte@erocket.nl en ik help je graag op weg!

eRocket
Zinkstraat 1
4823 AD Breda
076 782 05 60
info@erocket.nl

Wil je weten wat Multi Funnel Marketing voor jouw bedrijf kan opleveren? Neem contact met ons op!

eRocket heeft 30 beoordelingen van klanten en heeft een beoordeling van 4,8 uit 5.