Wat is Hotjar en waarom moet je het installeren?

Wat is Hotjar

Highlights

  • Hotjar helpt bij het maken van een heldere analyse van het gedrag van jouw websitebezoekers
  • Heatmaps en screen recordings geven jou inzicht in waar een klant op klikt, hoe diep er door de pagina gescrollt wordt en waar de mogelijke verbeterpunten van jouw website liggen.
  • Verzamel feedback van jouw bezoekers door middel van een poll of survey
  • Weet wat de klant wil en optimaliseer jouw website door middel van Hotjar
 

Je wilt graag het gedrag van websitebezoekers begrijpen, analyseren en hierop jouw website aanpassen. Het enige probleem; je weet niet hoe?! Daar hebben wij een oplossing voor. Wij gebruiken Hotjar voor een heldere analyse van het gedrag van jouw websitebezoekers.

Wat is Hotjar? Deze vraag krijgen we vaak en daarom leggen wij in dit blogartikel uit wat het is en welke mogelijkheden deze analysetool heeft.

Hotjar is een gedragsanalysetool dat het surfgedrag van bezoekers op websites en webshops analyseert. De tool geeft feedback via heatmaps, schermopnames, formulieren, polls en enquêtes. Klinkt dit ingewikkeld? Dat is het echt niet! Hotjar is zeer gebruiksvriendelijk en kan door iedereen geïnstalleerd worden. Hotjar heeft zelfs een zeer uitgebreid en nauwkeurig installatieproces beschreven, dus mocht je direct aan de slag willen, kijk dan hier: Hotjar installatieproces

Functionaliteiten van Hotjar

De twee meest bekende en meest gebruikte functionaliteiten van Hotjar zijn toch wel de heatmaps en de screen recordings.

Heatmaps

We beginnen met de heatmaps van Hotjar. Een heatmap, letterlijk vertaald: hittemap, is een blauwdruk van je vooraf ingediende pagina (variërend van homepage tot productpagina) op deze blauwdruk zijn de volgende statistieken te zien:

  • Het aantal klikken op links, categorieën of afbeeldingen
  • Het hoveren van de muis van bezoekers, hierbij worden de gedeeltes waar het meest en het langst een muisbeweging gedetecteerd wordt, aangegeven met een duidelijke kleur
  • Scrolldiepte; met de scrolldiepte krijg je een inzichtelijk rapport waarbij je kunt zien tot welk gedeelte je bezoekers scrollen op de pagina, dit wordt vervolgens in percentages aangeduid

Screen recordings

Een screen recording, letterlijk vertaald: schermopname, is (zoals het wellicht al deed vermoeden), een schermopname van het surfgedrag van bezoekers. Voordat er een schermopname plaatsvindt, dien je vooraf wel een aantal pagina’s te selecteren. Een schermopname via Hotjar voldoet aan alle wet- en regelgevingen rondom privacy. Zo kun je bijvoorbeeld geen nummers, namen en e-mailadressen zien op de schermopnames. Een schermopname via Hotjar kan zeer bruikbaar zijn, bijvoorbeeld voor een contactpagina op je website of een afrekenpagina in je webshop. Je krijgt de mogelijkheid om letterlijk de handelingen en acties van je bezoekers te volgen op je website;

  • je ziet waar ze naartoe bewegen met de muis
  • je ziet waar ze klikken
  • je ziet hoelang ze op een bepaalde pagina zijn geweest
  • je kunt zien hoe ze een bepaald formulier invullen.

Feedback van je bezoekers via Hotjar

Hotjar heeft ook enkele functionaliteiten waarbij je de mening van je bezoekers op een laagdrempelige manier kunt vragen. De meest voorkomende feedback tools zijn de polls en de surveys.

Polls

Wil je graag je website verbeteren maar weet je niet precies waar je moet beginnen? Vraag het aan je bezoekers! Via een poll stel je een vraag en heb je zelf ook al 3 of 4 antwoorden verzonnen waar de bezoekers mee kunnen antwoorden. Deze vorm van feedback is laagdrempelig en je bezorgt de bezoekers niet al te veel keuzestress.

hotjar-poll

Hier zie je een voorbeeld van hoe een poll er op je website uit kan komen te zien.

1. ingevouwen
2. open
3. geminimaliseerd

Survey

Survey, letterlijk vertaald: enquête, is de grote broer van de poll in Hotjar. Als je een survey op je website plaatst vraag je iets meer van je bezoekers, het is dan ook aan te raden om hier een beloning of prijs aan te verbinden. Jij vraagt wat van je bezoeker; je bezoeker krijgt er iets voor terug. Tijdens een survey heb je de mogelijkheid om wat dieper in te gaan op wat je te weten wilt komen, dit kunnen vragen zijn over de snelheid van je website maar ook over de structuur van je menu. Kies de vragen die je gaat stellen in je survey nauwkeurig uit, doe vooraf goed onderzoek en test het eerst een paar keer uit met mensen die je goed kent.

hotjar

Hier zie je een voorbeeld van hoe een survey er op je website uit kan komen te zien.

Meer weten over Hotjar?

Wil je meer te weten komen over Hotjar of wil je direct aan de slag? Wij helpen je graag met een duwtje in de goede richting. Heb je dus advies nodig of wil je simpelweg iets vragen over de functionaliteiten van Hotjar? Neem dan contact met ons op!

Ook starten met analysetool Hotjar?

Wij gaan met je in gesprek over de mogelijkheden.

Meer inspirerende blogs

Wat is conversie optimalisatie?
Wat is conversie optimalisatie (CRO)?
Pirate Funnel Canvas Growth Hacking
Conversies meten in Google Analytics 4
Screaming Frog voor beginners
Screaming Frog SEO spider voor beginners

Belangrijke pagina's

Welke online marketing diensten pakken jullie op?
Zijn de marketeers gecertificeerd?
Welke rapportages delen jullie?
Conversie optimalisatie
Zoekmachine marketing
Meer nieuwe leden voor sportschool De Helden van 076

 "Al na 3 maanden kwamen we in de top 3 terecht op onze belangrijkste zoekwoorden. Vrij uniek voor een nieuwe website, maar we kregen het voor elkaar. Inmiddels zijn we op de belangrijkste zoekterm (480 zoekopdrachten per maand) gestegen van positie 28 naar positie 2"!