- Display Advertising is voor heel veel bedrijven geschikt.
- Jouw eerste campagne loopt al voor €1 per dag.
Display advertising is een belangrijk onderdeel van online marketing. Display advertising is een campagnevorm waarbij gebruik wordt gemaakt van banners. Banners zijn afbeeldingen of animaties die clickable zijn. Als erop geklikt wordt, opent jouw website. Deze advertenties zijn te zien op veel verschillende websites en sociale netwerken. Herken je dit voorbeeld?
Waarom zet je display advertising in?
Display campagnes worden over het algemeen ingezet voor twee redenen:
- Door de hoge mate van exposure zijn banners ideaal voor het vergroten van je bereik. Het Google Display Netwerk bereikt wereldwijd meer dan 90% van alle internetgebruikers via miljoenen websites, nieuwspagina’s, blogs en Google-sites zoals Gmail en YouTube. Bij Display advertising kan je zelf de doelgroep aangeven waaraan je jouw advertenties wilt laten zien.
- Met Remarketing worden banners getoond aan mensen die je website al eerder bezocht hebben. Zo blijft jouw merk vers in het geheugen van jouw doelgroep. Voorbeeld: Astrid heeft schoenen bekeken op jouw website maar besloten ze niet te kopen. Na een paar dagen krijgen ze een banner te zien met jouw website. Door deze reminder besluit Astrid toch de schoenen te kopen.
Voor wie is Display advertising geschikt?
Het antwoord is simpel: iedereen kan gebruik maken van Display advertenties. Display advertenties zijn namelijk relatief laag in kosten en zijn makkelijk in te richten. Het enige wat je nodig hebt zijn banners in verschillende afmetingen en een platform waarmee je de ads kan inzetten. Het meest gebruikte platform hiervoor is Google Ads. Er zijn verschillende websites die kunnen helpen bij het maken van deze banners. Zo hoef je geen creatief designer te zijn om mooie banners te creëren. Met de komst van responsieve Display ads hoef je zelfs geen banners meer te maken. Dit doet Google Ads automatisch voor je op basis van afbeeldingen, koppen en beschrijvingen.
Tips van eRocket
- Kies een passende doelgroep. Ondanks (of juist doordat) dat je een breed publiek kan aanspreken met Display Advertising, is het belangrijk de juiste mensen te kiezen. Zo wordt je advertentiebudget goed besteed.
- Houd het simpel. De afmetingen van een banner zijn vrij klein. Het is dus belangrijk kritisch te zijn op welke informatie je wilt laten zien. Teveel informatie in zo’n kleine ruimte werkt vaak averechts. Zo lezen mensen de display ad helemaal niet. Of missen ze de algemene boodschap.
- Blijf dichtbij je huisstijl. Hierdoor herkent jouw doelgroep meteen dat het om jouw bedrijf gaat. Dit maakt je advertenties betrouwbaarder en zo zullen mensen je advertenties beter onthouden.
- Adverteer op pagina’s waar jouw product of dienst een toegevoegde waarde op biedt. Hierbij kan je kiezen om jouw display advertentie te plaatsen op een site met een aanvullende interesse. Stel je hebt een bedrijf dat advies geeft over hypotheken, dan kan je ervoor kiezen om op Funda.nl te adverteren.
- Adverteren op relevante websites. Naast plaatsing kan je er ook voor kiezen om op een site te adverteren wat over hetzelfde onderwerp gaat. Wanneer je een bedrijf hebt dat actief is in het verhuren van machines in de bouw. Dan is het mogelijk om te adverteren op een bedrijf dat over dat onderwerp gaat.
- Sluit plaatsingen uit. Natuurlijk wil je zo veel mogelijk vertoond worden. Maar het is wel belangrijk dat het relevant is waar je vertoont wordt. Sluit daarom buitenlandse plaatsingen uit als je hier niet vertoond wilt worden. Ook is het aan te raden om mobiele apps uit te sluiten. De reden hierachter is dat de interesses van mobiele app gebruikers te breed is.
Hoe target je de juiste doelgroep met display advertising?
In iedere fase van het SEE – THINK – DO – CARE model kun je display advertising op een andere manier inzetten. Wij beschrijven per fase hoe je display advertising kan gebruiken.
- See-fase: In de see-fase kun je de doelgroep bereiken die nog niet bekend is met jouw merk. Neem bijvoorbeeld kattenvoer. Als je kattenvoer verkoopt, is het logisch om te adverteren op websites die schrijven over katten.
- Think-fase: Hier richt je je op mensen die al eerder interesse hebben getoond in wat je aanbiedt. Terugkomend op het kattenvoer voorbeeld: als iemand heeft gezocht naar ‘Voer voor mijn kat’, kun je deze persoon als onderdeel van je doelgroep beschouwen en specifiek op hen targeten. Zorg dat er in deze advertentie een goede call to action staat.
- Do-fase: Dit is het moment waarop je je richt op conversie. Je kunt je in deze fase concentreren op mensen die je website al hebben bezocht en dus waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in het kopen van kattenvoer. Zorg er in je display advertentie voor dat je actief stuurt naar een conversie.
- Care-fase: In deze fase kan je van je klanten vaste klanten maken. Wanneer jij bijvoorbeeld merkt dat je vaste klant om de maand kattenvoer koopt. Kan jij ervoor kiezen om na 1 maand deze klant te targetten. Hierdoor wordt de klant herinnerd aan jouw product en kan deze wellicht weer terugkeren.
De kosten
Maar wat zijn de kosten voor display advertising dan? Je kunt zelf instellen hoeveel geld per dag je aan je Display advertenties uitgeeft. Dit maakt het ideaal voor zowel grote als kleine bedrijven. Zo is het helemaal niet gek om te beginnen met een budget van €1 per dag. Op basis van de data kun je vervolgens bijsturen op de campagne en op- of afschalen. Dit zorgt ervoor dat je met lage kosten toch gebruik kan maken van display advertising.
Wil je meer weten over display advertising?
Dit was de basis van display advertising. Heb je nog vragen over dit artikel? Of vragen over online marketing in het algemeen? Neem dan gerust contact met ons op!