Waarom is social proof belangrijk en hoe zet je het in?

social_proof

Als ondernemer ben je overtuigd van jouw product of service. Het is in jouw branche de beste die er is. Klanten die jouw product of service nog niet hebben gekocht weten niet wat ze missen! Weinig mensen geloven je als je dit als bedrijf zelf zo op je website zet. Wanneer andere mensen die er helemaal geen baat bij hebben het zeggen, is het een stuk geloofwaardiger. In dit blogartikel vertellen we waarom social proof zo belangrijk is en welke manieren er zijn om het in te zetten.

Waarom je ermee aan de slag moet

Social proof is het bewijs dat andere mensen een product of dienst van een bedrijf hebben gekocht en er waarde aan hechten. Ongeveer 90% van alle consumenten geeft aan ervaringen van andere klanten te lezen voordat zij een aankoop doen. Dit laat zien hoe belangrijk het is in het aankoopproces van de consument. In een wereld met neppe websites, te fraaie productfoto’s en veel concurrentie kan je met social proof het vertrouwen van potentiële kopers winnen. Je voelt je als consument meer op je gemak wanneer je een aankoop doet op een website als je weet dat eerdere klanten een positieve ervaring hadden. Het delen van positieve klantervaringen is dan ook een belangrijk middel om meer conversies binnen te halen. Er zijn verschillende manieren waarop je gebruik kan maken van social proof. Wij zetten ze even voor je op een rijtje.

positieve klantervaringen

Online reviews

De meest bekende en gebruikte vorm zijn online reviews. Dit is vaak een recensie waarin een korte beschrijving en score is toegekend aan een klantervaring. Er zijn verschillende platformen waar je een online review over een bedrijf kan achterlaten, denk bijvoorbeeld aan Google, Facebook en Trustpilot. Een belangrijk kenmerk van een online review is dat ze niet aangepast kunnen worden door het bedrijf. Hierdoor is het een erg betrouwbare en belangrijke informatiebron voor een klant. Daarnaast zijn positieve reviews ook goed voor je SEO.

Testimonials

Een testimonial is net als een review een beschrijving van een klantervaring. Het verschil is dat bij een testimonial het bedrijf de controle heeft over de review. Je hebt bijvoorbeeld de klant gevraagd om een beoordeling direct op jouw website te plaatsen. Of je hebt zelf een positieve ervaring die een klant face-to-face had verteld geplaatst op je website. Het voordeel hiervan is dat je de controle hebt en je zelf de meest positieve opmerkingen op je website kan plaatsen. Dit is ook gelijk het nadeel. De beoordeling zal minder betrouwbaar overkomen op de klant omdat je er zelf invloed op hebt gehad.

Casestudies

Wanneer je een product of service verkoopt die wat meer overtuigingskracht nodig heeft, is het verstandig om casestudies toe te voegen aan je website. Een casestudy is een concreet praktijkvoorbeeld waarin een succesverhaal van een bedrijf onder de loep wordt genomen. Heb jij een paar mooie merknamen als klant? Dan is een casestudy een goede manier om het vertrouwen van potentiële nieuwe klanten te winnen door te laten zien dat jij voor hen actief bent.

Trust symbols & keurmerken

Een trust symbol of keurmerk is een afbeelding waarmee je kan laten zien dat jij garant staat voor een bepaalde service. Een van de meest bekende symbolen is die van Thuiswinkel Waarborg. Met dit symbool win je het vertrouwen van je klanten door te zeggen dat je een betrouwbare webwinkel hebt. Je kan bijvoorbeeld ook een trust symbol of keurmerk toevoegen wanneer je een award hebt gewonnen.

Data

Cijfers zeggen meer dan woorden. Je kan data als social proof inzetten door op je website visueel weer te geven hoeveel klanten jij al geholpen hebt. Hiermee straal je autoriteit uit en onderscheid je je van concurrenten die wat minder lang op de markt zijn. Ook zie je steeds vaker dynamische cijfers. Boekingsplatformen maken hier effectief gebruik van door aan te geven hoeveel mensen dezelfde dag een accommodatie hebben gekeken.

Wil jij aan de slag met social proof? Wij helpen je graag!

Nu je weet op welke manieren je positieve klantervaringen kan laten terugkomen, kan je er mee aan de slag! Welke vorm jij het beste in kan zetten hangt onder andere af van de branche waarin je je bevindt. Wil jij jezelf graag lanceren in de wereld van social proof maar weet je niet goed waar te beginnen? Neem vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag verder

Meer uit social media halen?

Speel in op je doelgroep via social media content en campagnes. 

Meer inspirerende blogs

Pinterest shop
Help, mijn Pinterest winkel is weg!
LinkedIn interactie
Zo krijg je meer interactie op je LinkedIn berichten
Instagram tips voor bedrijven eRocket
14 praktische Instagram tips voor bedrijven voor meer succes
Wat is Reddit?
Wat is Reddit en waarom moet jij het inzetten?
Contentkalender template
Gratis contentkalender template 2023 + voorbeeld
SOCIAL COMMERCE
Social Commerce: nu is hét moment om te beginnen

Belangrijke pagina's

Wat maakt jullie anders dan andere online markering bureaus?
Welke online marketing diensten pakken jullie op?
Social media strategie
E-commerce marketing
575% meer e-commerce omzet voor Exxcellent

Exxcellent heeft een vliegende start gemaakt met eRocket waarbij we de volledige Multi Funnel Marketing Strategie hebben ingezet. Zo hebben we SEO ingezet op de belangrijkste categoriepagina's. De SEA structuur is herzien en we adverteren daarnaast actief op Instagram, Facebook en Pinterest. Een stijging van 16.000% in omzet is daarvan het directe resultaat.