Google Mijn Bedrijf optimaliseren: de voordelen

GMB profiel optimaliseren

Je hebt je bedrijf aangemeld bij Google Mijn Bedrijf (GMB) en je komt in beeld wanneer iemand op je bedrijfsnaam zoekt, daarnaast word je ook vertoond in Google Maps. Top! Dan is het nu tijd voor de vervolgstap: Google Mijn Bedrijf optimaliseren. Waarom? Dit is een belangrijk onderdeel van jouw lokale vindbaarheid.

Heb je nog geen Google Mijn Bedrijf? Lees dan ons eerdere blogartikel over wat Google Mijn Bedrijf is en de voordelen van Google Mijn Bedrijf.

Google Mijn Bedrijf optimaliseren

Wanneer je een Google Mijn Bedrijf profiel hebt aangemaakt, is deze nog niet voorzien van alle gegevens van en informatie over jouw bedrijf. Je moet zelf je Google Mijn Bedrijf optimaliseren. Dit kan door in te loggen op Google en naar Google Mijn Bedrijf te gaan. Wanneer je een account aanmaakt, verwerkt Google alleen de voor Google bekende gegevens in jouw Google Mijn Bedrijf. Een voorbeeld hiervan:

Google mijn bedrijf optimaliseren
*We hebben de gegevens van het bedrijf verwijderd.

Welke informatie is zichtbaar in Google Mijn Bedrijf?

De naam, het adres, het telefoonnummer en eventuele reviews van het bedrijf worden getoond. Daarnaast genereert Google automatisch een Google Maps plattegrond en een foto van jouw bedrijf. Dit ziet er op het begin kaal en onvolledig uit. Daarom is het van belang om Google Mijn Bedrijf te optimaliseren. Door het aanvullen van je profiel krijgt je bedrijf een professionelere online uitstraling. Een voorbeeld hiervan is de GMB vermelding van eRocket:
Google mijn bedrijf optimaliseren

Google Business profiel

Waarom je Google Mijn Bedrijf optimaliseren?

Een groot voordeel van een geoptimaliseerd Google Mijn Bedrijf profiel is dat alle bedrijfsgegevens in één duidelijk overzicht in beeld komen. Hierdoor kunnen (potentiële) klanten eenvoudig alle bedrijfsgegevens in één oogopslag vinden.

Op zoek naar informatie via GMB

Potentiële klanten gaan steeds vaker via Google op zoek naar bedrijven waarmee ze willen samenwerken of waar ze iets bij willen aanschaffen. Daarbij zullen consumenten en bedrijven in de toekomst ook steeds vaker verschillende bedrijven (concurrenten van elkaar) los van elkaar Googelen om ze te vervolgens te vergelijken.

Wel of niet optimaliseren

Op het moment dat jouw Google Business niet is geoptimaliseerd en die van je concurrent wel, staat hij al op je voor. Waarom? Google Business is in feite het online visitekaartje van jouw bedrijf. Dus wanneer de concurrent zijn vermelding heeft geoptimaliseerd zullen zij een betere en professionelere eerste indruk maken.

Online vindbaarheid vergroten

Wanneer potentiële klanten dan de keuze moeten maken zullen ze eerder voor jouw concurrent kiezen. Daarnaast zal de concurrent eerder in beeld komen als hun Google Mijn Bedrijf relevanter geacht wordt bij een bepaald zoekwoord. Dus een geoptimaliseerde Google Business vermelding heeft ook nog eens invloed op je online vindbaarheid.

Voordelen van een geoptimaliseerd Google Mijn Bedrijf profiel

  • Alle bedrijfsgegevens op één plek
  • Online visitekaartje voor jouw bedrijf
  • Goede en professionele eerste indruk
  • Sneller relevant geacht worden bij zoekopdrachten
  • Betere online vindbaarheid

GMB profiel optimaliseren

Hoe kan ik mijn Google Mijn Bedrijf profiel optimaliseren?

Er zijn verschillende stappen die je kunt zetten op je Google Mijn Bedrijf te optimaliseren:

  • Zorg ervoor dat alle bedrijfsinformatie beschikbaar is: website, adres, openingstijden, telefoonnummer en een afsprakenlink.
  • Voeg foto’s toe zodat je de beste eerste indruk achterlaat.
  • Zorg voor voldoende, recente en positieve reviews van je klanten. Je kunt via Google Mijn Bedrijf eenvoudig een link genereren die je met jouw klanten kunt delen.
  • Voeg jouw producten of diensten toe aan het profiel om meer ruimte in Google te krijgen.
  • Voeg regelmatig nieuwe blogartikelen toe aan het profiel om meer ruimte in Google te krijgen en je kennis te tonen.
  • Bonustip: zorg voor een geoptimaliseerde bedrijfsnaam die jouw belangrijkste zoekwoord bevat. Zo vergroot je de vindbaarheid in Google met jouw profiel.

Neem vrijblijvend contact op

Genoeg redenen om je Google Mijn Bedrijf te gaan optimaliseren dus. Heb je hulp of ondersteuning nodig of wil je graag meer informatie over dit of een ander onderwerp? Neem dan gerust contact met ons op!

Meer uit online marketing halen?

Wij presenteren graag de kansen die wij zien.

Meer inspirerende blogs

Social media content bedrijf
Creëer de beste social media content voor jouw bedrijf
Google sterren
Waarom Google sterren belangrijk zijn
Hoe te reageren op negatieve reviews
Hoe te reageren op negatieve reviews

Belangrijke pagina's

Wat is jullie track record?
Wat maakt jullie anders dan andere online markering bureaus?
Lokale SEO strategie
Online marketing strategie
271 nieuwe leads binnen een maand met Bentley Europe

271 nieuwe leads, 135.088 weergaven en 1342 klikken na een maand. Dat waren de resultaten die we voor onze klant Bentley Europe hebben binnengehaald met LinkedIn leadgeneratie campagnes. Dit vertellen wij niet alleen met trots aan Bentley, maar delen we ook graag met jullie.