Wat zijn de voordelen van de Google Ads Editor?

Wanneer je bekend bent met de huidige features van Google Ads, is de Google Ads Editor applicatie voor desktop een prima aanvulling. De meningen over de applicatie zijn enorm verdeeld, ondanks dat het veel voordelen biedt en het een hoop tijd kan schelen bij het bewerken van je campagnes. Je kunt er in samenwerken met collega’s, het is gratis én je kunt een back-up maken van al je accounts en campagnes. Wij lichten daarom kort toe hoe je de Google Ads Editor applicatie het beste kunt gebruiken en wat de voordelen hiervan zijn.

Importeren van gegevens

Zoals de naam applicatie al aangeeft, is Google Ads Editor bedoeld als offline applicatie. Om met deze applicatie aan de slag te gaan, is het slim om deze gratis te installeren en te koppelen aan je bestaande Google Ads account. Waar een hoop de fout mee in gaan, is het direct bewerken van de campagnes die je ziet in de applicatie. Maar voordat je aan de slag gaat, moet je de meest recente versie van de online campagnes importeren. Dit doe je door bovenin op de knop “Recente wijzigingen ophalen” te klikken en alle campagnes van het account te importeren. Dit kan even duren, dus zorg dat je tijd hebt om dit te laten laden. Wanneer je niet werkt in de meest recente versie van de geïmporteerde campagnes, heb je kans dat wanneer je deze versie upload, je vorige optimalisaties teniet doet.

Recente wijzigingen ophalen

Structuur en overzicht

Een van de vele voordelen van Google Ads Editor, is dat je zelf kunt bepalen wat je ziet om het overzicht te bewaren. Het kan zijn dat je een account hebt, waarin je alleen search campagnes hebt. Vaak zie je dan nog wel de lijst met shopping, display, enzovoorts. Wanneer je onder het filter ‘blanco typen verbergen’ aanklikt, zie je alleen wat er in jouw campagne relevant is. Ideaal dus om georganiseerd en gestructureerd te werk te gaan.

Gemakkelijk vervangen

Een tool die je veel tijd kan besparen en daarmee misschien wel een van de grootste voordelen is van het gebruik van Google Ads Editor, is het vervangen van tekst op zowel, campagne- advertentiegroep- als advertentieniveau. Wil je bijvoorbeeld, naast een campagne die gericht is op Amsterdam, ook een campagne gericht op Rotterdam? Dan kun je gemakkelijk de campagne kopiëren en op de loep met pijltjes te klikken, of de shortcut CTRL-H te gebruiken om vervolgens de tekst in één keer aan te passen. Je kunt hiermee de advertenties aanpassen, maar ook de zoekwoorden en de extensies. Het enige wat je hierna nog te doen staat is de locatie targeting aan te passen.

Tekst vervangen

Hulp van Google en jezelf

Net zoals in Google Ads zelf, geeft Google in de Editor aan waar je op kunt letten of hoe je advertenties kunt optimaliseren. Aan de hand van een geel driehoekje met een uitroepteken erin kun je potentiële problemen inzien die Google verwacht. Wanneer je advertentie bijvoorbeeld niet voldoet aan de regels die Google hanteert, krijg je hier vroegtijdig al een waarschuwing van. Wil je deze waarschuwingen niet altijd krijgen? Of wil je aangepaste waarschuwingen? Dat kan! Je kunt de regels aanpassen en je eigen ‘regels’ invoeren zodat je campagnes, advertenties of zoekwoorden kunt optimaliseren. Stel bijvoorbeeld een kwaliteitsscore in, of een bepaald zoekwoord dat overal in terug moet komen: het kan allemaal. Dit kun je doen door in het menu aan de linkerkant naar het kopje “aangepaste regels” te gaan en daar jouw regels in te vullen.

Conclusie

Google Ads Editor biedt vele voordelen, zolang je maar gestructureerd te werk gaat en goed samenwerkt en communiceert met je collega’s waar je het programma mee gebruikt. Er zijn bepaalde stappen die je niet moet vergeten, zoals het importeren en exporteren. Maar wanneer je dit frequent toepast, kan deze Google Ads Editor applicatie je een hoop tijd en geld schelen.

Wil je hulp bij het gebruik van de Google Ads Editor?

Heb je aan de hand van dit blogartikel nog vragen? Of wil je meer weten over Google Ads Editor? Wij van eRocket helpen je graag. Wanneer wij online marketing voor onze klanten doen, dan zetten we altijd Multi Funnel Marketing in. Deze online marketing strategie zorgt ervoor dat we alles optimaliseren om een doelstelling te halen. Wanneer je ook meer rendement uit online marketing willen halen, neem dan contact met ons op of spreek ons aan op de chat.