Wat zijn de voordelen van de Google Ads Editor?

Wanneer je bekend bent met de huidige features van Google Ads, is de Google Ads Editor applicatie voor desktop een prima aanvulling. De meningen over de applicatie zijn enorm verdeeld, ondanks dat het veel voordelen biedt en het een hoop tijd kan schelen bij het bewerken van je campagnes. Je kunt er in samenwerken met collega’s, het is gratis én je kunt een back-up maken van al je accounts en campagnes. Wij lichten daarom kort toe hoe je de Editor applicatie het beste kunt gebruiken en wat de voordelen hiervan zijn.

Wat is de Google Ads Editor?

De Ads Editor is een applicatie waarmee je Google Ads campagnes gemakkelijk kunt beheren. Met behulp van deze tool kun je meerdere wijzigingen aanbrengen en de campagnes in grote groepen bewerken. Wil jij een bepaalde tekst in jouw campagnes of advertentiestructuur aanpassen? Zoek deze tekst op en vervang het in een handomdraai. Door met de Google Ads Editor aan de slag te gaan bespaar je dus een hoop tijd. Wil jij de applicatie uit gaan proberen? Wij hebben een aantal handige stappen voor je geformuleerd.

Importeren van gegevens

Zoals de naam applicatie al aangeeft, is Google Ads Editor bedoeld als offline applicatie. Om met deze applicatie aan de slag te gaan, is het slim om deze gratis te installeren en te koppelen aan je bestaande Google Ads account. Waar een hoop de fout mee in gaan, is het direct bewerken van de campagnes die je ziet in de applicatie. Maar voordat je aan de slag gaat, moet je de meest recente versie van de online campagnes importeren. Dit doe je door bovenin op de knop “Recente wijzigingen ophalen” te klikken en alle campagnes van het account te importeren. Dit kan even duren, dus zorg dat je tijd hebt om dit te laten laden. Wanneer je niet werkt in de meest recente versie van de geïmporteerde campagnes, heb je kans dat wanneer je deze versie upload, je vorige optimalisaties teniet doet.

Recente wijzigingen ophalen

Structuur en overzicht

Een van de vele voordelen van Google Ads Editor, is dat je zelf kunt bepalen wat je ziet om het overzicht te bewaren. Het kan zijn dat je een account hebt, waarin je alleen search campagnes hebt. Vaak zie je dan nog wel de lijst met shopping, display, enzovoorts. Wanneer je onder het filter ‘blanco typen verbergen’ aanklikt, zie je alleen wat er in jouw campagne relevant is. Vind jij het fijn om gestructureerd en georganiseerd aan de slag te gaan? Dan is de Ads editor een ideale applicatie voor jou.

Gemakkelijk vervangen

Een van de grootste voordelen van de Editor is het vervangen van de tekst op zowel campagne-, advertentiegroep- en advertentieniveau.

Hoe je dit doet? Wil je bijvoorbeeld, naast een campagne die gericht is op Amsterdam, ook een campagne gericht op Rotterdam? Dan kun je gemakkelijk de campagne kopiëren en op de loep met pijltjes te klikken, of de shortcut CTRL-H te gebruiken om vervolgens de tekst in één keer aan te passen. Je kunt hiermee de advertenties aanpassen, maar ook de zoekwoorden en de extensies. Het enige wat je hierna nog te doen staat is de locatie targeting aan te passen.

Tekst vervangen

Hulp van Google en jezelf

Net zoals in Google Ads zelf, geeft Google in de Editor aan waar je op kunt letten of hoe je advertenties kunt optimaliseren. Aan de hand van een geel driehoekje met een uitroepteken erin kun je potentiële problemen inzien die Google verwacht. Wanneer je advertentie bijvoorbeeld niet voldoet aan de regels die Google hanteert, krijg je hier vroegtijdig al een waarschuwing van.

Wil je deze waarschuwingen niet altijd krijgen? Of wil je aangepaste waarschuwingen? Dat kan! Je kunt de regels aanpassen en je eigen ‘regels’ invoeren zodat je campagnes, advertenties of zoekwoorden kunt optimaliseren. Stel bijvoorbeeld een kwaliteitsscore in, of een bepaald zoekwoord dat overal in terug moet komen: het kan allemaal. Dit kun je doen door in het menu aan de linkerkant naar het kopje “aangepaste regels” te gaan en daar jouw regels in te vullen.

Conclusie

Google Ads Editor biedt veel voordelen voor het optimaliseren van de campagnes. Het is vooral belangrijk dat je gestructureerd te werk gaat en goed blijft communiceren en samenwerken met jouw collega’s waarmee je het programma gebruikt. Zorg ervoor dat je de meest recente versie van de online campagnes importeert voordat je aan de slag gaat. Wanneer je deze tool frequent toepast, zal dat je een hoop tijd besparen.

Wil je hulp bij het gebruik van de Google Ads Editor?

Heb je aan de hand van dit blogartikel nog vragen? Of wil je meer weten over de Ads Editor? Wij van eRocket helpen je graag verder! Samen zullen wij je helpen jouw online doelen te behalen. Hoe wij dit doen? Door middel van Multi Funnel Marketing gaan wij aan de slag voor jou. Deze online marketing strategie zorgt ervoor dat we alles optimaliseren om één doelstelling te halen. Wil jij ook meer rendement halen uit jouw online marketing kanalen? Neem contact met ons op of spreek een van de eRocketeers aan via de chat.