Uitgebreide gids: voordelen en strategieën van adverteren in Google

voordelen adverteren Google
  • Adverteren in Google gaat via Google Ads
  • Het heeft veel voordelen om te adverteren via Google
  • Bereik je ideale doelgroep voor het advertentiebudget dat jij wilt uitgeven

 

In ons vorige blogartikel hebben we de basis van betaald adverteren in Google uitgelegd. In onze strategie zetten wij vaak adverteren in Google in naast de overige marketing werkzaamheden. In dit artikel zullen we ingaan op de voordelen van het adverteren in Google. Je adverteert als ondernemer in het Google Ads netwerk en bereikt daardoor op een snelle manier jouw ideale doelgroep.

1. Groot bereik met Google Ads

Google is wereldwijd de grootste zoekmachine, zowel op desktop als op mobiele apparaten. Ook in Nederland zien we dat veruit de meeste mensen zoeken via Google. In het afgelopen jaar zocht 95,6% van de Nederlandse gebruikers via deze zoekmachine. Op plek 2 stond Bing met maar 2,25% van de gebruikers. Wat een verschil! Doordat zoveel mensen gebruik maken van Google als zoekmachine, is het zeker interessant om te adverteren via dit platform. Je krijgt hier simpelweg een enorm bereik mee. Naast het Google zoeknetwerk kun je ook adverteren op het Google Display Netwerk: een verzameling van meer dan twee miljoen websites, video’s en apps die zijn aangesloten op het netwerk van Google.

Het bereik van Google Ads is goed in te zien in de statistieken van jouw website. De websites van onze klanten hebben altijd Google Analytics, dus je ziet precies waar de bezoekers vandaan komen. Zo zie je ook welke advertenties de beste bezoekers naar de site brengen.

2. Snel schakelen en direct resultaat

Eén van de grootste voordelen van adverteren in Google Ads is dat het een zeer dynamisch platform is. Zo kun je gemakkelijk een account aanmaken en inrichten en zijn de advertenties vanaf dat moment direct zichtbaar. Op deze manier kun je vandaag nog online aanwezig zijn met advertenties in Google. Ook veranderingen die je doorvoert in advertenties zijn direct zichtbaar, waardoor je gemakkelijk kunt schakelen. Door het verbeteren van de teksten, call-to-actions (CTA’s) en plaatsingen stuur je direct bij op betere conversieratio’s en effectievere campagnes. Wil je tijdelijk wat meer nadruk leggen op een bepaald product? Dan kun je hier bijvoorbeeld een losse campagne op inrichten of meer budget op zetten.

3. Maximale zichtbaarheid

Betaalde advertenties worden op diverse plekken weergegeven in de zoekresultaten en uiteraard ook bovenaan. Hoe hoog je ook scoort in de organische resultaten, concurrenten kunnen met betaalde advertenties altijd boven jou komen te staan in Google.

Wanneer je zelf zichtbaar bent in zowel de betaalde als organische resultaten, zorg je ervoor dat je meer opvalt en dat er bovendien minder ruimte is voor concurrenten. Aangezien de betaalde advertenties bovenaan staan in Google, zijn deze dan ook meteen zichtbaar op mobiele apparaten. Dit houdt in dat je op mobiele apparaten vaak pas met gratis resultaten zichtbaar bent wanneer de bezoeker naar beneden scrolt. Een manier om hierop in te spelen is daarom om te adverteren in Google.

Bij advertentiecampagnes hou je altijd de return on investment (ROI) in de gaten en bekijk je aan de hand van het budget welke zichtbaarheid voor jouw producten perfect is.

4. Specifiek richten op je doelgroep

Wanneer je gaat adverteren in Google, kun je aangeven welke doelgroep jouw advertenties mag zien. Op deze manier kun je heel specifiek inzetten op een doelgroep die voor jou relevant is. Bij de samenwerking die we hebben met onze klanten bepalen we op basis van de interne analyse wat de meest relevante doelgroepen in Google Ads zouden zijn. We maken gebruik van de huidige klantenlijst, de gewenste doelgroep en sturen hierop bij binnen Google Ads campagnes.

Je kan instellen bij welke zoekopdrachten je advertenties vertoond moeten worden, zodat je enkel personen bereikt die geïnteresseerd zijn in jouw producten en/of diensten. Ook kun je aangeven in welke regio’s je zichtbaar wilt zijn of kun je kiezen voor speciale doelgroepen op basis van demografie, interesses of levensgebeurtenissen.

Een interessante aanvulling in Google Ads is de mogelijkheid om personen die eerder jouw website bezocht hebben opnieuw een advertentie te laten zien. Dit heet remarketing en de effecten hiervan zijn enorm. Met het gebruik van remarketing geef je potentiële klanten een extra herinnering om voor jouw product of dienst te kiezen.

5. Beschikbaarheid van veel data

In Google Ads wordt veel data verzameld, wat je ook kunt koppelen aan andere Google programma’s, zoals Google Analytics. Je kunt precies achterhalen welke zoekwoorden of advertenties conversies opleveren en wat de gemiddelde kosten van deze conversies zijn.

Ook krijg je in Google Ads inzicht in regionale prestaties, prestaties per uur van de dag en meer. Al deze data kan weer gebruikt worden in analyses, waaruit interessante bevindingen kunnen komen. Ook kun je je campagnes continu bijsturen op basis van deze data. De data uit de advertentiecampagnes gebruiken we voor het verbeteren van de campagneresultaten.

6. Gemak

Een extra reden om te adverteren via Google is dat het systeem steeds gebruiksvriendelijker wordt. Zo kun je gebruik maken van slimme biedstrategieën, waarbij Google biedingen aanpast om bijvoorbeeld zoveel mogelijk conversies binnen te halen. Hierdoor heb je zelf minder kennis nodig en hoef je minder vaak bij te sturen in het account.

Wij hebben zelf goede ervaringen met diverse slimme biedstrategieën en merken dat het algoritme van Google steeds beter wordt in het voorspellen van de customer journey. Ook biedt Google de mogelijkheid om dynamische advertenties in te richten, waarbij de zoekmachine pagina’s scant en advertenties vertoont wanneer er een relevante zoekopdracht voor jou binnenkomt. Uiteraard raden we wel aan om bij dynamische campagnes regelmatig bij te sturen met behulp van uitsluitingswoorden.

Ook al is het gebruik van Google Ads steeds gemakkelijker, het heeft nog zeker voordelen om het beheer van Google Ads uit te besteden. Wij maken regelmatig andere keuzes dan de ‘automatische’ keuzes van Google Ads zelf. In het belang van de doelstelling van onze klant, kan het slimmer zijn om een andere strategie in te zetten om meer uit de advertenties te halen. De voordelen van het uitbesteden van Google Ads bespreken we in dit artikel.

7. Synergie met SEO

Bij eRocket zetten we Google Ads altijd in in combinatie met SEO. SEO is zoekmachine optimalisatie en zorgt ervoor dat websites hoger in Google komen. Naast het adverteren op de relevante woorden, is het ook goed om deze op de website te optimaliseren. Deze geïntegreerde marketingaanpak zorgt ervoor dat de website ook beter aansluit bij de advertenties in Google.
 

8. Betaal voor resultaat

Eén van de grootste voordelen om dit blogartikel mee af te sluiten is het betaalsysteem van Google Ads. Je betaalt bij Google, in veel gevallen, namelijk per klik op je advertentie en je budget heb je zelf volledig in de hand. Door het pay-per-click (PPC) systeem betaal je enkel voor personen die geïnteresseerd zijn in de producten en/of diensten die jij aanbiedt. Deze personen klikken op je advertentie en worden vervolgens naar je website geleid.

Daarnaast is het budgetbeheer binnen het adverteren in Google goed geregeld. Je geeft een maximaal dagbudget aan waarbinnen Google de advertenties gaat tonen. Google bepaalt zelf of het advertentiebudget aan het begin van de dag of juist later uitgegeven moet worden. Dit draagt bij aan een efficiëntere besteding van het advertentie budget.

Multi Funnel Marketing

Uiteraard kom je er niet alleen met betaald adverteren in Google. Bij eRocket geloven wij in een complete online marketing strategie waarbij we meerdere kanalen inzetten om doelen te bereiken, ook wel Multi Funnel Marketing genoemd. Ben je op zoek naar een complete online marketing strategie, waarin naast SEA ook SEO, social media en e-mail marketing worden meegenomen? Neem dan contact op via 076 782 0560 of info@erocket.nl.

5 voordelen van adverteren in Google

Meer uit advertenties halen?

Wij laten direct kansen zien met het adverteren binnen Google Ads.

Meer inspirerende blogs

Google of Bing, wat is het verschil?
Google vs. Bing; Wat is het verschil?
Google ads uitbesteden voordelen
Google Ads uitbesteden: dit zijn de voordelen
Google ads
10 factoren waarom Google advertenties niet zichtbaar zijn
adverteren youtube
Waarom jij moet gaan adverteren op YouTube
Google ads
Adverteren op merknaam
Online marketing in Breda
5 manieren om met online advertenties jouw omzet te verhogen

Belangrijke pagina's

Hoeveel moet ik rekenen voor advertentiekosten?
Google Adverteren
34% meer leads uit Google Ads met Hypotheek Visie

De markt groeit flink, maar de concurrentie stijgt mee. Toch groeit het aantal conversies jaar op jaar. 34% meer leads tegen 13% lagere kosten per conversie. Mooie cijfers, veel vertrouwen en een fijne samenwerking. Daar zijn we maar al te trots op.