Marketing en communicatie. Wat is het verschil en hoe zet je dit in?

Marketing? Communicatie? Of toch marketingcommunicatie?

Deze begrippen worden in de volksmond vaak samen genoemd of door elkaar gehaald. Valt communicatie onder marketing? Of andersom? Een heleboel vragen, wat al aangeeft dat de begrippen wel degelijk iets met elkaar te maken hebben.

Een marketeer wil net zoals een communicatiespecialist opvallen. Ze willen gezien en gehoord worden, zodat de doelgroep uiteindelijk over gaat tot actie. Maar wat is dan het verschil? En is het verstandig om deze twee verschillende vakgebieden te combineren? Dit artikel zal verduidelijking geven. Eerst worden beide begrippen uitgelegd, voordat we overgaan tot het verschil en hoe marketing en communicatie elkaar versterken. Het gaat in deze blog over de traditionele begrippen. Niet te verwarren met online marketing en communicatie.

Wat is marketing?

Het begrip marketing komt vanuit de Engelse term “market getting”. Oké, dus marketeers willen de market ‘getten’? Dat klopt! Ze willen de markt voor zich winnen. De markt verleiden. Met als doel een product of dienst te verkopen of promoten. Maar, hier is meer voor nodig. Je zal moeten begrijpen hoe de markt in elkaar steekt, voordat je de markt voor je kan winnen. Wie is jouw doelgroep? Onder de doelgroep valt niet alleen je klantenbestand, maar ook jouw leveranciers, relaties en de concurrent. Ga na over de boodschap die de doelgroep aan zal spreken en wat hun mening is over de markt. Weet jij wat jouw doelgroep wenst, nodig heeft en eist? Dan begrijp jij de markt al aardig goed! Een marketeer zal vervolgens overgaan op het winnen van de markt. Loop je product of dienst na. Breng je USP’s in kaart zodat je weet hoe jij je van de concurrent onderscheid en via welke middelen je de doelgroep bereikt.

Wat is communicatie?

Communicatie is erg breed, maar omvat alles dat te maken heeft het met zenden en ontvangen van een boodschap. De uitwisseling van informatie, oftewel interactie. Hoe zet jouw bedrijf zich neer en hoe ga je dit communiceren met de doelgroep? Het doel is om de doelgroep te laten weten dat je een product verkoopt of dienst aanbiedt, zodat je daadwerkelijk omzet kan gaan genereren. Je gaat dus jouw marketingstrategie doorvertalen naar de markt.

erocket verschil marketing communicatie

Wat is dan precies het verschil tussen marketing en communicatie?

Een marketeer en een communicatiespecialist willen dus allebei een product of dienst promoten, mensen overtuigen en aansporen tot actie. Het verschil is dat een communicatiespecialiste goed is in het brengen van het verhaal. De marketeer daarentegen vind een slimme weg om het product in de markt te zetten en in te spelen op allerlei verschillende factoren. De marketeer doet dit op afstand, niet rechtstreeks met de doelgroep. Een stukje analyseren en research doen, oftewel de juiste weg vinden op een creatieve manier. Zo kan de communicatiespecialist het juiste plaatje en praatje overbrengen naar de doelgroep.

Marketing en communicatie zijn dus iets totaal anders, maar zijn toch nauw met elkaar verbonden. Als jij een geweldig product hebt ontwikkeld, maar men weet niet van jouw bestaan, dan zal er weinig gebeuren. Een goede communicatie zonder aantrekkelijk product? Dan wordt het waarschijnlijk ook geen succes. De één is niet succesvol zonder de ander.

Wat is dan marketingcommunicatie?

Marketingcommunicatie is simpelweg een samenvoeging van de begrippen marketing en communicatie. Online marketingcommunicatie wordt ook wel online marketing genoemd. Hierbij worden alle aspecten, van marketing én communicatie, online doorgevoerd.

Hulp nodig?

Hou jij je bezig met marketing, communicatie, marketingcommunicatie of online marketing? eRocket richt zich op online marketing. Kom je er niet aan uit of heb je vragen? Neem gerust contact op! Het team van eRocket staat klaar om jou te helpen!