Je hebt ze vast wel eens gezien of misschien zelfs gebruikt: de ‘+’-jes in Google Ads om trefwoorden te triggeren. Google heeft recent aangekondigd dat zij deze vorm van keyword-targeting (Broad Match Modifier / BMM) gaat uitfaseren. Wat gaat er precies gebeuren?
Uitleg van de keyword targeting
Momenteel vertelt de +Broad +Match +Modifier aan Google ‘dat alle termen aanwezig moeten zijn in de zoekopdracht van de gebruiker’. Dit wordt ingesteld door een plusteken te plaatsen voor de trefwoorden die nodig zijn in de zoekopdracht.
”Phrase Match” vertelt Google dat advertenties vertoond mogen worden wanneer het ingegeven trefwoord óf een trefwoord met dezelfde betekenis wordt ingetypt door een gebruiker.
Broad Match in Google Ads is de meest brede vorm van keyword targeting. Hiermee geef je aan dat je advertenties zelfs vertoond mogen worden op zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan de door jou ingegeven trefwoorden.
[Exact Match], dit is de meest veilige vorm van keyword targeting. Hiermee geef je simpelweg aan dat je advertenties getriggerd mogen worden op het exacte trefwoord of een trefwoord met exacte dezelfde betekenis.
Hoewel Google niet specifiek en concreet is, merken ze op dat Phrase Match straks ook BMM zal bevatten, terwijl ze nog overwegen of woordvolgorde belangrijk zal zijn.
Tip!
Gebruik je momenteel veel BMM en ga je experimenteren met Phrase Match? Let dan goed op de zoekopdrachten en sluit vooral op het begin van je campagne dagelijks zoekwoorden uit. Hiermee voorkom je verspilling van je budget en zorg je al vroeg voor een effectieve campagne.
Uitleg van Google over keyword targering
Broad Match Modifier kan nog tot juli worden toegevoegd in Google Ads campagnes. In juli zal naar verwachting de volledige uitrol van de nieuwe Google Ads update zijn voltooid en zullen er geen nieuwe BMM’s meer kunnen worden toegevoegd. Bestaande Broad Match Modifier keywords zullen volgens Google blijven dienen, maar zullen gematched worden op basis van deze update.
Uitleg van Google over de veranderingen
Ons advies
De keyword targeting die straks nog actief is en het dichtst in de buurt komt van BMM is Phrase Match. Desalniettemin zal Exact Match ook een steeds grotere rol gaan spelen, omdat je het soms simpelweg niet kan veroorloven om breed te adverteren via Phrase Match. De toekomst van Google Search is wat ons betreft Phrase Match en Exact Match, waarbij uitsluitingszoekwoorden een nog belangrijkere rol gaan spelen in je PPC campagnes.