Tips voor jouw e-mail marketing strategie

Naast SEO, SEA en Social Media Marketing (SMM) zetten wij bij eRocket regelmatig e-mail marketing in voor diverse klanten. Heb jij al een e-mail marketing plan of strategie? In dit blogartikel geef ik 4 e-mail marketing tips, zodat jij tot een perfecte strategie kunt komen!

  1. Goede voorbereiding is het halve werk.
  2. Let op je inhoud.
  3. Gebruik een responsief ontwerp.
  4. Gebruik je data.

E-mail marketing tip 1 // Goede voorbereiding is het halve werk

Jouw lijst

Voordat je überhaupt begint met e-mail marketing, zijn er enkele punten qua voorbereiding nodig. Allereerst heb je natuurlijk een lijst nodig van personen die jouw nieuwsbrief wensen te ontvangen. Het kan zijn dat je over een uitgebreide lijst met e-mailadressen van klanten beschikt, maar let op: deze mag je niet zomaar gebruiken! Op 25 mei 2018 is de GDPR (in het Nederlands AVG) wetgeving ingegaan. Deze wet bepaalt onder andere dat bedrijven expliciete toestemming nodig hebben wanneer zij gegevens willen gebruiken. Voor jouw e-mail marketing plan houdt dit in dat de e-mail opt-in een duidelijke en bevestigende actie moet zijn.

E-mail marketing software

Wanneer je beschikt over een lijst met personen die aangegeven hebben jouw nieuwsbrief te willen ontvangen, wil je natuurlijk ook dat deze personen de nieuwsbrief echt ontvangen. Het zou natuurlijk zonde zijn als jouw nieuwsbrief in de spambox terecht komt. Om dit te voorkomen kun je allereerst gebruik maken van goede e-mail marketing software. Wanneer je de nieuwsbrief vanuit je eigen e-mailadres stuurt, zal deze namelijk sneller in een spambox terecht komen. E-mail marketing software beschikt over regelmatige updates om de spamscore zo laag mogelijk te houden. Zelf maken wij vaak gebruik van MailChimp: een e-mail marketing software die erg gebruiksvriendelijk is.

Nieuwsbrief template

Wanneer je een nieuwsbrief gaat versturen, is het raadzaam om hier een template voor op te stellen. Op deze manier kun je komende nieuwsbrieven gemakkelijk opmaken en creëer je een consistente uitstraling. Zorg dat het template past bij jouw huisstijl; je wilt immers een beeld uitstralen dat past bij jouw bedrijf en producten of diensten. Een goed template bevat in ieder geval jouw logo, de kleuren van jouw huisstijl en verwijzingen naar jouw website en social media kanalen. Per nieuwsbrief kun je de tekst en afbeeldingen variëren.

E-mail marketing tip 2 // Let op je inhoud

De onderwerpregel en afzender

De onderwerpregel van jouw nieuwsbrief is misschien wel het belangrijkste aspect van de hele inhoud. Jouw gehele e-mail marketing plan draait natuurlijk om het binnenhalen van leads of sales. Je wilt dat ze jouw nieuwsbrief openen, dus zorg ervoor dat de onderwerpregel hiertoe aanspoort en de lezer nieuwsgierig maakt. Daarnaast schept de onderwerpregel een bepaalde verwachting. Je wilt je lezers niet teleurstellen, dus zorg ervoor dat de inhoud van jouw e-mail overeenkomt met de verwachting die geschept wordt. Uit onderzoek van MailChimp is gebleken dat een relevante onderwerpregel zorgt voor een hoger open percentage.

Bepaal ook vanuit welk e-mailadres je de nieuwsbrief gaat versturen. Je kunt de nieuwsbrief natuurlijk versturen vanuit jouw info e-mailadres, maar wanneer je op zoek bent naar een persoonlijk randje zou je ook vanuit jouw eigen naam kunnen mailen.

De inhoud van de mail

Zoals aangegeven dient de inhoud van jouw mail te voldoen aan de verwachting die geschept wordt. Zorg er daarom voor dat jouw inhoud interessant en leuk om te lezen is. Je kunt in je mail een call to action verwerken, waarin je de lezer aanspoort iets te doen, zoals contact opnemen of de website bekijken. Overdrijf hier echter niet in. Daarnaast kun je in de mail een reactie uitlokken door bijvoorbeeld de ervaring en/of mening van de gebruiker te vragen. Wanneer een lezer reageert op jouw mail, is de kans groot dat jouw volgende mail bij deze persoon in de primaire inbox komt.

Linkjes in jouw e-mail

Een ander belangrijk element van jouw nieuwsbrief betreft de linkjes. Je wilt lezers namelijk naar jouw website toe leiden om daar bijvoorbeeld een contactformulier in te vullen. Zorg ervoor dat achter iedere afbeelding in je mail een link zit naar jouw website. Deze link kun je voorzien van een unieke UTM tag, zodat je later precies kunt zien welke websitebezoekers uit deze nieuwsbrief zijn gekomen.

Let er wel op dat je niet te veel afbeeldingen en links in jouw mail gebruikt. Dit kan door e-mail servers gezien worden als spam, waardoor de mail in de spambox terecht kan komen. Via www.mail-tester.com kun je testen of jouw nieuwsbrief niet te veel spammerige elementen bevat.

E-mail marketing tip 3 // Gebruik een responsief ontwerp

Mobile first

Een van de trends van dit jaar is mobile first. Ook in jouw e-mail marketing plan moet je hier rekening mee houden. 55% van de mails wordt mobiel geopend, dus zorg ervoor dat jouw nieuwsbrief goed geoptimaliseerd is voor mobiel. Bekijk bijvoorbeeld hoe afbeeldingen worden weergegeven of de mail niet te lang wordt als alles onder elkaar komt te staan. Veel goede e-mail marketing software, zoals MailChimp hebben een geïntegreerd responsief ontwerp, wat dit een stuk makkelijker maakt.

E-mail marketing tip 4 // Gebruik je data

Analyseren en optimaliseren

Heb je jouw nieuwsbrief verstuurd? Een e-mail marketing plan moet ook het blijvend optimaliseren van de nieuwsbrieven bevatten. Op basis van statistieken kun je je nieuwsbrief iedere keer weer verbeteren. Analyseer welke personen jouw e-mail geopend hebben. Indien mogelijk kun je je doelgroepen segmenteren om jouw volgende nieuwsbrieven nog beter te targeten!

Experimenteren

Ook kun je ervoor kiezen om in je e-mail marketing strategie experimenten toe te passen. Experimenteer bijvoorbeeld met de dagen en/of tijdstippen waarop je de nieuwsbrief verzendt. Uit onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat B2B nieuwsbrieven het beste presteren op dinsdag, woensdag en donderdag tussen 11.00 en 15.00, terwijl B2C nieuwsbrieven het beste verstuurd kunnen worden op donderdag, vrijdag en zaterdag tussen 17.00 en 20.00. Wissel af met dagen en vergelijk de statistieken van de nieuwsbrieven met elkaar. Welke dagen en tijdstippen werken voor jou het beste?

Hierbij is het ook belangrijk om jouw doelgroep voor ogen te houden. Bestaat jouw doelgroep uit personen met een kantoorbaan? Dan zullen ze waarschijnlijk hun e-mail meerdere keren per dag checken. Is jouw doelgroep vaak onderweg? Dan zullen ze voornamelijk in de ochtend of tijdens de pauzes kijken. Houd hier rekening mee voor het tijdstip waarop jij jouw nieuwsbrief verzendt.

Branding

Let er bij het analyseren op dat jouw e-mail marketing plan niet enkel directe resultaten zal laten zien. E-mail marketing draagt namelijk ook bij in de vorm van indirecte resultaten: zelfs wanneer mensen jouw nieuwsbrief niet openen, heb je toch gewerkt aan je branding. De ontvangers van jouw nieuwsbrief zien jouw bedrijfs- of merknaam voorbijkomen en kunnen alsnog rechtstreeks jouw website bezoeken of contact opnemen.

Hulp bij jouw e-mail marketing strategie

Dit waren de e-mail marketing tips van eRocket. Gebruik ze in jouw e-mail marketing strategie of plan. Liever jouw e-mail marketing uitbesteden of brainstormen met ons team? Kom gerust langs bij ons online marketing bureau in Breda voor een lekkere kop koffie! Neem contact met ons op via 076 782 0560 of door te mailen naar [email protected].