TikTok recruitment

TikTok Recruitment
Highlights
  • TikTok trekt voornamelijk jongere gebruikers aan, waardoor het platform ideaal is voor het aantrekken van jong talent.
  • Laat zien dat je mee gaat met de nieuwste ontwikkelingen. Dit draagt bij aan een modern en innovatief imago.
 

5 redenen waarom jij vandaag nog aan de slag wilt met TikTok recruitment

Bereik: TikTok heeft meer dan 1 miljard actieve gebruikers, wat betekent dat je een enorm potentieel bereik hebt om je vacatures onder de aandacht te brengen van een breed publiek. Creativiteit: TikTok staat bekend om zijn creatieve en originele content, wat het een ideaal platform maakt om op een onderscheidende manier je bedrijf en vacatures te presenteren. Hiermee kan je je als bedrijf onderscheiden van de concurrentie. Doelgroep: TikTok trekt voornamelijk jongere gebruikers aan, waardoor het platform ideaal is voor het aantrekken van jong talent. Daarnaast kan het platform ook gebruikt worden om specifieke doelgroepen te bereiken door gericht te adverteren. Authenticiteit: TikTok staat bekend om zijn authenticiteit en laagdrempeligheid, waardoor je als bedrijf een menselijke en persoonlijke kant kunt laten zien. Dit kan bijdragen aan een positief imago van je bedrijf als werkgever. Trendy: Door gebruik te maken van een trendy platform zoals TikTok kan je als bedrijf laten zien dat je op de hoogte bent van de nieuwste ontwikkelingen en trends, wat kan bijdragen aan een modern en innovatief imago.

Generatie Z

Het werven en selecteren van personeel is tegenwoordig erg lastig vanwege de huidige arbeidsmarkt. Hoe vind je geschikte kandidaten en hoe spreek je de Generatie Z aan? TikTok-recruitment kan hierbij helpen. In dit artikel lees je hoe je TikTok kunt gebruiken om aan je employer branding te werken.

Recruitment op TikTok

Als je op zoek bent naar sollicitanten voor startersfuncties, traineeships of stages, is TikTok-recruitment interessant voor jou. Volgens het Nationale Social Media Onderzoek van Newcom zal de grootste groep TikTok-gebruikers in 2022 tussen de 20 en 24 jaar oud zijn. Ook voor sectoren met grote personeelstekorten, zoals de toeristische sector of de horeca, biedt TikTok-recruitment mooie kansen. Met TikTok spreek je Young-Professionals op een nieuwe en relevante manier aan.

Employer branding op TikTok

Een goede employer branding zorgt voor een voorkeurspositie in de mindset van (potentiële) medewerkers. Daarnaast zorgt de juiste employer branding ervoor dat je ook de juiste mensen aantrekt. In de huidige arbeidsmarkt is het essentieel om top-of-mind te zijn als mensen op zoek zijn naar een baan. TikTok is een ideaal platform om je employer branding uit te rollen. Je kunt met korte, leuke filmpjes laten zien hoe jouw bedrijf eruitziet. Wie er al werken en hoe het er binnen jouw bedrijf aan toegaat. Hieronder vind je enkele do’s en don’ts wat betreft TikTok-recruitment.

Do: neem de tijd om het platform te leren kennen

Hoewel TikTok voor bedrijven een nieuwe wereld is, bestaat het platform al twee jaar en wordt het dagelijks veel gebruikt. Als je té commerciële video’s plaatst, val je niet op. Het is belangrijk dat mensen je video’s afkijken voor het algoritme van TikTok. Als je begint met een salespraatje, scrollen gebruikers vaak direct door naar de volgende video. Richt je daarom niet alleen op video’s over openstaande vacatures, maar focus je echt op employer branding op TikTok. Neem de tijd om met de trends van het platform mee te gaan en focus op video’s met populaire geluiden en hashtags en video’s die de bedrijfssfeer laten zien.

Don’t: verwacht niet dezelfde resultaten op TikTok als op Instagram of Facebook

TikTok is een uniek platform waar het algoritme anders werkt dan op andere social media-platformen. De views van je video’s hebben namelijk geen invloed op de views van je volgende video. Ook zitten de meeste mensen gemiddeld op hun For You Page, vergelijkbaar met de Verkennen-pagina van Instagram. Hier wordt namelijk content getoond van mensen die je niet volgt. Volgers zijn dus minder belangrijk voor het behalen van views. Het doel is om een positieve mindset achter te laten bij de personen die de video’s bekijken en niet om een product of dienst te verkopen.

Volgende stappen in employer branding op TikTok

TikTok is dé nieuwe manier om personeel te vinden en selecteren. Het is nog wel een redelijk nieuw platform en het blijft zich continu ontwikkelen. Er is dus nog veel te leren voor bedrijven en online marketeers. Check ook onze andere blog over TikTok voor bedrijven. Ben jij helemaal klaar om aan de slag te gaan met TikTok recruitment, maar weet je niet waar je moet beginnen? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag op weg!

Wil je meer weten over recruitment op TikTok?

Meer inspirerende blogs

TikTok kansen
Aan de slag met TikTok voor bedrijven
Lemon8
Lemon8: het (noodgedwongen) alternatief voor TikTok?
tiktok shopping
TikTok Shopping is here! #tiktokmademebuyit

Belangrijke pagina's

Social media strategie
Recruitment marketing
271 nieuwe leads binnen een maand met Bentley Europe

271 nieuwe leads, 135.088 weergaven en 1342 klikken na een maand. Dat waren de resultaten die we voor onze klant Bentley Europe hebben binnengehaald met LinkedIn leadgeneratie campagnes. Dit vertellen wij niet alleen met trots aan Bentley, maar delen we ook graag met jullie.