Aan de slag met TikTok voor bedrijven

TikTok kansen
  • Een groot voordeel van aan TikTok voor bedrijven, is dat je in een relatief korte tijd een groot bereik kunt hebben.
  • Adverteren via TikTok is makkelijker dan ooit, omdat het lijkt op de Meta Business Manager.
  • Door gebruik te maken van advertentiekosten via TikTok kun je de doelgroep op verschillende manieren bereiken. 
  • Jongeren bereiken op dit platform? Ga dan aan de slag met influencer marketing om te voldoen aan de verwachtingen van deze doelgroep. 

 

Wil je met jouw bedrijf aan de slag met TikTok? We schreven eerder over social media kanalen die je wellicht nog niet dagelijks gebruikt. Zoals het razend populaire platform TikTok. Dit is een social media kanaal waarop vooral jongeren korte filmpjes van zichzelf delen. Deze video’s hebben vaak een lengte van 3 tot 15 seconden, maar er kunnen ook langere video’s geplaatst worden, tot 10 minuten lang. Op dit moment zijn er steeds meer Nederlandse bedrijven actief op TikTok. Maar welke kansen biedt TikTok eigenlijk voor deze bedrijven en organisaties?

Voordelen van TikTok voor bedrijven:

  • Relatief snel hoog bereik
  • Jongere doelgroep
  • Traffic naar andere social media kanalen
  • Een uniek kijkje achter de schermen van een bedrijf

Eigen originele content

Originele content bedenken vraagt veel tijd, creativiteit en middelen. Maar het is belangrijk om hier goed over na te denken, want TikTok draait namelijk op viral content. Krijg je jouw content niet op dat niveau, dan zijn er helaas niet veel mensen die je video’s gaan zien. Maar ben je hier wel goed in en weet je een sterk visueel merk neer te zetten, dan kun je daar zeker enorme successen mee boeken. Een voorbeeld van originele content op TikTok is het opzetten van een challenge of een hashtag campagne.

Om je video’s zelf een handje te helpen kun je gebruikmaken van TikTok advertentiekosten. Daarnaast kun je ook zelf een challenge of hashtag campagne opzetten. Dit is namelijk een mooie manier om je merkbekendheid te vergroten en betrokkenheid te creëren. Let erop dat je het jezelf niet té moeilijk maakt. Zorg er tevens voor dat gebruikers hun eigen creativiteit kwijt kunnen in de challenge. 

De advertentiekosten op TikTok

Zoals eerder genoemd kun je ook adverteren via TikTok. Deze manier van adverteren kan jouw bedrijf naar grote hoogtes lanceren. Het is van belang om te weten welke advertentiemogelijkheden er zijn, voordat je TikTok advertentiekosten gaat maken:

  • In Feed advertenties: dit is de meest bekende vorm van adverteren. Hierbij worden video’s op de ‘For You’ pagina getoond met klikbare elementen die direct doorlinken naar de landingspagina. 
  • Spark advertenties: hierbij maak je gebruik van organische posts van je eigen account of van andere content creators. Spark advertenties krijgen wel het label ‘gesponsorde inhoud’, maar voelen authentieker doordat je alle Tiktok functionaliteiten als commenten, liken en delen nog kunt gebruiken. Het grootste verschil tussen een Spark advertentie en Non-Spark advertentie is dat je bij een Non-Spark advertentie alleen naar een zelfingestelde landingspagina kunt doorklikken en bij een Spark advertentie ook naar de Tiktok-pagina van je bedrijf of merk.
  • Carrousel advertenties: dit is een advertentievorm waarbij je meerdere foto’s of video’s kunt inladen waar de gebruiker doorheen kan swipen. Op Instagram kan dit ook al!
  • Topviews ads: dit zijn video’s die op je tijdlijn verschijnen en het volledige scherm overnemen wanneer je TikTok opent. 
  • Branded Hashtag challenge: dit is een vrij unieke TikTok campagne die drie tot zes dagen duurt. Er wordt een pagina aangemaakt voor een merk hashtag. Gebruikers worden vervolgens uitgedaagd om mee te doen met een bepaalde challenge.

TikTok is weliswaar terughoudend geweest over hun exacte advertentiekosten, maar wat we weten is dat ze een startbudget hanteren van €500 op campagneniveau, wat neerkomt op €50 per dag. Voor advertentiegroepen is dit minimuml €20 per dag. Misschien klinkt dit als een flinke investering, zeker als je nog aan het verkennen bent. Maar hier zit een strategie achter: TikTok wil jou de beste kans geven om te slagen. Door voldoende budget beschikbaar te stellen, kan het algoritme effectief leren en zich aanpassen aan jouw specifieke doelgroep.

Influencer marketing

Wat je kan overwegen om te gaan gebruiken, is influencer marketing. We weten allemaal dat influencers massaal te vinden zijn op Instagram maar ook op TikTok zijn ze in grote mate aanwezig en ook bezig met betaalde campagnes. Jongeren bereiken via een influencer op TikTok is ideaal als je zelf als bedrijf moeite hebt om mee te gaan in de TikTok-vibe. Het zal voor veel bedrijven een grote stap zijn om te kunnen voldoen aan de verwachtingen van jongeren op TikTok en echt mee te gaan in de grappige filmpjes. Voor een influencer is dit heel anders, zij hebben hun eigen persoonlijkheid en geen ‘statisch’ bedrijfsimago. Daardoor is het voor hen hoogstwaarschijnlijk makkelijker om je volgers te bereiken. Daarnaast kun je ook adverteren met de content van deze influencers door gebruik te maken van advertentiekosten via TikTok.

Koppel je website, YouTube of Instagram aan je TikTok-account

Op TikTok is het mogelijk om een link naar je website toe te voegen. Je kunt daarnaast ook je YouTube-kanaal of Instagram-profiel koppelen aan je TikTok-account. Als je dit doet krijg je een snelkoppeling op je profiel naar dit account. Zo kun je vanuit TikTok mensen leiden naar jouw website of andere accounts.

Conclusie

Tiktok is momenteel één van de apps met het grootste gebruikersaantal onder Generatie Z, samen met Instagram en Snapchat. De basis is creatieve content met een hoog entertainment gehalte. Wil jij met jouw bedrijf jongeren bereiken? Dan is dit hét moment om een account aan te maken. Durf te experimenteren met content. Wil je hier advies bij? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We helpen je heel graag.

Meer uit social media halen?

Speel in op je doelgroep via social media content en campagnes.

Meer inspirerende blogs

Lemon8
Lemon8: het (noodgedwongen) alternatief voor TikTok?
Pinterest shop
Help, mijn Pinterest winkel is weg!
tiktok shopping
TikTok Shopping is here! #tiktokmademebuyit
Snapchat
Wat is Snapchat, wie gebruikt het en hoe werkt het?

Belangrijke pagina's

Welke online marketing diensten pakken jullie op?
In welke branches werken jullie?
Instagram marketing
Social media strategie
575% meer e-commerce omzet voor Exxcellent met social media

Exxcellent is een perfect voorbeeld van hoe wij graag samenwerken met onze klanten. Goede communicatie, vertrouwen en een groeistrategie op maat. Met social media campagnes realiseren we 15.741% meer omzet.