TikTok kansen voor bedrijven

We schreven eerder over social media kanalen die je wellicht nog niet dagelijks gebruikt. Zoals het razend populaire platform TikTok, wat sinds de coronacrisis nóg populairder is geworden. TikTok is een social media kanaal waarop jongeren korte filmpjes van zichzelf delen terwijl ze dansen en playbacken op een liedje. Op dit moment zijn er nog weinig Nederlandse bedrijven actief op TikTok. Dit wil echter niet zeggen dat er geen kansen zijn. Maar welke kansen biedt TikTok eigenlijk voor deze bedrijven en organisaties?

Voordelen van TikTok voor bedrijven:

  • Relatief snel hoog bereik
  • Jongere doelgroep
  • Traffic naar andere social media kanalen
  • Een uniek kijkje achter de schermen van een bedrijf

Eigen originele content

Orginele content bedenken vraagt veel tijd, creativiteit en middelen. Maar het is belangrijk om hier goed over na te denken want TikTok draait namelijk op viral content. Krijg je jouw content niet op dat niveau, dan zijn er helaas niet veel mensen die je video’s gaan zien. Maar ben je hier wel goed in en weet je een sterk visueel merk neer te zetten dan kun je daar zeker enorme successen mee boeken. Een voorbeeld van originele content op TikTok is het opzetten van een challenge of een hashtag campagne.

TikTok staat bol van de challenges – een digitale uitdaging voor de gebruikers om een video in een bepaalde stijl te maken. Zelf een challenge of hashtag campagne opzetten is een mooie manier om je merkbekendheid te vergroten en betrokkenheid te creëren. Let erop dat je het jezelf niet té moeilijk maakt. Je challenge moet natuurlijk niet te makkelijk zijn, maar ook zeker niet te moeilijk – en iets wat mensen in het openbaar kunnen/durven te doen. Zorg er tevens voor dat gebruikers hun eigen creativiteit kwijt kunnen in de challenge.

Influencer marketing

Je kunt helaas nog niet adverteren met TikTok in Nederland. Maar wat je wel kunt overwegen is om gebruik te maken van influencer marketing. We weten allemaal dat influencers massaal te vinden zijn op Instagram maar ook op TikTok zijn ze nu aanwezig en ook bezig met betaalde campagnes. Jongeren bereiken via een influencer op TikTok is ideaal als je zelf als je zelf als bedrijf moeite hebt om mee te gaan in de TikTok-vibe. Het zal voor veel bedrijven een grote stap zijn om te kunnen voldoen aan de verwachtingen van jongeren op TikTok en echt mee te gaan in de grappige filmpjes. Voor een influencer is dit heel anders, zij hebben hun eigen persoonlijkheid en geen ‘statisch’ bedrijfsimago. Daardoor is het voor hen hoogstwaarschijnlijk makkelijker om je volgers te bereiken.

Koppel YouTube of Instagram aan je TikTok account

Op TikTok is het helaas nog niet mogelijk om een link naar je website toe te voegen. Je zou eventueel een link aan je biografie kunnen toevoegen, maar deze link is dan niet aanklikbaar, wat natuurlijk zonde is. Je kunt wel je YouTube-kanaal of Instagram-profiel koppelen aan je TikTok account. Als je dit doet krijg je een snelkoppeling op je profiel naar dit account. Zo kun je toch vanuit TikTok mensen leiden naar een van je andere accounts en wellicht vanuit daar doorsturen naar je website.

Conclusie

TikTok is momenteel de snelst groeiende social media app onder Generatie Z. De basis is creatieve content met een hoog entertainment gehalte. Wil jij met jouw bedrijf jongeren bereiken? Dan is dit hét moment om een account aan te maken. Durf te experimenteren met content. Wil je hier advies bij? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We helpen je heel graag.