TikTok heeft deze week een nieuwe stap gezet in het vergroten van de transparantie rondom advertenties. Dit doen ze in de vorm van het Ads Transparency Center.
De Ads Transparency Library
Deze bibliotheek, ook wel de “Commercial Content Library” genoemd, is een database met informatie over betaalde advertenties. Hierin vind je informatie zoals het ontwerp, de dagen waarop de advertentie werd uitgevoerd, de belangrijkste parameters die voor targeting worden gebruikt (zoals leeftijd en geslacht) en het aantal mensen dat de advertentie heeft gezien.
Deze nieuwe tool is ontworpen om te voldoen aan de eisen van de Digital Services Act van de Europese Unie. De DSA vereist dat grote online platforms zoals TikTok, een doorzoekbare database van advertenties aanbieden met informatie, waaronder wie voor de advertentie heeft betaald, de belangrijkste targetingparameters en gegevens over weergaven.
Afbeelding van Search Engine Land.
Gebruik van de Ads Transparency Library voor online marketeers
Ook Google en Meta hebben een advertentiebibliotheek waar advertenties van anderen te zien zijn. Dit creëert niet alleen veel transparantie voor gebruikers. Het is ook ideaal voor online marketeers. Even een kijkje in de keuken van de concurrent? Het kan! Hier vind je de links naar de bibliotheken: