Anne Schuttelaars

Storytelling in online marketing: wat is het en hoe zet je het in?

storytelling
Highlights
  • Storytelling biedt een krachtige manier om op te vallen tussen vergelijkbare producten en creëert waarde voor het product of de dienst. 
  • Om storytelling toe te passen in online marketing is het belangrijk om te beginnen met het identificeren van jouw unieke verhaal en merkwaarden. Door jouw eigen authentieke verhaal te vertellen, verbind je potentiële klanten op een emotioneel niveau aan jouw bedrijf.
  • Het merkverhaal helpt bij het uitdragen van de boodschap, bepaalt de inhoud van de content en de strategische beslissingen. Het is essentieel dat de corporate story consistent wordt gecommuniceerd via alle kanalen.
  • Enkele tips voor effectieve storytelling zijn: een goede opbouw creëren om de aandacht vast te houden, het verhaal herkenbaar maken voor de doelgroep en het vermijden van te veel complexiteit. Het is belangrijk om de boodschap van het verhaal eenvoudig en begrijpelijk te houden.

 

Storytelling oftewel het vertellen van verhalen. Iets wat we al doen zolang we als mens met elkaar kunnen communiceren. Een krachtig middel dus nu we ons steeds meer in de digitale wereld begeven. Onze klanten denken soms dat online marketeers enkel stoffige teksten schrijven die vol zitten met zoekwoorden om op de scoren. Maar niets is minder waar! Wil jij weten hoe je de klant meeneemt in jouw belevingswereld? Wij vertellen je graag over de meerwaarde van storytelling en hoe je storytelling toe kunt passen in jouw online marketing.

 

Waarde creatie: van Storytelling naar Storyselling!

Jij hebt misschien een prachtig product dat je in de markt wil zetten. Maar waarschijnlijk is jouw product niet uniek. Ieder product heeft zeker zijn eigen unique selling point maar er zijn vaak nog tientallen alternatieven te vinden. Hoe ga je er dan voor zorgen dat jij gaat opvallen in die jungle aan vergelijkbare producten. Laten we eerlijk zijn, dat is best een lastige opgave maar niet onmogelijk. Het gebruik van storytelling biedt namelijk uitkomst.

storytelling

Er zijn wel een aantal dingen die moeten gaan veranderen. Je kent ze vast wel, die droge marketingteksten waar bijna niet doorheen te komen is. Misschien heb je ze zelf ook wel eens geschreven? De meest stoffige content wordt nog steeds geschreven vanuit het perspectief van de leverancier. Terwijl je juist bezig zou moeten zijn met creëren van content waar jouw klant behoefte aan heeft. We zouden je in deze blog ook meer kunnen vertellen over de herkomst van storytelling gevolgd door een eindeloze lijst aan toepassingen. Maar hoeveel zou je daar daadwerkelijk aan hebben? Dit principe geld ook voor de content die jij gaat creëren. Een lange lijst aan product specificaties of het gebruik van moeilijke vakinhoudelijk termen is iets waar niemand op zit te wachten.

Bij succesvolle contentcreatie is het essentieel dat je je realiseert dat het niet om jou gaat maar om de klant. Die is op zoek naar een totaalbeleving en niet naar een droog stuk tekst. Heb je nog weinig ervaring met het opzetten van content? Lees dan meer over de diverse soorten content die je in kunt zetten. Het toepassen van storytelling in jouw online marketing geeft je de kans om een echte connectie met de klant te maken. Doe dit op een persoonlijke manier en laat echt iets van jezelf zien. Het is hierbij van belang dat je de barrière tussen jouw bedrijf en de klant wegneemt. Dat hangt samen met waar je voor staat, wat je doet en welke inspanningen je hiervoor levert. Zo creëer je bij de klant ruimte voor empathie. Je wilt ze namelijk op emotioneel niveau binden aan jouw product of dienst. Eigenlijk wil je de klant laten vergeten dat jij bezig bent met het in de markt plaatsen van een product of dienst. In de ideale wereld blijft jouw doelgroep namelijk snakken naar jouw content. Creëer daarom momenten van verwondering en spanning en vier successen samen!

Door het toepassen van storytelling onderscheid jij je ook van de concurrent. Ga maar na, ieder product dat je koopt heeft een sterk verhaal. Of het nu gaat om het bekende speelgoed van je kinderen of het afwasmiddel in je keukenkast. Een goed verhaal staat aan de basis van een goed product. Ieder klein meisje heeft de laatste jaren wel een pop of knuffel van Elsa in haar handen gehad. Maar wat als hier nooit een goed verhaal aan de basis had gestaan? Wanneer een speelgoedfabrikant een pop had geproduceerd van een ijskoningin zonder enkele vorm van storytelling hadden de meeste kinderen daar niet eens naar omgekeken. Het verhaal is wat het product waarde geeft. Het maakt dat het product makkelijk in de markt te plaatsen is. Het product onderscheidt zich daardoor van alle andere poppen in het schap.

Kortom, de succesvolste producten onderscheiden zich door geniale storytelling. Het verhaal is waar het product of dienst zijn waarde aan ontleent. Je wil de klant echt onderdeel maken van de belevingswereld en dat doe je door de klant te boeien met een goed verhaal. Je creëert er waarde mee voor het product. Hoe een persoon zich bij jouw product voelt heeft namelijk grote invloed op het feit of het product gekocht wordt of niet. In de meest ideale situatie ontleent de klant zelfs eigenwaarde aan het gebruiken van jouw service of product. Lees meer over storytelling bij e-commerce.

 

Hoe pas ik storytelling toe in mijn online marketing?

Je wil storytelling toe passen in jouw online marketing. Maar hoe begin je dan met unieke contentcreatie? Het is belangrijk om van tevoren duidelijk te weten wat jouw onderscheid van jouw concurrenten. Daar zit namelijk jouw verhaal en de mogelijkheid om jouw verhaal te vertellen. Een bedrijf kent vaak een aantal merkwaarden die voorvloeien uit de missie, visie en waarden. Gebruik deze in de creatie van je content. Door het vertellen van jouw eigen authentieke verhaal verbindt je potentiële klanten op gevoelsniveau aan jouw bedrijf. Je kunt je voorstellen dat het voor kleine mkb’ers moeilijker is om storytelling toe te passen dan voor grote bekende merken zoals Coca-Cola of Disney. Toch is het inzetten van jouw eigen verhaal als mkb’er extra belangrijk. Het blijkt namelijk dat klanten helemaal geen zaken willen doen met bedrijven. Ze willen juist zakendoen met personen. Het is daarom belangrijk dat je een persoonlijkheid creëert voor jouw bedrijf. Een goed maar vooral authentiek verhaal is de meest effectieve manier om vertrouwen te winnen en klanten te inspireren en motiveren.

Vind je het lastig om jouw merkwaarden te identificeren? Schrijf dan een merkverhaal. Misschien beter bekend als de ‘corporate story’. Vertel jouw eigen verhaal. Wat heeft je doen bewegen om jouw bedrijf of product in de markt te zetten. Misschien komt dit door een mooie passie of interesse. Of een bijzondere ervaring die je aan het denken heeft gezet. Communiceer je beweegredenen met de klant. Zo leert de klant de persoon achter het bedrijf kennen. Dit merkverhaal vormt de ruggengraad voor al jouw online marketing content. Het geeft je houvast wanneer je bezig bent met het schrijven van teksten en geeft sturing aan de manier waarop je gebruik maakt van beelden. Zo communiceer je jouw boodschap consequent met je doelgroep.

tips storytelling

 

De corporate story

De corporate story heeft als doel om sturing te geven aan jouw marketing. Het help je bij het uitdragen van jouw boodschap, te bepalen waar je content over gaat en welke strategisch beslissingen je maakt. Daarnaast heeft het ook een poortwachtersfunctie: is al mijn content wel in lijn met het grotere geheel?

Veel bedrijven denken dat ze goed zitten met het uitdragen van alleen een missie, visie en waarden. Dit is zeker een goed begin maar wil je je klanten echt aan je binden? Zorg dan dat jouw corporate story via ieder kanaal bij je klant bekend is. Een missie en visie zijn vaak wel terug te vinden op de website. Maar dit is voor jouw klanten vaak vrij abstracte informatie. Een corporate story ligt dieper en speelt in op de emotie. Goede verhalen zetten mensen namelijk aan tot actie. Zeker wanneer je een dienst aanbiedt moet de klant echt met jou samen willen werken. Het is daarbij belangrijk dat de klant zichzelf herkend in jouw waarden. Let wel op, zie je corporate story niet enkel als een marketingtool. Het is belangrijk dat jouw verhaal echt en geloofwaardig blijft. De klant prikt hier makkelijk doorheen en zal jouw content enkel aanzien voor een platte reclame-uiting.

 

3 Tips voor geniale storytelling:

Wil je een blijvende indruk maken op jouw klanten via social media? Het succes van goede storytelling is afhankelijk van verschillende factoren. Wij zetten een paar handige tips voor je op een rijtje.

1. Zorg voor een goede opbouw

Bouw de spanning in je campagne goed op. Zo trek je de aandacht maar hou je deze ook vast. Creëer een probleem dat opgelost moet worden. Dit zie je steeds vaker terug in branding van bepaalde producten of diensten. Goede voorbeelden zijn de campagnes van Disneyland Parijs die vaak inspelen op de emotie van de kijker. Je voelt je verbonden met het karakter en hoopt dat het aan het einde goed komt. Zo blijf je geboeid en raak je op emotioneel gebied verbonden aan de campagne.

Wanneer je een campagne bouwt rond een probleem dat opgelost moet worden kun je hier op sociale media ook de interactie over aangaan met de doelgroep. Gebruik teasers en roep vragen op. Hierdoor gaat jouw campagne leven en zoeken mensen de interactie op met elkaar.

2. Hou het herkenbaar

Het is belangrijk dat je het verhaal in een herkenbare situatie of omgeving plaats. Zo past jouw verhaal beter in het referentiekader van de doelgroep. Wanneer je te veel nieuwe of vreemde elementen laat zien haakt je doelgroep af. Je verhaal wordt vaag en komt los van de realiteit waar de klant in leeft. Wanneer je de perfecte balans vindt tussen herkenning en nieuwe elementen voelt jouw campagne vertrouwd en memorabel.

3. Maak het niet te moeilijk!

Het belangrijk dat je op een lijn zit met jouw doelgroep. Gebruik dus geen moeilijke woorden of vakinhoudelijk termen die jouw klant niets zeggen. Wil je een verhaal gebruiken voor je campagne. Zorg dan dat de boodschap van jouw verhaal niet te moeilijk is. De kern van ieder goed verhaal is terug te brengen tot één zin.

 

Meer weten over storytelling?

Owja, we waren het bijna vergeten te vertellen maar storytelling toepassen in jouw social media is natuurlijk belangrijker dan ooit. Over storytelling valt eigenlijk nog heel veel meer te vertellen. We horen je namelijk al denken, waar zijn de praktische tips? En in welke fase van de klantreis pas ik het toe? Met onze praktische tips & tricks creëer jij in een handomdraai impact volle content op het juiste moment. Lang hoef je op deze tips & tricks niet te wachten. Niemand zit toch op een vervelende cliffhanger te wachten. Lees dus snel de volgende blog en wordt een echte expert in het gebruik van storytelling.

Heb je misschien nog andere vragen over het toepassen van storytelling in jouw online marketing? Neem direct dan contact met ons op. Wij maken samen met jou een vliegende start met storytelling!

Wil je meer weten over storytelling en online marketing?

Meer inspirerende blogs

Doelgroep bereiken met contentstrategie
Hoe bereik je je doelgroep met een goede contentstrategie?
Storytelling in e-commerce - eRocket
Storytelling in jouw e-commerce: ga de connectie aan
Wat is content marketing?
Waarom het inzetten van content marketing jouw bedrijf laat groeien

Belangrijke pagina's

Kunnen jullie met onze ontwerper samenwerken?
Wat is jullie track record?
Hoe snel kunnen jullie met een project starten?
Content marketing
Meer enthousiasme voor de groeiende gemeente Cuijk met Cuijk Woont

In samenwerking met journaliste Patricia voeren we veel SEO optimalisaties door, waardoor het gratis verkeer naar de website sterk toeneemt. eRocket voert continu optimalisaties door op de categoriepagina’s op de website.