Het jaar loopt ten einde: een moment waarop veel mensen ervoor om terug te blikken én vooruit te kijken naar komend jaar. En dat is precies wat ik ga doen. In dit artikel beschrijf ik de 4 belangrijkste social media trends die we in 2021 kunnen verwachten. Ben jij er klaar voor om in 2021 je (social) doelstellingen te behalen?
Meer gebruikers
Allereerst een social media trend die we eigenlijk al jarenlang zien, namelijk het aantal gebruikers op social media dat toeneemt. Het gebruik van social media is het afgelopen jaar extra toegenomen, doordat mensen meer thuis zaten. Met COVID en de bijbehorende lockdowns is gezocht naar manieren om sociale contacten te onderhouden. In 2020 zijn er meer social media accounts aangemaakt, werden apps langer gebruikt en werd meer naar bedrijven op social media gezocht. Dit bleek onder andere uit statistieken van Pinterest, Instagram, LinkedIn en TikTok. Verwachting is dat deze trend komend jaar doorzet. Op welke social media kanalen is jouw bedrijf actief?
Social shopping
Het zal niemand zijn ontgaan dat de pakketdiensten het op dit moment erg druk hebben. De winkels zijn dicht en het gevolg is dat mensen nog meer online gaan shoppen. Dit biedt extra kansen voor het verkopen van producten via de verschillende social platformen. Op Facebook en Instagram zijn hier in de afgelopen jaren al ontwikkelingen voor doorgevoerd, zoals de product catalogus die steeds verder uitgebreid wordt. Binnen Facebook Shops en Marketplaces is het in Nederland nog niet mogelijk om in-app af te rekenen, maar er wordt verwacht dat dat in 2021 wel mogelijk wordt.
Ook heeft Instagram eind dit jaar een Shopping Tab toegevoegd. Vanaf daar kunnen gebruikers allerlei producten bekijken op basis van de accounts die zij volgen en krijgen ze suggesties voor nieuwe accounts. Ook op Instagram wordt verwacht dat het komend jaar in Nederland mogelijk wordt om in-app aankopen te doen!
Nog een platform dat zich voorbereidt op meer shopping advertenties is TikTok. Het platform werkt sinds kort samen met Shopify om het adverteren aantrekkelijker te maken. Binnenkort kunnen webshops vanuit het Shopify dashboard eenvoudig TikTok campagnes inrichten, monitoren én optimaliseren.
Heb jij een webshop? Zorg er dan voor dat jouw producten ook op alle relevante social media platformen goed zichtbaar zijn! Zo kun je optimaal inspelen op deze social media trend in 2021.
Meer online events
In 2020 zijn veel evenementen en activiteiten niet doorgegaan vanwege corona of op een alternatieve manier online ingericht. Denk hierbij aan online concerten of andere streams, lezingen, yogasessies en nog meer. Op dit moment zijn online events ‘het nieuwe normaal’. Verwachting is dat dit zich in 2021 zal doorzetten en dat sommige evenementen online zullen blijven.
Meer focus op korte videos
In 2020 is er een enorme toename geweest in korte, entertainende video’s. Velen hebben inmiddels gehoord van de populariteit van TikTok. Instagram heeft hierop ingespeeld met de introductie van Instagram Reels. Naast de Shopping Tab heeft het platform ook een Reels button aan de homepagina toegevoegd. Instagram verandert bijna nooit de indeling van de homepagina, dus de verwachting is dat deze korte video’s alleen maar gaan toenemen in populariteit!

Klaar voor de social media trends van 2021?
Ben jij klaar voor 2021? Zorg ervoor dat je goed van start gaat en start met het vaststellen van jouw doelstelling. Wanneer je de doelstelling van je website of webshop hebt bepaald, kun je een online marketing plan maken om je doelen te bereiken. Wil je eens sparren hoe wij jou kunnen helpen bij het bereiken van jouw (social media) doelen in 2021? We denken graag met je mee! Spreek ons aan via de chat of neem contact op via info@erocket.nl.