Social media kanalen waar je nog niks mee doet

Social media platformsSocial media is tegenwoordig niet meer weg te denken uit de samenleving. Het geeft ons de mogelijkheid om dingen te delen en mensen te verbinden. Ook in 2020 zijn er weer een hele hoop nieuwe trends en ontwikkelingen ontstaan. Of je nu zakelijk of privé met social media bezig bent, de platforms veranderen continu. Het is daarom belangrijk om goed op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen in de social media wereld en deze op een juiste manier in te zetten. Hieronder vind je een aantal social media kanalen waar je wellicht nog niks mee doet, maar welke wel goed inzetbaar zijn:

LinkedIn

Met de brede doelgroep van LinkedIn wordt het platform waarschijnlijk al door jou gebruikt. Wél is het belangrijk het ook op de juiste manier te gebruiken. Het is bijvoorbeeld erg interessant om ook een bedrijfspagina aan te maken en je te mengen in bepaalde groepen. Hiermee word je als bedrijf geloofwaardiger, zeker als je regelmatig reageert op anderen. Op LinkedIn is het mogelijk om artikelen, blogs en updates te plaatsen en wereldwijd je netwerk uit te breiden. Waarin het voorgaande jaren alleen ging over het uitbreiden van je netwerk, is het nu ook erg belangrijk om te laten zien wie je bent en waar je voor staat om zo nieuwe mensen te ontmoeten. Met een betaald premium account wordt het nog makkelijker gemaakt om belangrijke mensen aan je netwerk toe te voegen.

Pinterest

Pinterest is een creatief platform waarbij verzamel lijstjes, wishlists en moodboards gemaakt kunnen worden. Ideaal om te gebruiken als bedrijf om je producten in beeld te brengen, aangezien 75% van de opgeslagen pins van bedrijven komen. Na Facebook is dit platform zelfs het grootste platform voor bedrijven om te gebruiken. Dit kan dus zeker ook voor jouw bedrijf interessant zijn om te gaan gebruiken!

Instagram

Instagram is een positief platform waarbij het visuele aspect ver boven het tekstuele aspect staat. Met 1 miljoen dagelijkse gebruikers in Nederland die gemiddeld langer op Instagram zitten dan op Facebook is het goed om als bedrijf interactie te hebben met je volgers. Belangrijk is dat de content – de foto’s en filmpjes die gepost worden – meer zegt dan woorden en bepaalde hashtags bevatten, zodat je als bedrijf goed vindbaar bent.

Twitter

Twitter is het ideale platform om snel actueel nieuws te verspreiden en te ontvangen. Ook is het mogelijk om vragen te stellen, hashtags te gebruiken en zo een band op te bouwen met je volgers. Door de makkelijke zoekmachine van Twitter ben je als bedrijf goed vindbaar en kan je goed inspelen op de dagelijkse trends.

SnapChat

SnapChat is een enorm snel groeiend social media platform en sinds kort ook een opkomend marketing platform. Aangezien het platform snel en eenvoudig te gebruiken is, is het vooral populair onder jongeren. Voor bedrijven is SnapChat goed te gebruiken bij actie marketing – houd bijvoorbeeld onderlinge wedstrijden onder je volgers – of geef je volgers een kijkje behind the scenes van je bedrijf.

TikTok

Nog een groot, opkomend platform is TikTok. Op TikTok worden vooral korte en grappige filmpjes gepost en steeds vaker zijn er ook bedrijven die goed inspelen op deze nieuwe trend. TikTok is met name belangrijk als je bekendheid onder jongeren wilt ontwikkelen. Via TikTok is het makkelijk om op de hoogte te blijven van trends door de zoekmachine en het gebruik van hashtags. Ook is het mogelijk om een gratis pro-account aan te maken waardoor je de statistieken van je account in kan zien.

Google business

Google business geeft bedrijven goede mogelijkheden om nog beter vindbaar te worden op Google. Zorg dat je bedrijfsinformatie altijd up to date is en dat je de openingstijden zo breed mogelijk invult ter gemak van de klant. Probeer je klanten aan te sporen reviews over je bedrijf te plaatsen, zodat je nog betrouwbaarder wordt voor eventuele nieuwe klanten. Ook is het mogelijk bepaalde statistieken in te zien en creatieve blogs en posts uit te lichten.

Facebook

Facebook wordt veel gebruikt door bedrijven over de hele wereld en is dan ook nog steeds het grootste platform. Dit kanaal maakt het makkelijk om in korte tijd een groep trouwe volgers op te bouwen. Belangrijk is om op Facebook je acties en aanbiedingen te posten, zodat je volgers op de hoogte blijven. Ook wordt video en live video steeds belangrijker op dit platform. Een bedrijfspagina op Facebook heeft nog een pluspunt, je bent namelijk beter vindbaar op Google.

YouTube

YouTube is een groot en internationaal platform wat gebruikt wordt door jongeren en ouderen. Zoals eerder vermeld, video’s spreken meer dan alleen woorden. Belangrijk is dus dat je video pakkend is in de eerste seconden. Aangezien YouTube bij Google hoort, helpt een goed onderhouden account op dit platform ook weer bij de SEO marketing.

Reddit

Reddit is een goede manier om meer in contact te komen met je doelgroep. Op dit internationale forum is het als bedrijf belangrijk om te laten zien waar je voor staat. Zelfpromotie wordt op dit forum niet gewaardeerd, wel kunnen bedrijven zich mengen in discussies en feiten delen. Op Reddit is het makkelijker voor de gebruikers om hun oprechte mening te delen, aangezien het mogelijk is om de berichten anoniem te plaatsen. Wanneer dit platform op de juiste manier gebruikt wordt, is het een goed kanaal om bekendheid van je bedrijf te ontwikkelen.

Vragen?

Heb je na het lezen van deze blog nog vragen en/of opmerkingen over hoe je de verschillende platformen het best in kan zetten? Twijfel dan niet om contact met ons op te nemen via de chat, per mail op info@erocket.nl of telefonisch op 076 782 0560.