Danique van Limpt

Met deze tips kun jij Snapchat inzetten voor jouw bedrijf!

Snapchat voor bedrijven
Highlights
  • Snapchat wordt steeds interessanter voor bedrijven.
  • Snapchat is hét platform om jouw creativiteit als bedrijf te laten zien aan jouw doelgroep.
  • Op dit social media kanaal kun je niet alleen organische content posten maar ook adverteren

 

Denk jij eraan om Snapchat in te zetten voor jouw bedrijf? Dan is deze blog top om wegwijs te worden in het Snapchat-universum!

Snapchat is een app waarop je video’s en foto’s kunt delen. Deze foto’s en video’s worden ook wel ‘snaps’ genoemd. Het leuke van Snapchat is dat een snap maar 1 tot 10 seconden beschikbaar is en dat je de foto of video maximaal twee keer kunt bekijken. Daarna verdwijnt de snap en kun je hem niet meer zien, tenzij je een verhaal deelt met al jouw contacten op Snapchat. Misschien is Snapchat niet het eerste platform waar je als bedrijf aan denkt, maar tóch kan het erg interessant zijn. In deze blog leggen wij je uit waarom en hoe je hierop in kunt spelen.

Waarom Snapchat inzetten als bedrijf?

Als snaps zo snel verwijderen, waarom zou je het dan inzetten voor je bedrijf? Wij kunnen ons best voorstellen dat deze vraag door het hoofd van ondernemers spookt. Als je erover nadenkt wordt de meeste sociale inhoud direct na het plaatsen bekeken. Op platformen als Instagram en Pinterest is content langer zichtbaar, maar het komt vaker voor dat social media berichten van korte duur zijn. Snapchat maakt van deze korte houdbaarheid een expliciet onderdeel van het platform. Omdat snaps na 2 keer bekijken definitief verdwijnen, heb je de volledige aandacht van je gebruikers. Met de mogelijkheid om niet alleen organische content te plaatsen op Snapchat maar ook te adverteren wordt dit platform steeds interessanter voor bedrijven en liggen er misschien ook wel kansen voor jouw bedrijf.

Strategie op Snapchat

Het inzetten van Snapchat voor jouw bedrijf kan een onderdeel zijn van onze Multi Funnel Marketing strategie, óf van jouw eigen bedrijfsstrategie wanneer je dit zelf oppakt. Het woord ‘strategie’ zegt het al; het is van groot belang om te beslissen wat het doel is om Snapchat voor je bedrijf in te zetten en hoe je dit aanpakt.  De kans is namelijk groter dat Snapchat werkt als je van tevoren duidelijk hebt geformuleerd wat je doelstelling is. Dit social media kanaal is een eenvoudige en toegankelijke manier om verhalen te vertellen aan je volgers. Het is verstandig om eerst een tijdje andere bedrijven te volgen op Snapchat en daarna een strategie te bedenken om je Snapchat doelstelling te bereiken.

Creatieve content

Als je als bedrijf veel volgers wilt en interactie wilt creëren met jouw doelgroep, dan is het belangrijk om je te onderscheiden. Door originele en creatieve content te plaatsen op social media zal je als bedrijf opvallen en zullen mensen jouw bedrijfsnaam of merk onthouden. Zo bouw je een trouwe groep volgers op.

Wij hebben een aantal content ideeën opgesomd die je voor je bedrijf toe kan passen:

  • Een kort interview houden met medewerkers van het bedrijf
  • Je volgers een dag mee laten kijken bij het bedrijf
  • Een winactie houden

Het voordeel van het gebruik van Snapchat door bedrijven als kanaal is dat jouw posts niet tussen een drukke tijdlijn komen te staan, maar ze worden bewaard totdat jouw volgers tijd hebben om ze te bekijken.

Snapchat tips voor jouw bedrijf

Wil jij aan de slag met Snapchat voor jouw bedrijf? Dan komen handige tips altijd van pas. Hieronder geven we je onze beste tips over het integreren van Snapchat in jouw social media marketing strategie:

1. Content creëren

Net zoals op andere social media kanalen moet je voor Snapchat content creëren. Hieronder vind je wat inspiratie:

  • Maak tutorials over jouw vakgebied.
  • Geef gebruikers een kijkje achter de schermen van jouw bedrijf.
  • Gebruik content van jouw andere social media kanalen en stem het af op Snapchat.
  • Geef handige tips of deel je mening.

2. Nodig deelnemers uit

Wanneer je Snapchat inzet voor jouw bedrijf is het belangrijk om te beseffen dat Social Media geen eenrichtingsverkeer voor promoties is. Voor volgers is het dan ook van grote toegevoegde waarde als een bedrijf reageert op jouw snap. Overweeg om mensen terug te volgen op Snapchat, dit is heel nuttig om je volgers te laten weten dat je écht een persoon bent en betrokken bent bij jouw doelgroep.

3. Wees creatief

Nadat je hebt besloten welke content je wilt creëren, moet je nadenken over hoe je deze content op een creatieve manier kunt presenteren. Onderstaand enkele tips hoe je dat kunt doen:

    1. Teken of schrijf op foto’s om humor of nadruk toe te voegen.Snapchat voor bedrijven
    2. Vind originele manieren om de aandacht van je volgers te trekken. Zo heeft GrubHub bijvoorbeeld een serie foto’s geplaatst van een pizza die werd gegeten en bij elk stukje die werd opgegeten kwam er een kortingscode tevoorschijn.bedrijven en snapchat
    3. Vertel een verhaal door middel van snaps. Het korte tijdsbestek kan het leuk maken om een verhaal aan je volgers te vertellen. Onderstaand laat Taco Bell het verhaal zien van het ontstaan van het bedrijf.Snapchat bedrijven

Als je video’s plaatst met het geluid uit is het slim om een muziekje op de achtergrond van je video’s te plaatsen. Let er wel op dat het achtergrondmuziekje een licentie heeft die ervoor zorgt dat jij het mag gebruiken.

4. Voeg een call-to-action toe

Als je wilt dat gebruikers actie ondernemen na het zien van je snaps, probeer dan een van onderstaande tactieken:

  1. Vraag volgers om een screenshot van jouw snap te maken. Dit is iets wat je kunt meten. Stuur een snap met daarin de boodschap dat je in de volgende snap een exclusieve kortingscode weggeeft en stel voor aan de doelgroep om een screenshot te maken. Vervolgens stuur je de snap met kortingscode en meet je hoeveel mensen de snap hebben geopend en bekeken en hoeveel mensen een screenshot hebben gemaakt. Vervolgens kun je ook kijken in Google Analytics hoe vaak de code daadwerkelijk is gebruikt
  2. Vraag volgers om jouw website te bekijken en zorg ervoor dat dit sterk wordt gestimuleerd. Zo kun je bijvoorbeeld een verhaal beginnen op Snapchat en tegen je volgers zeggen dat het verhaal verder te lezen is op jouw website. Je kan de effectiviteit hiervan meten door een URL in je snapverhaal te plaatsen en dit de analyseren door middel van Google Analytics.

Volgers genereren

De uitdaging bij het genereren van volgers op Snapchat als bedrijf is dat het kanaal geen hashtags, zoekfunctie of andere middelen heeft om jouw bedrijf te ontdekken. Je kunt alleen laten weten dat je gebruikmaakt van Snapchat en je volgers een reden geven om je te volgen. Zo kun je je snapcode op andere social media kanalen delen om het jouw volgers gemakkelijk te maken om je ook op Snapchat toe te voegen.

Adverteren op Snapchat

Snapchat marketing is sterk in opkomst als marketingkanaal voor bedrijven. Met de mogelijkheid om niet alleen organische content te plaatsen maar ook te adverteren brengt Snapchat veel kansen voor jou als bedrijf. Misschien heb je de AI-integraties met Snapchatfilters al weleens voorbij zien komen, waar je items van kledingmerken kunt bekijken op jouw lichaam. Ook simpelere advertenties die voorbijkomen in Snapchat stories (vergelijkbaar met Instagram stories) of shopping ads in de filters zijn mogelijk op dit platform. Benieuwd naar alle mogelijkheden als het aankomt op social media advertising? Ook daar vertellen we je graag meer over in onze blogs!

Ready for lift off?

Kun jij niet wachten om na het lezen van deze blog aan de slag te gaan met Snapchat voor jouw bedrijf? Dan is dit hét moment om een account aan te maken en het Snapchat universum te verkennen. Durf te experimenteren met content en ontdek alle mogelijkheden. Kun je hier hulp bij gebruiken of wil je advies? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, wij helpen je graag!

 

Wil je meer weten over snapchat voor bedrijven?

Meer inspirerende blogs

social media planning tools
Social media planning tools
social media
De leukste social media inhakers
Snapchat
Wat is Snapchat, wie gebruikt het en hoe werkt het?

Belangrijke pagina's

Facebook marketing
Instagram marketing
LinkedIn marketing
271 nieuwe leads binnen een maand met Bentley Europe

271 nieuwe leads, 135.088 weergaven en 1342 klikken na een maand. Dat waren de resultaten die we voor onze klant Bentley Europe hebben binnengehaald met LinkedIn leadgeneratie campagnes. Dit vertellen wij niet alleen met trots aan Bentley, maar delen we ook graag met jullie.