SEO trends in 2019 - 3 kansen om mee te scoren

Wat is SEO anno 2019? Veel artikelen zullen beweren dat linkbuilding niet meer werkt en dat het einde van het gebruik van zoekwoorden en daarmee SEO in zicht is. Die sceptici hebben geen gelijk. Ook in 2019 is SEO, zoekmachine optimalisatie, nog een belangrijk onderdeel van jouw online marketing strategie. Maar waar komen die ideeën dan vandaan?

Google geeft in 2019 steeds meer aan dat de gebruiksvriendelijkheid van websites een grotere rol gaat spelen. Een duurzame en kwalitatieve strategie die ervoor zorgt dat klanten antwoord krijgen op de vraag die ze stelden, is daardoor van groot belang. Hiermee blijven de basisprincipes van SEO relevant: een technisch goede website en kwalitatieve content.

Daarnaast spelen er in 2019 drie belangrijke trends in de wereld van SEO. Mobiele apparaten, voice search en personalisatie krijgen namelijk een steeds prominentere rol.

Mobile first, Voice Search, Personalisatie

SEO trend in 2019 #1: Mobile first

Consumenten gebruiken in 2019 mobiele apparaten niet alleen meer voor oriënterende zoekopdrachten. Ook complete aankopen worden steeds vaker via mobiele apparaten gedaan. Ieder jaar stijgt het aantal online aankopen via de mobiele telefoon, met het zwaartepunt bij de doelgroep tussen 18 en 40 jaar. Is dit ook jouw doelgroep? Dan is het extra belangrijk om een goed werkende mobiele website te hebben.

Wat verandert er dan precies? Eind 2018 gaf Google nog een update over de status van de mobile first indexering. De mobile first indexering houdt in dat Google het web gaat ‘crawlen’ op de manier hoe de meeste gebruikers het internet gebruiken: via mobiele apparaten.

Dit is een logisch antwoord van Google op de shift naar mobiel. Google wil immers dat gebruikers de beste ervaring hebben met de resultaten van hun zoekopdrachten. Door de stappen die Google zet, wordt mobile first een belangrijk onderdeel van online marketing anno 2019.

Zorg er dus voor dat jouw website goed werkt op mobiele apparaten. Let bijvoorbeeld op de snelheid. Ook is het van belang dat buttons en links niet te dicht op elkaar staan, zodat ze goed klikbaar zijn. Heb je behoefte aan advies over jouw mobiele website? We helpen je graag!

SEO trend in 2019 #2: Voice search

De tweede SEO trend in 2019 is voice search. In Nederland staat voice search nog in de kinderschoenen, maar toch is het al razend populair. We praten steeds meer met apparaten alsof het mensen zijn. Siri, Alexa en de Google Assistent worden onze nieuwe beste vrienden.

‘Hé Google, welke rol speelt voice search in Nederland in 2019?’

Google woordvoerder Rachid Finge liet eind 2018 op Twitter weten dat in geen enkel ander land de Google Assistent zoveel werd gebruikt in de eerste vijf maanden na de lancering als in Nederland. In 2016 bestond nog maar 20% van alle mobiele zoekopdrachten in Google uit gesproken zoekopdrachten. In de komende vijf jaar gaat dit percentage stijgen naar 50%.

Doordat men anders spreekt dan schrijft, is het belangrijk om ook voor voice search zoekmachine optimalisatie in te zetten. Ook lokale vindbaarheid speelt hierbij een grote rol. Heeft jouw bedrijf een fysiek adres? Dan is het belangrijk om na te denken over vragen gebaseerd op een geografische locatie. Vragen zoals ‘waar kan ik lunchen?’ en ‘waar zit de dichtstbijzijnde makelaar?’ zullen steeds vaker gesteld worden via voice search.

SEO trend in 2019 #3: Personalisatie

De concurrentie lijkt online steeds groter te worden. Hoe val je dan als merk nog op tussen al die concurrenten? Het antwoord lijkt simpel: personaliseer je content. Deze online marketing trend zien we terug in onder andere e-mailmarketing, social media marketing en online adverteren.

Google heeft heel veel data van haar gebruikers. Die data kunnen online marketeers inzetten ten bate van een specifieke targeting en personalisatie. Bij e-mailmarketing kun je bijvoorbeeld vaak eenvoudig een gepersonaliseerde aanhef tonen. Ook is het mogelijk om in de nieuwsbrief specifiek de producten te tonen die een bezoeker al eens bekeken heeft.

Op social media kan personalisatie ingezet worden door een post alleen aan een specifieke doelgroep te tonen. In Google Ads is het zowel is Display als in Search mogelijk om doelgroepen toe te voegen. Een nieuwe klant wil je immers anders benaderen dan een terugkerende bezoeker!

SEO trends 2019

Meer weten over SEO trends in 2019?

Onze online marketeers krijgen energie van nieuwe ontwikkelingen op SEO gebied! Wil je meer weten over de trends omtrent zoekmachine optimalisatie of inspelen op de benoemde kansen? We vertellen je graag meer. Spreek ons aan via de chat, bel ons op 076 782 056 of stuur een mailtje naar [email protected].