7 SEO recruitment tips voor jouw vacatures

SEO recruitment tips
Highlights
  • Met SEO verbeter je de online vindbaarheid van jouw vacatures
  • Door zoekwoordonderzoek te doen krijg je meer inzicht in jouw doelgroep
  • Google for Jobs is een waardevol platform als het aankomt op het vergroten van het bereik van jouw vacatures
  • Blijf jouw vacatures verfrissen, zo blijf je relevant
 

Als het aankomt op het werven van personeel kunnen we ons voorstellen dat je steeds op zoek bent naar nieuwe recruitment tips. En what about recruitment en zoekmachineoptimalisatie (SEO); zit daar een verband tussen? Het antwoord op deze vraag is simpel: ja! Dankzij SEO worden de vacatures van jouw bedrijf namelijk zichtbaar en loop je geen sollicitaties mis. Wij geven je 7 tips voor het krijgen van meer bereik met jouw vacatures.

Online marketing vs. Recruitment

Online marketing wordt steeds belangrijker. Als ondernemer wil je uiteraard voorkomen dat potentiële klanten voor één van jouw concurrenten kiezen. Door te zorgen voor verbeterde online vindbaarheid kan jouw doelgroep je beter vinden waardoor de kans groter is dat jouw doelgroep jou tegenkomt in plaats van een concurrent. Dit kan onder andere door het toepassen van SEO op jouw website. Maar wat nu als we bovenstaande situatie veranderen in een openstaande vacature waarvoor jij een geschikte kandidaat zoekt? Dan wil je allereerst dat jouw vacature gevonden wordt, eerder dan die van een ander bedrijf. Ook voor het werven van de juiste werknemers is het dus belangrijk om gevonden te worden. Met onze recruitment tips kun direct aan de slag met de vindbaarheid van jouw vacatures!

1. Kies de belangrijkste zoekwoorden

Als het aankomt op recruitment tips denk je misschien niet meteen aan zoekwoorden. Toch is dit een belangrijke eerste stap bij het schrijven van een vacature tekst. Door middel van een (klein) zoekwoordenonderzoek kun je er snel achter komen welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt om vacatures te vinden. Zo kun jij hier gemakkelijk op inspelen met jouw tekst om vervolgens beter vindbaar te worden!

2. Gebruik de juiste titel

Vaak zijn de functietitels en het gekozen zoekwoord hetzelfde, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Het kan namelijk voorkomen dat de termen die jullie intern gebruiken helemaal geen zoekvolume bevatten. Dan wordt de vacature dus niet goed gevonden. Geef bovendien al duidelijk weer in de titel waar je naar op zoek bent. Gebruik geen eigen gecreëerde termen zoals ‘Salestijger’ of ‘Logistieke duizendpoot’, maar juist algemene functietitels. Dit staat dan ook direct goed voor tip 4; Maak je vacatures ‘Google for Jobs proof’. Kijk hiervoor altijd naar het uitgevoerde zoekwoordenonderzoek voor relevante zoektermen.

3. Verwerk zoekwoorden in de vacature

Je wilt natuurlijk in de vacature duidelijk maken wat de kandidaat gaat doen en welke arbeidsvoorwaarden daarbij horen. Bovendien schets je ook een beeld van de kandidaat waarnaar je op zoek bent. Toch is het ook goed om het zoekwoord te verwerken in de vacature tekst en met name in een wervende intro. Dit is de plek waar je de aandacht van de lezer hebt en je hem of haar moet verleiden om meer van de vacature te willen lezen. Maar niet alleen een potentiële kandidaat leest deze eerste alinea; ook Google checkt de tekst om te bepalen of de vacature relevant is aan het eerder gebruikte zoekwoord. Reden genoeg om het zoekwoord (en eventuele synoniemen) te verwerken in de vacature.

4. Maak je vacatures ‘Google for Jobs proof!

Google for Jobs is dé vacaturebank van Google. Hierin worden vacatures verzameld en vertoond. Bij vacature-gerelateerde zoekopdrachten krijgen de vacatures een prominente plek boven de normale zoekresultaten in Google. Ideaal dus als je jouw bereik wilt vergroten voor jouw openstaande vacatures. Hoe je deze recruitment tip toepast? Door middel van structured data in jouw vacatures. In een eerder geschreven blog leggen we je graag meer uit over het zichtbaar maken van jouw vacatures in Google for Jobs.

5. Schrijf de tekst voor de zoekmachine, maar ook zeker voor de kandidaat

Behoud altijd focus op de balans tussen het schrijven van een vacaturetekst voor de zoekmachine of voor de kandidaat. Ligt de focus alleen op het overtuigen van de kandidaat, dan heb je kans dat je hierdoor organisch verkeer mist. Ligt de focus op het schrijven voor de zoekmachine, dan heb je weer kans dat de vacature niet aansluit bij de kandidaat. Een juiste balans is hierin het beste en zorgt voor meer relevante sollicitaties.

6. Voeg afbeeldingen en video’s toe

Afbeeldingen en een video hebben positieve invloed op het opvallen én aantrekkelijkheid van jouw vacature. Het biedt de potentiële werknemer een eerste impressie van jouw bedrijf en werksfeer. Gebruik altijd een relevante alt-tag bij de afbeeldingen zodat Google ook in staat is om de afbeelding te ‘lezen’.

7. Refresh!

Heb je de vacatures met behulp van onze SEO recruitment tips online gezet? Dan hebben we nog een laatste tip voor je. Geef jouw vacatures regelmatig een update. Google houdt van een pagina die up-to-date is en zal dit hoger ranken. Verander de indeling van je vacature of plaats een blogartikel op de website. Dit zorgt voor vernieuwing en dit maakt jouw website ‘actief’.

Ga zelf aan de slag!

Wil je meer informatie over SEO recruitment of heb je een andere SEO vraag? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Ook resultaat met SEO behalen?

Wij gaan met je in gesprek over de mogelijkheden.

Meer inspirerende blogs

Wat is Google for Jobs?
9 tips voor recruitment via Google for Jobs
Adverteren op Indeed
3 redenen waarom jij moet adverteren op Indeed
Online marketing recruitment
Waarom online marketing steeds belangrijker wordt voor recruitment

Belangrijke pagina's

Hoe vaak hebben we contact?
Zoekmachine marketing
Recruitment marketing
185% meer leads met online marketing voor Landgoed Ulvenhart

Mond tot mond gaat het prima. Maar er is ruimte voor groei. Hoe zorg je ervoor dat je meer klanten krijgt die anderen weer kunnen overtuigen? Met SEO, SEA en social media marketing realiseren we voor Landgoed Ulvenhart 185% meer leads.