SEO

SEO

Vaak vormt SEO het begin van de online marketing activiteiten. Met SEO proberen online marketeers het verkeer vanuit de zoekmachines te maximaliseren, door hoge posities op de voor hen belangrijke zoektermen te behalen.

Wil jij gratis meer websitebezoekers genereren? Dan kun je zoekmachine optimalisatie (SEO) inzetten. eRocket vertelt je graag meer over hierover. Lees de tips en start met het optimaliseren van je website voor meer bezoekers vanuit de zoekmachine! Uiteraard kan je ook langskomen voor een SEO scan bij ons op kantoor in Breda.

Meteen meer lezen over SEO

  1. Wat is SEO?
  2. Hoe een zoekmachine werkt
  3. Het verschil tussen SEO en SEA
  4. Voor- en nadelen van SEO en SEA
  5. Hoe kom je bovenaan in Google?
  6. De SEO rankingfactoren
  7. Aan de slag met SEO

Jouw potentiële klanten zoeken online in zoekmachines zoals Google en Bing. Het is daarom belangrijk om goed vindbaar te zijn op de zoekresultatenpagina. Iedereen wil natuurlijk zo hoog mogelijk bovenaan staan, dus vooral op de topposities en de eerste pagina van de zoekresultaten is de concurrentie groot. Zoekmachine marketing kent twee technieken om bovenaan in Google te scoren: met SEO en met SEA.

Wat is SEO?

Wat is SEO?
SEO is een verzamelnaam voor alle technieken die je inzet om met een webpagina organisch hoog te scoren in zoekmachines.

Met goede zoekmachine optimalisatie (SEO) kun je het verkeer naar je website vanuit de zoekmachines maximaliseren, maar wat is SEO precies? SEO staat voor Search Engine Optimization, in het Nederlands vertaald als zoekmachine optimalisatie. SEO is een verzamelnaam voor alle technieken die je inzet om met een webpagina organisch hoog te scoren in zoekmachines.

Het doel van SEO is om het verkeer naar je website vanuit de online zoekmachines te maximaliseren. Dit doe je door goed vindbaar te zijn op de voor jou belangrijke zoektermen. Dat lijkt simpel, maar het gaat veel verder dan goed scoren op de juiste zoektermen. Het gaat er bij zoekmachine optimalisatie niet alleen om dat de website goed geoptimaliseerd wordt voor de zoekmachine. Je moet ook aan de verwachtingen van de kritische websitebezoeker voldoen. Toch best lastig dus. Laten we allereerst eens kijken hoe de zoekmachine werkt.

Hoe een zoekmachine werkt

In Nederland is Google de meest gebruikte zoekmachine. Met een marktaandeel van gemiddeld 95% is deze zoekmachine bij de meesten wel bekend. Ook zoekmachines Bing en Yahoo worden in Nederland nog regelmatig gebruikt.

Zoekmachines kun je het beste zien als een antwoordmachine. Jij stelt een vraag en de zoekmachine geeft een zo relevant mogelijk antwoord terug. Als je bijvoorbeeld op ‘online marketing Breda’ zoekt, krijg je van Google een antwoord. Hij toont een overzicht met de online marketing bureaus in Breda die het beste passen bij de zoekopdracht.

Om de volgorde van de online marketing bureaus in Breda te bepalen, maakt de zoekmachine gebruik van crawlers. Dit zijn een soort bots die op je website komen om de pagina’s te indexeren. Zo kunnen ze “lezen” waar de pagina’s over gaan en inschatten of jouw website relevant genoeg is om weer te geven. Het algoritme van de zoekmachine bepaalt uiteindelijk welke resultaten het meest relevant zijn en dus worden weergegeven in de zoekresultatenpagina.

Wat is de meest gebruikte zoekmachine?
Het marktaandeel van Google blijft in Nederland ook in 2020 onverminderd gigantisch.

Het verschil tussen SEO en SEA

Even terug naar het begin: organisch hoog scoren? Wat is organisch? Organische zoekresultaten zijn de niet-betaalde resultaten, of ook wel natuurlijke zoekresultaten benoemd. De ranking van deze zoekresultaten wordt bepaald door het algoritme van de zoekmachine en is te beïnvloeden met SEO.

Naast gratis resultaten tonen zoekmachines ook vaak betaalde resultaten. Deze zijn in te kopen met SEA. SEA staat voor Search Engine Advertising, zoekmachine adverteren.

SEO en SEA zijn twee afkortingen die vaak gebruikt worden in de online marketingwereld. Maar wat is het verschil tussen SEO en SEA?

  • SEO: Search Engine Optimization – Zoekmachine optimalisatie. SEO gaat over het optimaliseren van de organische (gratis) resultaten in de zoekmachine.
  • SEA: Search Engine Advertising – Zoekmachine adverteren. SEA gaat over het optimaliseren van de advertenties die worden weergegeven als gesponsorde resultaten. Je kunt in Google adverteren via Google Ads (voorheen Google AdWords) en in Bing via Bing Ads.

De overkoepelende term voor SEO en SEA is SEM: Search Engine Marketing, oftewel zoekmachine marketing. Om meer verkeer naar je website te leiden, kun je aan de slag gaan met SEO, SEA of natuurlijk met beide. In onze Multi Funnel strategie combineren we deze twee middelen vaak, omdat we daarmee het meeste rendement behalen.

Voor- en nadelen van SEO en SEA

Met zowel SEO als SEA verkrijg je meer bekendheid op internet. Je zorgt er namelijk met beide technieken voor dat jouw website vaker vertoond wordt. Je bent dus beter vindbaar in de zoekmachines. Jouw doelgroep zal je hierdoor sneller online tegenkomen.

De voordelen van SEO t.o.v. SEA

  • SEO is gratis en bespaart je dus geld. Wanneer een potentiële klant klikt op één van de organische resultaten, betaal je niets. Bij SEA betaal je per klik op de advertentie of per 1.000 vertoningen van je banner.
  • Met SEO verbeter je tegelijkertijd de gebruikerservaring op je website. Om organisch hoog te scoren in de zoekmachine is het namelijk van belang dat bezoekers gemakkelijk kunnen navigeren op de website. Ook moeten zij snel een antwoord kunnen vinden op de zoekvraag. Door te focussen op een betere ervaring op de website sla je dus twee vliegen in één klap.

De nadelen van SEO t.o.v. SEA

  • Organisch hoog scoren in de zoekmachines heeft tijd nodig. Zeker wanneer je een nieuwe website hebt, kan het een aantal maanden duren voordat je het resultaat van de SEO werkzaamheden ziet. Met SEA kun je dezelfde dag nog op de eerste positie getoond worden.
  • Als je de behaalde positie in de zoekmachine wilt behouden, is het belangrijk om optimalisaties door te blijven voeren. De zoekmachines updaten namelijk regelmatig het algoritme. Zo kunnen ze de beste antwoorden blijven bieden op de zoekopdrachten. Hierdoor wisselt de ranking geregeld en moet je de website blijven verbeteren.

Hoe kom je bovenaan in Google?

We gaan verder focussen op SEO. Het is de droom van iedere SEO marketeer: bovenaan in Google staan. Waarom? Zoals je nu weet zijn klikken op de organische resultaten gratis. Ook laat de eerste positie in Google zien dat Google je website relevant vindt en dat bezoekers je dus kunnen vertrouwen.

Tegenwoordig zijn we het gemak van internet zo gewend, dat we niet eens verder kijken dan de eerste pagina van de zoekmachine. We zijn namelijk lui en focussen ons op maar één ding tegelijkertijd. Om deze redenen is het prioriteit om zo hoog mogelijk te ranken, het liefste natuurlijk bovenaan in Google.

Om bovenaan in Google te komen is het belangrijk om relevant te zijn voor je websitebezoekers én voor Google. Dit gaat verder dan de tekstuele content op de website. Ook onder andere afbeeldingen, video’s, interne links, externe links, social media en techniek spelen hierbij een grote rol. Er zijn ruim 200 factoren die de ranking in Google bepalen.

De SEO rankingfactoren

Die 200 rankingfactoren zijn onder te verdelen in drie groepen:

  1. Techniek
  2. Autoriteit
  3. Content

1. Techniek

Het technische gedeelte is bij Search Engine Optimalisation een belangrijk onderdeel. Is de achterliggende techniek van je website niet op orde? Dan is het voor de zoekmachine lastig om te “lezen” waar je website over gaat. Daarnaast spelen zaken zoals de sitesnelheid en de indeling van de website een belangrijke rol. Het gaat om de totale gebruikerservaring. Als de website intuïtief, logisch en snel is in gebruik, dan zal de zoekmachine dit waarderen.

2. Autoriteit

Voordat websites in de resultatenpagina worden weergegeven, kijken de zoekmachines ook naar de waarde van je website. Met zoveel websites op het web moet dit ook wel. De zoekmachine kan nu eenmaal niet alles tonen, want dat komt de gebruikservaring niet ten goede. Zo kijkt de zoekmachine onder andere naar backlinks. Dit zijn links van andere website pagina’s naar die van jou. “Praten” andere mensen veel over jou? Dan ben je mogelijk interessanter dan een ander. Ook signalen die afkomstig zijn van social media worden hierin meegenomen. Als veel andere mensen en bedrijven reclame voor je maken, ziet het algoritme van de zoekmachine dat als autoriteit.

3. Content

Wat voor SEO erg belangrijk is, is content. Dit gaat tegenwoordig veel verder dan alleen content met tekst. Denk ook aan afbeeldingen, video’s, Google Mijn Bedrijf en nog veel meer. Zoekmachines kijken naar de zoektermen die in deze content zijn gebruikt. Door de zoektermen op strategische plekken in de content te verwerken, zijn de bots in staat te begrijpen waar de website over gaat. Zoekmachines worden steeds beter in het herkennen van synoniemen van zoekwoorden. Ook kunnen ze steeds beter de content in zijn geheel beoordelen. Toch is zoekwoorden onderzoek een enorm belangrijk onderdeel binnen Search Engine Optimalisation.

Aan de slag met SEO

Nu je weet hoe zoekmachines te werk gaan en welke factoren jouw positie in de zoekmachine bepalen, is het tijd om aan de slag te gaan. Omdat zoekmachines regelmatig het algoritme updaten, is Search Engine Optimization een doorlopend proces.  Een aantal stappen moet je dus met regelmaat uitvoeren. We leggen ze hieronder uit:

  1. Doe een zoekwoordenonderzoek
  2. Schrijf goede content
  3. Optimaliseer op technisch gebied
  4. Werk aan de autoriteitsscores

1. Doe zoekwoordenonderzoek

Met een zoekwoordenonderzoek breng je in kaart op welke zoektermen jouw (potentiële) klanten zoeken. Je kunt hiermee jouw website optimaliseren, zodat deze wordt getoond als iemand zoekt naar jouw product of dienst.

Via Google Ads kan iedereen gebruik maken van de eenvoudige, gratis zoekwoordplanner. Hierin kun je een zoekwoord invullen, waarna Google data over deze term weergeeft. Zo krijg je direct inzicht in het maandelijkse zoekvolume én de mate van concurrentie op de term. Aanvullend geeft de zoekwoordplanner suggesties voor zoekwoorden die gerelateerd zijn aan die van jou. Zo kun je interessante zoekwoorden vinden waar je mogelijk zelf nog niet aan had gedacht. Bekijk maar eens hoe dat eruit ziet.

Zoekwoordenonderzoek met de zoekwoordplanner

Op basis van bovenstaande afbeelding zou je kunnen concluderen dat de zoekwoorden ‘zoekmachines’ en ‘seo specialist’ het meest interessant zijn. Er zit immers lekker veel zoekvolume op. Onthoud goed dat als er veel op een bepaalde term wordt gezocht, er waarschijnlijk ook heel veel over wordt gepubliceerd. De concurrentie binnen de zoekmachine is dus groot. Als nieuwkomer is het vervolgens lastig om de strijd aan te gaan met concurrenten. Bepaal dus vooraf goed of een zoekwoord de moeite waard is.

Wanneer je een aantal interessante zoekwoorden met zoekvolume gevonden hebt, kun je aanvullende data gaan verzamelen over de concurrentie:

  • Resultaten met zoekwoord in de titel: Wanneer je in de zoekmachine zoekt op ‘allintitle: zoekwoord’, zie je direct het aantal bestaande webpagina’s dat deze term in de titel bevat. In onderstaande afbeelding kun je zien dat 1.270 webpagina’s de zoekterm ‘Wat is SEO’ in de titel hebben staan.

Wat is SEO - Zoekwoorden onderzoek met allintitle

  • Zoekwoord effectiviteitsscore: De zoekwoord effectiviteitsscore geeft je nóg meer inzicht in de concurrentie op een term. De effectiviteit van het zoekwoord kun je eenvoudig berekenen. Deel hiervoor het maandelijkse zoekvolume door het aantal resultaten met het zoekwoord in de titel. Wij hanteren als vuistregel dat een score van 0,4 of hoger interessant is voor optimalisatie.

Zoekwoord effectiviteitsscore

Lukt het maar niet om een goed zoekwoord te vinden? Dan kan het zijn dat het zoekwoord te generiek is. We noemen dit ook wel short tail-zoekwoorden. Dit zijn 1/2-woord zoekopdrachten. Hierop is de concurrentie doorgaans het grootst, omdat veel webpagina’s snel aansluiten bij dit soort zoektermen. Door zoekwoorden van 4 en meer-woorden te gebruiken, ook wel long tail-zoekwoorden genoemd, wordt de concurrentie ineens een stuk lager. Het zoekvolume op dit soort zoekwoorden neemt vanzelfsprekend ook af, maar de personen die erop zoeken zijn specifiek naar iets op zoek. De kans dat zij converteren ligt een stuk hoger, dus dit soort zoekwoorden kunnen wel erg relevant zijn.

2. Schrijf goede content

Zoals eerder aangegeven is het doel van SEO om, gratis, zo hoog mogelijk te scoren in de zoekresultatenpagina. Kwalitatief sterke inhoud is hierbij van essentieel belang. Maar wat is sterke inhoud precies? Voor SEO geldt een hele dunne scheidingslijn die enorm belangrijk is. Enerzijds wil je goede content schrijven die door de zoekmachine wordt begrepen. Anderzijds wil je een leesbare, overtuigende teksten creëren voor de websitebezoeker. Goede content is dus afgestemd op deze scheidingslijn. Doe je het goed, dan heeft dat positieve gevolgen op de ranking. We vertellen wat meer over die scheidingslijn.

Zoekmachine vs. websitebezoeker

Crawlers, een soort bots, komen bij een zoekopdracht op je website om de pagina’s te indexeren. Zo kunnen ze “lezen” waar de pagina’s over gaan en inschatten of jouw website relevant genoeg is om weer te geven. Als je de teksten, afbeeldingen, video’s en andere content optimaliseert op relevante zoekwoorden, heeft dat positieve gevolgen voor de ranking. Máár: voorkom key stuffing. Dat is het overmatig gebruiken van belangrijke zoekwoorden in de teksten, in de hoop dat je zo hoger scoort in Google. De zoekmachine ziet dit als spam en daarnaast doet het afbreuk aan de leesbaarheid van de content.

Keyword stuffing

De tijd die bezoekers doorbrengen op de website is één van de factoren die invloed hebben op de ranking. Verblijven bezoekers lang op je website? Dan vinden ze je blijkbaar interessant en dus relevant. Het is dus belangrijk om leesbare en overtuigende teksten te schrijven waar de website bezoekers iets aan heeft. Goede content is dus afgestemd op de lezer én de zoekmachine. Deze scheidingslijn is dan ook de grootste uitdaging voor marketeers die zich bezighouden met content. Onderstaande punten zijn altijd belangrijk om te onthouden bij het maken van kwalitatief sterke inhoud:

  • Schrijf in eerste instantie voor de lezer, niet voor de zoekmachine. Als je de lezer door goede content een tijdje op de website kunt houden, zal Google dat belonen.
  • Gebruik de juiste zoekwoorden op een natuurlijke manier. Gebruik als het kan ook synoniemen.
  • Verlies de kwaliteit niet uit het oog. Eén sterke tekst schrijven biedt veel meer waarde dan drie middelmatige stukken content.
  • Gebruik een contentkalender. Hiermee weet je precies wanneer bepaalde content geplaatst moet worden. Ook is de kans groter dat de content wordt verspreid door anderen. Waardering is dan ook een belangrijke factor voor de ranking in de zoekmachine.

Multi Funnel Marketing is de strategie voor jou. Wij werken met deze zelfontwikkelde strategie om jouw online doelstellingen te behalen. Hoe we dat doen? Simpel. We halen het beste uit alle onderdelen van online marketing. Dit doen we graag samen met jou.

We zetten zoekmachine optimalisatie in voor een goede vindbaarheid in Google en adverteren online om jouw doelgroep te bereiken. Deze strategie versterken we met social media.

Waar we goed in zijn

Wij helpen je op weg naar meer

Service illustratie 01

Zoekmachine optimalisatie

Online vindbaar zijn. Hoger in Google scoren. Meer websitebezoekers. Meer gratis leads. Dat is zoekmachine optimalisatie.
Service illustratie 03

Online adverteren

Online adverteren is efficiënt. Snel de juiste doelgroep in de zoekmachines bereiken en volledige controle over je budget.
Service illustratie 02

Social media marketing

Naamsbekendheid vergroten en in contact blijven met jouw doelgroep. Hoe je dat doet? Met de juiste social media strategie.
Service illustratie 03

E-mail marketing

Nieuwsbrieven en e-mail automation. Voor veel bedrijven een goudmijn die nog aangeboord kan worden.

Kom in contact

Ben je klaar voor lancering? Neem direct contact met ons op! Wij helpen jouw bedrijf met online succes. Bel je liever of stuur je graag een mail? Of heeft een face-to-face afspraak jouw voorkeur? Het kan allemaal! We horen in ieder geval graag van je!