Het see-think-do-care model

De customer journey is een manier om de route van aankoop tot conversie van jouw (potentiële) klant in kaart te brengen. Het laat zien welke stappen de klanten zetten in de verschillende fases waarin zij contact hebben met jouw bedrijf . Op deze manier verzamel je een hoop inzichten, zowel over de gebruikers als over de behoeftes. Deze inzichten kun je vervolgens gebruiken om jouw online vindbaarheid te versterken.

Een manier om de customer journey in kaart te brengen is het see-think-do-care model van Google, ook wel het STDC model genoemd. Dit model bestaat uit vier verschillende fases waaraan bepaalde zoektermen gekoppeld kunnen worden. Wij vertellen je graag meer over dit Google model en hoe jij het kunt gebruiken om jouw potentiële klanten te binden.

Fases

De vier verschillende fases van het Google model zijn de see, think, do en care fase. Bij elke fase horen andere zoekwoorden waaraan je kunt zien waar de klant zich bevindt op de customer journey. Door de juiste woorden te koppelen aan de juiste pagina’s op jouw website, zul je beter vindbaar zijn in Google. Om beter vindbaar te zijn in Google is zoekmachineoptimalisatie (SEO) nodig.

Zoekwoordenonderzoek

Voordat wij beginnen met de SEO optimalisaties, starten wij een zoekwoordenonderzoek. Met dit onderzoek breng je in kaart welke zoektermen (potentiële) klanten gebruiken om jouw bedrijf online te vinden. Door dit onderzoek te doen, weet je met welke woorden je jouw website moet gaan optimaliseren. Dankzij de optimalisaties zul jij beter vindbaar zijn in de organische zoekresultaten van Google. De zoektermen worden gedurende het zoekwoordenonderzoek onderverdeeld in de fases van het STDC model van Google. Zo heb je een duidelijk overzicht welke zoekterm je kunt gebruiken per kanaal.

see think care do

See

De eerste fase van het see-think-do-care model is de see fase. dit is het begin van de customer journey van de klant. Dit wordt ook wel de verkennende fase genoemd. De klant weet namelijk niet veel van het onderwerp af en is op zoek naar informerende artikelen. In dit stadium van de klantreis richt je je vooral op de naamsbekendheid van jouw bedrijf. Wees voor het vergroten van jouw naamsbekendheid actief op de juiste online kanalen en zorg voor informerende blogartikelen.

Think

De tweede fase is de think fase. In dit stadium van het STDC model is de klant zich aan het oriënteren. Dit betekent dat hij of zij verschillende websites met elkaar zal gaan vergelijken. Hij of zij is namelijk al een stuk gerichter op zoek naar een product of dienst passend bij de branche van jouw bedrijf. Door het vergelijkende onderzoek zal de klant inspiratie op doen en uiteindelijk overgaan tot een conversie. Ze zijn heel gericht aan het zoeken, waardoor het verstandig is om Google Ads in te zetten. Door advertenties in Google te gebruiken, wordt de naamsbekendheid vergroot en groeit de kans dat de klant uiteindelijk terug komt op jouw website. Jij biedt namelijk een landingspagina aan met de informatie waar de klant naar op zoek is.

Do

De klant weet wat hij wil en is klaar om over te gaan tot een conversie. Ook gedurende deze fase van het STDC model is het van belang dat jij inspeelt op de juiste zoektermen om deze klant te behouden. Ze zullen namelijk heel gericht gaan zoeken naar het product wat ze willen gaan kopen. Een slimme manier om hier op in te spelen is bijvoorbeeld het noemen van jouw product + de naam van het dorp of de stad. Een voorbeeld hiervan is online marketing bureau + Breda.

Care

Het is gelukt, de klant is over gegaan tot conversie en dat is super fijn. Maar, dit betekent niet dat de customer journey hier stopt. Je wilt de klant tevreden houden zodat hij of zij nog eens terugkeert. En ook de invloed van mond-tot-mondreclame wordt vaak onderschat, terwijl hier veel meer conversies mee te behalen zijn. Kanalen die je goed kunt gebruiken gedurende deze fase zijn reviewpagina’s, e-mailmarketing en remarketing.

stdc google model

Ga zelf aan de slag

Door jouw (potentiële) klanten op deze manier te benaderen, zul je zien dat jij beter inzicht krijgt in de klantenroute die ze afleggen. Dat inzicht kan je helpen jouw website, advertenties of social media kanalen te optimaliseren waardoor je nog meer verkeer zult genereren. Vind je het lastig om bepaalde zoektermen in te delen in een van de fases van het see-think-do-care model? Wij hebben een handige checklist gemaakt waar je dit heel gemakkelijk kunt controleren.

Neem contact op

Mocht je toch nog wat hulp kunnen gebruiken bij het vormgeven van de customer journey op basis van het see-think-do-care model, neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op. Ook met andere online marketing vragen helpen wij je graag verder!