Highlights
- Google gaat “Search Generative Experience” lanceren. Dit moet de nieuwe manier van zoeken gaan worden.
- Met SGE gaat de manier waarop we zoeken veranderen. Een zoekopdracht moet een compleet overzicht geven met antwoorden.
- Zoekmachine optimalisatie zal gaan veranderen. Toch zal SEO wel belangrijk blijven.
- Wanneer Google SGE gaat uitrollen is nog niet helemaal duidelijk. Google is op dit moment veel aan het testen en wil de update zo snel mogelijk goed uitrollen.
Sinds de opkomst van ChatGPT is het code rood bij Google. De zoekmachine gigant dreigt steeds meer marktaandeel te verliezen ten opzichte van Bing. Microsoft heeft momenteel AI al een stuk beter weten te verwerken in Bing. Daarom heeft Google dit jaar alle pijlen op AI. Het grote antwoord van Google moet de “Search Generative Experience” worden. In dit artikel vertellen we je precies wat de nieuwe Search Generative Experience is en wat dit voor jou en je bedrijf gaat betekenen.
Wat is Search Generative Experience?
Search Generative Experience is een relatief nieuw begrip. Het is daarom eerst belangrijk dat je goed begrijpt wat deze nieuwe innovatie van Google is. Search Generative Experience (ook wel SGE genoemd) moet de nieuwe manier van zoeken worden.
In deze nieuwe vorm van zoeken staat interactieve AI centraal. Bij elke zoekopdracht komt er bovenaan de resultatenpagina een groot vlak met een AI-gegenereerd antwoord. Vervolgens kun je op dit antwoord doorvragen (net zoals bij ChatGPT) of direct de informatiebron aanklikken waar het antwoord op is gebaseerd.
SGE: een nieuwe zoekervaring
Niet alleen de lay-out van Google gaat veranderen, Google wil ook ons zoekgedrag gaan veranderen. Met SGE wil Google de switch maken van zoekmachine naar vindmachine. Het is de bedoeling dat jij vanuit een zoekopdracht kan vinden waar jij op zoek naar bent. De SGE antwoorden zullen dan ook een mix worden van afbeeldingen, video’s, grafieken, shopping resultaten en tekstuele output. Zo krijg je in één zoekopdracht een compleet overzicht van wat jij zoekt.
Vervolgens kun je ook weer doorvragen op jouw eerst zoekopdracht. Stel je bent op zoek naar een leuke zomeroutfit. Dan kan je eerste zoekopdracht zijn: “zomerjurkje bloemetjes”. Natuurlijk wil je daar ook leuke schoenen bij vinden. Op basis van je eerste zoekopdracht kun je Google vervolgens aan Google vragen: “welke schoenen passen hier het beste bij”. Dankzij SGE zal je nu waarschijnlijk een overzicht krijgen van video’s, afbeeldingen en shopping resultaten die perfect aansluiten op de jurkjes uit jouw eerste zoekopdracht. Een enorme slag in personalisatie dus.
Dit gaat er veranderen voor jou
In eerste instantie zal voor jou vooral de lay-out opvallen. Een groot deel van de resultatenpagina zal opgenomen worden door het AI-gegenereerde antwoord. Op den duur zal je waarschijnlijk zien dat jouw zoekgedrag (zonder dat je het merkt) gaat veranderen.
Persoonlijk zal je er dus niet direct veel van merken. Al zal je als het goed is wel sneller antwoord krijgen op jouw vraag. Voor je bedrijf kan er wel het een en ander gaan veranderen. De resultatenpagina van Google gaat veranderen. Dus als jij nu mooie posities hebt op je zoekwoorden, zou het kunnen dat deze posities minder waard worden aangezien het AI-gegenereerde antwoord veel ruimte in beslag gaat nemen. Het is dus belangrijk om hier goed op in te spelen met zoekmachineoptimalisatie.
Wat betekent dit voor SEO?
Door de Search Generative Experience lijkt er dus het een en ander te gaan veranderen op SEO gebied. Positie 1 in Google zal met SGE een stuk lager op de resultatenpagina komen dan dat het nu staat. Maar SGE brengt ook kansen met zich mee. Het zou namelijk enorm waardevol zijn om jouw website als bron te hebben bij het AI-gegenereerde antwoord. Het is daarom dus belangrijk dat je jouw website zo gaat opzetten dat Google jouw gaat zien als de gewenste bron.
De manier van zoekmachine optimalisatie zal dus waarschijnlijk gaan veranderen. Dit is niet direct iets nieuws in de SEO wereld. Sinds zoekmachines bestaan verandert al de manier waarop we het beste kunnen optimaliseren voor zoekmachines. Daarom vinden we het bij eRocket belangrijk om bovenop de veranderingen in de online marketing wereld te zitten. AI is een van de grootste ontwikkelingen van dit moment. Lees hier alles over wat de invloed van AI op de ecommerce wereld gaat zijn.
Er kan veel gaan veranderen op het gebied van AI, maar toch zullen er ook veel dingen hetzelfde blijven. Zo blijft E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness) van groot belang voor je positie (misschien zelfs belangrijker). Zorg dus dat je website goed is ingericht met de 10 praktische SEO tips uit dit artikel.
De lancering van Search Generative Experience
De grote vraag is: wanneer gaat Google de nieuwe Search Generative Experience volledig uitrollen? Het simpele antwoord is dat dit nog niet helemaal duidelijk is. Google is wel al extreem veel aan het testen met SGE. Zo is er een grote groep gebruikers die al met deze nieuwe vorm van Google aan het testen is. Het is duidelijk dat Google deze update zo snel mogelijk wil uitrollen om hun langzaam verliezende marktaandeel terug te pakken.
Wanneer Google de Search Generative Experience definitief uitrolt, is dus nog niet duidelijk. Maar bij eRocket volgen we alle ontwikkelingen op de voet. Zo zorgen we dat jou website ook goed zal scoren na de Search Generative Experience update.