Handige Google Ads tips voor jouw website

google ads

In ons blogartikel SEO tips voor jouw website hebben we uitgelegd hoe je zelf aan de slag kunt gaan met SEO. We leggen je ook graag uit waar je op moet letten tijdens het inrichten van je SEA campagnes. SEA staat voor Search Engine Advertising, ofwel adverteren in zoekmachines. Adverteren binnen Google heeft veel voordelen ten opzichte van SEO. In tegenstelling tot SEO is het mogelijk om jouw advertenties direct op een van de meest gewilde plekken te vertonen, namelijk bovenaan in de zoekresultaten! Het doel van je campagnes is natuurlijk om de juiste doelgroep te bereiken op het juiste moment en tegen de laagste kosten.

Wij geven je graag een aantal handige SEA tips waarmee je zelf je Google Ads account beter kunt gaan inrichten. Je wilt tenslotte efficiënt omgaan met je budget! Met deze SEA tips leer je hoe jij jouw advertenties nog beter kunt optimaliseren. Mocht je hier hulp bij kunnen gebruiken, helpen wij je graag verder!

Liever direct naar een specifieke SEA tip?

SEA tip 1: Koppel Google Ads met Analytics
SEA tip 2: Maak gebruik van een goede campagnestructuur in Google Ads
SEA tip 3: Google Ads zoekwoorden/zoekopdrachten
SEA tip 4: Gebruik de juiste zoekmethode
SEA tip 5: Voeg advertentie extensies toe aan je campagnes
SEA tip 6: Negatieve zoektermen toevoegen
SEA tip 7: Verbeter de kwaliteitsscore 
SEA tip 8: Adverteren op je eigen merknaam
SEA tip 9: Blijf experimenteren

SEA tip 1: Koppel Google Ads met Analytics

Als je je Analytics account koppelt aan je Google ads-account kun je de activiteiten die bezoekers na een advertentieklik of- vertoning op je website uitvoeren beter analyseren. Zo laat Google Ads het aantal klikken op een advertentie bijvoorbeeld zien, maar kan Analytics jou vervolgens vertellen welke pagina’s bekeken werden, wat voor conversies er zijn behaald, hoe lang bezoekers op je website verbleven, enzovoort. Deze informatie kun je gebruiken om je doelgroep beter te leren kennen om vervolgens je targeting efficiënt in te stellen.

Door de koppeling die je maakt tussen Analytics en Google Ads is het ook eenvoudig om doelen en remarketingdoelgroepen te importeren vanuit Google Analytics naar Google Ads.

Tip: Vergeet niet je sitestatistieken aan te zetten in Google Ads.

SEA tip 2: Maak gebruik van een goede campagnestructuur in Google Ads

Een goede campagnestructuur is het fundament voor een succesvol Google Ads-account. Deze structuur zorgt er namelijk voor dat je relevante advertenties kunt laten zien voor specifieke zoekopdrachten. Daarnaast draagt de campagnestructuur bij aan een hoge kwaliteitsscore wat resulteert in een lagere CPC (kosten per klik). Tevens zorgt het ervoor dat je sneller en effectiever kunt optimaliseren. Starten met Google Ads zonder een overzichtelijke campagnestructuur kan er toe leiden dat je vanaf het begin al achter de feiten aan loopt.

Een campagnestructuur begint vanzelfsprekend altijd met het bepalen van campagnes. Het advies van Google is om je campagnestructuur te spiegelen aan de structuur van je website. Je website bevat vaak al een duidelijke onderverdeling van thema’s die je mooi kunt vertalen naar je campagnestructuur. Creëer bijvoorbeeld voor iedere productcategorie een campagne. Iedere campagne bestaat vervolgens weer uit verschillende advertentiegroepen. Je kunt dit zien als subthema’s van je campagne. Voor advertentiegroepen kun je dus verschillende merken, kleuren, prijscategorieën gebruiken om je productcategorie verder onder te verdelen. Vervolgens verdeel je iedere advertentiegroep in drie advertenties die duidelijk van elkaar verschillen in koppen en beschrijvingen. Wij voegen zelf ook altijd één responsieve advertentie toe. Je kunt de variatie in je advertentieteksten zien als een soort A/B testing.

Google Ads tips

SEA tip 3: Google Ads zoekwoorden/zoekopdrachten

Je kunt via je Google Ads-account veel data verkrijgen, waaronder zoekopdrachten waarop je advertenties zijn vertoond. Hierdoor krijg je een goed overzicht van het zoekgedrag van je bezoekers. Zo kun je bijvoorbeeld nagaan welke zoekwoorden de meeste vertoningen en interacties opleveren. Voor deze zoekwoorden kun je aparte advertentiegroepen maken met alleen dit specifieke zoekwoord erin. Door deze tactiek creëer je de mogelijkheid om advertenties zeer specifiek en efficiënt in te richten. Deze informatie kun je inzien bij de zoektermen van je advertenties.

SEA tip 4: Gebruik de juiste zoekmethode

Google Ads is op drie verschillende manieren in staat te zoeken naar relevante zoekopdrachten voor jouw campagne. Je hebt de keuze om jouw zoekwoorden breed, als woordgroep of exact terug te laten komen in de advertentiegroep. Door de juiste woorden op de juiste manier toe te voegen zullen jouw advertenties beter vindbaar zijn door de juiste doelgroep.

Breed zoeken

Bij brede zoektermen worden de advertenties vertoond aan mensen die deze zoekwoorden of synoniemen hiervan Googelen. Adverteer jij bijvoorbeeld op Google Ads tips, dan bestaat de kans dat jouw advertentie vertoond wordt bij Google Ads tips voor jouw website of bij Google Ads advies.

Dit is een erg brede manier van adverteren, omdat jouw advertentie in alle zoekresultaten terecht komt die te maken hebben met jouw woorden. Je gebruikt in dit geval dus geen enkele punctuatie.

Zoeken op woordgroep

Kies je voor de zoeken op woordgroep methode, dan worden de advertenties getoond voor zoekopdrachten die de betekenis van het zoekwoord bevatten. Google kan de betekenis van het zoekwoord impliceren, waardoor het zoekwoord niet exact in de zoekopdracht hoeft te staan. Hiernaast kunnen er woorden voor of na het zoekwoord geplaatst worden, zolang de juiste volgorde aangehouden wordt. Wanneer jij adverteert op SEA tips, dan wordt jouw advertentie ook vertoond bij SEA tips 2022 of handige SEO en SEA tips. Je gebruikt deze methode door aanhalingstekens voor en na het zoekwoord te plaatsen (“SEA tips”)

Exact zoeken

Gebruik de exact zoeken methode wanneer je jouw advertenties enkel bij de exact zelfde zoekwoorden wilt vertonen. Hierdoor maak je jouw advertentie erg gericht. Je gebruikt deze methode door vierkante haakjes voor en na jouw zoekwoord te plaatsen. Dit ziet er dan zo uit: [SEA tips].

Wat zijn de voordelen van de zoekmethodes?

Het type zoekmethode heeft grote invloed op jouw advertenties. Bij breed zoeken krijg je een beter idee waar jouw advertenties op gevonden worden, waardoor jij de advertentiegroepen steeds specifieker kunt maken. Hierdoor voorkom je dat de advertentie vertoont wordt aan de verkeerde doelgroep en bespaar je budget. Het is dus goed om een juist evenwicht te vinden in de zoekmethodes om jouw advertenties nog sterker te maken.

Google Ads tips SEA tips

SEA tip 5: Voeg advertentie extensies toe aan je campagnes

Vul altijd alle relevante advertentie-extensies in voor jouw campagnes. Dit zijn uitbreidingen op je standaard advertentieteksten. Hierin kun je extra informatie geven aan je potentiële klanten. Dit maakt het voor de zoekers gemakkelijk direct naar specifieke pagina’s te navigeren, jouw USP’s te bekijken, extra diensten/services in te zien, direct contact op te nemen, enzovoort.

Tip: Extensies nemen meer ruimte in beslag in de zoekresultaten waardoor je nog meer opvalt.

Google Ads extensies

SEA tip 6: Negatieve zoektermen toevoegen

Wat vaak over het hoofd wordt gezien is het gebruik van negatieve zoekwoorden, ook wel uitsluitingszoekwoorden genoemd. Google Ads staat het namelijk toe om zoekwoorden uit te sluiten die niet goed passen bij je advertentie.

Deze negatieve woorden kunnen worden toegepast op het niveau van de algemene campagne en van advertentiegroepen. Wanneer je alleen een woord wilt uitsluiten van een specifieke advertentie, dan kan je dat dus doen op het niveau van advertentiegroep, terwijl je indien mogelijk ook gewoon een woord kan weghalen in de gehele campagne.

SEA tip 7: Verbeter de kwaliteitsscore

Je advertenties in Google Ads krijgen allemaal een kwaliteitsscore tussen de 1(laag) en 10(hoog) toegekend vanuit Google. De kwaliteitsscore wordt bepaald op basis van de advertenties, de gekozen zoekwoorden en de bestemmingspagina(‘s). De advertenties worden beoordeeld op het gebied van relevantie, dus hoe relevant zijn jouw advertenties in combinatie met de gekozen zoektermen. Daarnaast wordt er gekeken naar de verwachte CTR (click-through-rate) van de advertenties. Ook wordt er gekeken naar de ervaring van bezoekers op de bestemmingspagina, dus of ze een conversie doen op de bestemmingspagina(goede ervaring) of direct weer wegklikken(slechte ervaring). Deze factoren krijgen één van de volgende scoren toegekend: lager dan gemiddeld, gemiddeld of hoger dan gemiddeld.

Op basis van deze score kun je bepalen wat je moet optimaliseren om een hogere kwaliteitsscore te verkrijgen. Het is belangrijk dat je zo’n hoog mogelijke kwaliteitsscore probeert te verkrijgen. Deze heeft namelijk een grote invloed op de Ad Rank. Als je een lage kwaliteitsscore hebt zullen je advertenties veel minder vaak vertoond worden en zal dit leiden tot een hogere CPC.

SEA tip 8: Adverteren op je eigen merknaam

Door te adverteren op je eigen merknaam zorg je ervoor dat diegene niet kan worden afgeleid wanneer hij of zij op zoek is naar jouw merk of bedrijf. Je concurrenten kunnen op jouw merknaam adverteren als zij dit willen. Door zelf te adverteren op je merknaam ben je jouw concurrentie voor en kun je het voor de concurrenten een stuk duurder maken om op jouw merknaam te adverteren. Doordat zij een lage kwaliteitsscore hebben (zie de tip over kwaliteitsscore) waardoor ze meer betalen. Jij hebt doordat het je eigen merknaam is, een hele hoge kwaliteitsscore waardoor je juist heel weinig betaald voor een klik. Dus de voordelen van het adverteren op je eigen merknaam zijn:

  • Wees de concurrentie voor
  • Relatief goedkoop
  • Controle over uitstraling + mogelijkheid extensies
  • Hogere kwaliteit Google Ads account

SEA tip 9: Blijf experimenteren

Misschien wel de belangrijkste tip van onze Google Ads tips: blijf experimenteren! Iedere branche of bedrijf is anders en er is dan ook geen standaard succesmodule. Doordat je te maken hebt met veel variabelen zul je altijd moeten blijven experimenteren om de succesmodule voor jouw Google Ads-account te ontdekken. Blijf dus testen met biedstrategieën, advertentieteksten, zoekwoorden, campagnes, doelgroepen, enzovoort. Heb je jouw succesmodule gevonden? Blijf deze dan altijd optimaliseren, de markt zal tenslotte altijd blijven veranderen ?

Meer informatie over SEA?

Wil je zelf ook graag adverteren in Google Ads, maar heb je na het lezen van onze tips toch nog hulp nodig? Voor meer SEA tips of meer informatie over de mogelijkheden van SEA bij eRocket kun je contact met ons op nemen via 076 782 0560 of stuur een mail naar info@erocket.nl.

Google Ads tips

Meer uit advertenties halen?

Wij laten direct kansen zien met SEA.

Meer inspirerende blogs

IMG_0348
Wat is Channable en welke voordelen heeft dit voor de ondernemer?
google shopping erocket
4 essentials om je Google Shopping campagne te optimaliseren
Google ads uitbesteden voordelen
Google Ads uitbesteden: dit zijn de voordelen

Belangrijke pagina's

Wat is jullie track record?
Hoeveel moet ik rekenen voor advertentiekosten?
Zit advertentiebudget ook in jullie prijs?
Google Adverteren
Een ROAS van 1300 met Performance Max voor Online Skateshop

Voor Online Skateshop blijven we altijd de Google Ads campagnes optimaliseren en lopen er altijd experimenten. Via Performance Max campagnes behaalden we hier sky high resultaten.