SEA

Online adverteren bij eRocket in breda

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising, in het Nederlands vertaald: zoekmachine adverteren. SEA is een verzamelnaam voor alle online advertentiemogelijkheden in zoekmachines. Toch wordt SEA ook wel gebruikt wanneer men spreekt over sommige advertenties op andere websites. Met SEA kan je snel aanvragen krijgen of je online naamsbekendheid verhogen.

Wanneer een online marketing bureau SEA diensten aanbiedt, dan zorgen ze dat jouw bedrijf op de beste trefwoorden adverteert of de doelgroep bereikt via banners op diverse websites. Voor het adverteren op de trefwoorden worden meestal SEA campagnes in Google Ads of Bing Ads opgezet en beheert.

Met advertenties op trefwoorden zorg je dat je boven of onder de organische (gratis) resultaten van Google of Bing komt te staan.

Wat is het verschil tussen SEA en SEO?

SEA is gericht op het betaald adverteren in zoekmachines, SEO is gericht op de ‘gratis’ resultaten in de zoekmachine. SEO, Search Engine Optimization, is het optimaliseren van je website om organisch hoog te scoren in zoekmachine.

SEO en SEA zijn twee afkortingen die vaak gebruikt worden in de online marketingwereld. Maar wat is het verschil tussen SEO en SEA?

  • SEO: Search Engine Optimization – Zoekmachine optimalisatie. SEO gaat over het optimaliseren van de organische (gratis) resultaten in de zoekmachine.
  • SEA: Search Engine Advertising – Zoekmachine adverteren. SEA gaat over het optimaliseren van de advertenties die worden weergegeven als gesponsorde resultaten. Je kunt in Google adverteren via Google Ads (voorheen Google AdWords) en in Bing via Bing Ads.

De overkoepelende term voor SEO en SEA is SEM: Search Engine Marketing. Om meer verkeer naar je website te leiden, kun je aan de slag gaan met SEO of SEA. In onze Multi Funnel strategie combineren we deze twee middelen vaak, omdat we daarmee het meeste rendement behalen.

Search campagnes

Google Shopping

Remarketing

Display campagnes

SEA in de praktijk

Search Engine Advertising kan je inzetten door een advertentie in te zetten op een bepaald trefwoord. Wanneer een gebruiker zoekt op dat trefwoord, komt er een advertentie van jouw bedrijf boven of onder de zoekresultatenlijst van Google of Bing.

Wanneer je verder geen beheer op de advertentiecampagne van hierboven doet, kan je verwachten dat je hiermee advertentiebudget niet optimaal inzet.

SEA is dus ook het continu optimaliseren van de online advertenties. Je zet de SEA campagnes op om een doelstelling te halen. Hiermee kijk je dus naar wat het voor jou moet opleveren en wat de advertentiekosten mogen zijn hiervoor. In de praktijk betekent het dat je continu kijkt naar statistieken, uitgegeven budget en de opbrengsten.

Multi Funnel voor jouw bedrijf inzetten?

Wil je weten wat Multi Funnel marketing voor jou kan betekenen? Vul het formulier in en we kijken direct naar de online marketing kansen voor jouw bedrijf.

Je kan ons natuurlijk ook direct bellen op 076 782 0560 of ons aanspreken op de chat.

Erik Hermeler