Zoekmachine adverteren

Online adverteren bij eRocket in Breda

Zoekmachine adverteren, oftewel SEA, is een manier waarmee je altijd bovenaan in Google of in andere zoekmachines, zoals Bing, kunt staan. Bij zoekmachine adverteren (SEA) betaal je namelijk voor deze positie. Mede hierdoor vormt dit een goede aanvulling op SEO.

Vind jij het belangrijk om goed zichtbaar te zijn bij jouw doelgroep? En is er sprake van veel concurrentie? Bij eRocket vertellen we je graag meer over de mogelijkheden van adverteren in Google en Bing.

Meteen meer lezen over:

  1. Wat is SEA?
  2. Het verschil tussen SEO en SEA
  3. De basis van betaald adverteren
  4. De voor- en nadelen van SEA

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising, in het Nederlands vertaald: zoekmachine adverteren. SEA is een verzamelnaam voor alle online advertentiemogelijkheden in zoekmachines. Toch wordt SEA ook wel gebruikt wanneer men spreekt over sommige advertenties op andere websites. Met SEA kun je snel aanvragen krijgen of je online naamsbekendheid verhogen.

Wanneer een online marketing bureau SEA diensten aanbiedt, dan zorgen ze dat jouw bedrijf op de beste trefwoorden adverteert of de doelgroep bereikt via banners op diverse websites. Voor het adverteren op de trefwoorden worden meestal SEA campagnes in Google Ads of Bing Ads opgezet en beheerd.

Met advertenties op trefwoorden zorg je dat je boven of onder de organische (gratis) resultaten van Google of Bing komt te staan.

Wat is het verschil tussen SEA en SEO?

SEO en SEA zijn twee afkortingen die vaak door elkaar gebruikt worden in de online marketingwereld. Maar wat is het verschil tussen SEO en SEA?

SEA is gericht op het betaald adverteren in zoekmachines en SEO is gericht op de ‘gratis’ resultaten in de zoekmachine. SEO (Search Engine Optimization) is het optimaliseren van je website om organisch hoog te scoren in de zoekmachines.

  • SEO: Search Engine Optimization – Zoekmachine optimalisatie. SEO gaat over het optimaliseren van de organische (gratis) resultaten in de zoekmachine.
  • SEA: Search Engine Advertising – Zoekmachine adverteren. SEA gaat over het optimaliseren van de advertenties die worden weergegeven als gesponsorde resultaten. Je kunt in Google adverteren via Google Ads (voorheen Google AdWords) en in Bing via Bing Ads.

De overkoepelende term voor SEO en SEA is SEM: Search Engine Marketing. Om meer verkeer naar je website te leiden, kun je aan de slag gaan met SEO of SEA. In onze Multi Funnel strategie combineren we deze twee middelen vaak, omdat we daarmee het meeste rendement behalen. Bij eRocket zetten wij namelijk alle online marketing kanalen in om een bepaalde doelstelling te behalen.

Search

Display

Shopping

Remarketing

De basis van betaald adverteren

In 2018 verwerkte Google meer dan 3,8 miljoen zoekopdrachten per minuut. Wanneer iemand een zoekopdracht invoert, bepaalt Google welke pagina’s relevant zijn voor de desbetreffende zoekopdracht. Deze pagina’s laat Google zien in de (gratis) organische resultaten. Boven en onder deze resultaten heeft Google plaatsgemaakt voor advertenties. Deze advertenties zijn voorzien van een bepaald keurmerk (bijvoorbeeld adv) waarmee Google aangeeft dat dit promoties zijn.

Wanneer je wilt adverteren via Google, zul je moeten beginnen met het opstellen van een Google Ads account. Het aanmaken van zo’n account is zo gebeurd: je vult simpelweg een naam in en klaar! Wel moet je ervoor zorgen dat er budget is voor de advertenties. Dit doe je door het profiel volledig in te vullen en een betaalprofiel aan te maken. Je kunt ervoor kiezen om een bedrag op jouw account te storten of Google automatisch te laten afschrijven van een creditcard of bankrekeningnummer. Let erop dat je in dat geval eerst jouw account moet verifiëren. Hiervoor stort Google een bedrag tussen 0 en 1 euro op jouw bankrekening. De hoogte van dit bedrag kun je vervolgens invullen, waarna het account geverifieerd is. Hierna kun je direct beginnen met adverteren.

SEA in de praktijk

Search Engine Advertising kan je inzetten door een advertentie in te zetten op een bepaald trefwoord. Wanneer een gebruiker zoekt op dat trefwoord, komt er een advertentie van jouw bedrijf boven of onder de zoekresultatenlijst van Google of Bing.

Wanneer je verder geen beheer op de advertentiecampagne van hierboven doet, kan je verwachten dat je hiermee advertentiebudget niet optimaal inzet.

SEA is dus ook het continu optimaliseren van de online advertenties. Je zet de SEA campagnes op om een doelstelling te halen. Hiermee kijk je dus naar wat het voor jou moet opleveren en wat de advertentiekosten mogen zijn hiervoor. In de praktijk betekent het dat je continu kijkt naar statistieken, uitgegeven budget en de opbrengsten.

Multi Funnel voor jouw bedrijf inzetten?

Wil je weten wat Multi Funnel marketing voor jou kan betekenen? Vul het formulier in en we kijken direct naar de online marketing kansen voor jouw bedrijf.

Je kan ons natuurlijk ook direct bellen op 076 782 0560 of ons aanspreken op de chat.

Erik Hermeler