Rich snippets: val meer op in Google

Rich snippets

Ken jij de rich snippets in Google al? Is het je al eens opgevallen dat zoekresultaten steeds vaker opvallende elementen bevatten naast de ‘normale’ resultaten? Neem bijvoorbeeld de gele sterren en Google For Jobs. Deze elementen laten het zoekresultaat extra opvallen, waardoor de kans dat de bezoeker erop klikt veel groter is. We noemen deze elementen rich snippets. In dit blogartikel leggen we uit wat het is en hoe je het in kan stellen. Met rich snippets val je meer op in Google.

Wat zijn de rich snippets van Google?

Rich snippets zijn uitgelichte onderdelen van een pagina op een website die anders in beeld komen in de zoekresultaten van Google. Rich snippets genereer je door gebruik te maken van structured data.

Val op door je pagina te versterken

Wanneer een Google-gebruiker zoekt naar een product of dienst, wordt met de juiste SEO-optimalisaties jouw vertoning in de zoekresultaten weergegeven. Deze vertoning bestaat doorgaans uit een blauwe titel, een groene link naar de website en een zwarte omschrijving. Jouw vertoning valt dus niet echt op ten opzichte van alle andere vertoningen. Hiervoor zijn rich snippets bedoeld. Ze voegen extra informatie aan de vertoning toe, waardoor je meer opvalt ten opzichte van vertoningen van concurrenten die dit niet hebben. Een echte verrijking dus. Kijk maar eens naar onderstaande vertoning van het blogartikel:
Rich snippet

De voordelen van rich snippets

Het toevoegen van rich snippets aan je vertoning heeft een paar voordelen. We zetten ze op een rij:

  • Je valt extra op in de zoekresultaten ten opzichte van jouw concurrenten. Dankzij rich snippets neem je meer ruimte in beslag; je valt dus letterlijk méér op.
  • Door het extra opvallen is de kans groot dat gebruikers van Google eerder klikken om naar jouw website te gaan. Dit heeft een positief invloed op de doorklikpercentage (CTR). Dit is dan weer één van de 200 ranking factors die de ranking van jouw website in de zoekresultaten beïnvloedt.
  • Tot slot heb je natuurlijk de mogelijkheid om meer informatie te geven en dus de bezoeker meer kan overtuigen dat jij de oplossing heb voor hun zoekvraag.

Tijd om dus aan de slag te gaan met rich snippets. We bespreken nu kort alle soorten snippets die er zijn.

Soorten rich snippets

Nu je weet wat een rich snippet is en wat de voordelen ervan zijn, laat ik je een aantal voorbeelden zien van wat je er allemaal mee kunt.

Review

Deze rich snippet geeft een review score en het aantal reviews weer. Dit gebeurt op basis van een product, dienst, pagina of website.
Rich snippet - review

Video rich snippet

Dit toont een afbeelding van een video inclusief de datum van plaatsing en de naam van de persoon die de video geplaatst heeft. Deze snippet zie je vaak terug bij YouTube-filmpjes en kan bestaan uit de volgende informatie:

  • URL van de video
  • Omschrijving
  • Duratie
  • Aantal keer bekeken
  • Titel en afbeelding van de video
  • Upload datum

Product rich snippets

Speciaal voor webshops is er de snippet voor producten. Zo kan je dus direct meer informatie geven over de producten die je aanbied. Denk aan:

  • De productnaam
  • Een afbeelding van het product
  • Een productomschrijving
  • Het merk van het product
  • Reviews over het product
  • De prijs
  • De beschikbaarheid (voorraad)

Recept

Met een recept rich snippet zet je een recept meer in de kijker. Deze snippet kan onder andere de volgende informatie bevatten:

  • Foto’s van het gerecht
  • Korte omschrijving van het gerecht
  • Reviewscore
  • Ingrediënten
  • Totale bereidingstijd

Rich snippet - recept

Kruimelpad

Het kruimelpad is bedoeld om een structuur aan te geven aan de persoon die Google gebruikt. Dit kun je doen door de URL op te knippen in kleine delen. Op die manier kunnen lange, onoverzichtelijke URL’s toch weergegeven worden. Ook kan de Google-gebruiker in zo min mogelijk stappen vinden waar hij naar op zoek is.
Rich snippet - kruimelpad

Evenement

Met deze rich snippet toon je informatie over evenementen rechtstreeks in de zoekresultaten, waaronder de datum, de locatie en de link naar het evenement.
Rich snippet - evenement

Rich snippets zelf instellen

De mogelijkheden zijn dus divers, maar hoe kun je hier nu zelf eenvoudig gebruik van maken? Een rich snippet werkt op basis van gestructureerde data. Dit is een stukje code dat aan de zoekmachine vertelt waar bepaalde content voor staat. Door dit stukje code in de broncode van de website te implementeren, is de zoekmachine in staat jouw content te ‘lezen’. Google ziet dan dat iets een review, prijs, product of recept is. Vervolgens kan dit worden weergegeven in de vorm van een rich snippet. Hiervoor moet je zelf de broncode van de website induiken, of dit door een web developer laten doen.

Gratis plug-in

Heb je een WordPress website? Dan heb je geluk! Hiervoor bestaat namelijk een gratis plug-in. Met deze plug-in kun je per pagina of bericht (zoals een blog, evenement of product) gestructureerde data instellen. De plug-in plaatst dan het stukje code dat nodig is voor jou. Je hoeft dus niet zelf de code in te duiken. Ideaal, toch? Als je de plug-in hebt geïnstalleerd, kun je in het CMS naar een willekeurig bericht gaan. Onder het tekstblok waar je de pagina content plaatst, staat nu ook het blok WP SEO Structured Data schema. In dit blok kun je aanklikken welk type rich snippet je toe wilt voegen aan de pagina of het bericht.

Rich snippet instellen 1

Nadat je alle stappen hebt doorlopen, sla je de wijzigingen op. Met de gratis testing-tool kun je vervolgens controleren of de rich-snippet juist is ingesteld. Let op: het kan enige tijd duren voordat de veranderingen in Google zichtbaar zijn.
Rich snippet testing tool

Aan de slag met rich snippets

Rich snippets zijn een verrijking voor je vertoning binnen Google. Je kunt hiermee meer opvallen ten opzichte van de concurrent en het verkeer naar je website verhogen wat indirect kan bijdragen aan een hogere positie binnen Google. Ben je enthousiast geworden? Download dan de gratis plug-in en start vandaag nog! Heb je hier hulp bij nodig? Neem dan gerust contact met ons op.

Ook resultaat met Google behalen?

Wij gaan met je in gesprek over de mogelijkheden.

Meer inspirerende blogs

Big data & online marketing
Big data & online marketing: dit zijn de mogelijkheden
Screaming Frog voor beginners
Screaming Frog SEO spider voor beginners
a-b test
A/B testen voor meer conversies

Belangrijke pagina's

Zijn de marketeers gecertificeerd?
Welke rapportages delen jullie?
Zoekmachine marketing
Lokale SEO strategie
Zoekmachine optimalisatie
Meer brochure aanvragen door positie 1 in Google met Janssen-Bouw

Op de belangrijkste zoekterm van Janssen-Bouw (8.100 zoekopdrachten per maand) staan we op positie 1 in Google. Met onder andere sterke contentpagina’s, een gebruiksvriendelijke website-indeling en goede interne linkbuilding stegen we week na week verder in Google en Bing.

Benieuwd hoe we dat gedaan hebben?