Rich snippets: meer opvallen in Google!

Is het je al eens opgevallen dat zoekresultaten steeds vaker gele sterren en andere elementen bevatten wanneer je iets zoekt in Google? Deze elementen laten het zoekresultaat extra opvallen, en de kans dat jij er als Google-gebruiker op klikt is éxtra groot. We noemen deze elementen rich snippets, maar wat zijn het precies en wat kun je ermee? In dit blogartikel leggen we het uit!

Wat zijn rich snippets?

Wanneer een Google-gebruiker zoekt naar een product of dienst, wordt met de juiste SEO-optimalisaties jouw vertoning in de zoekresultaten weergegeven. Deze vertoning bestaat doorgaans uit een blauwe titel, een groene link naar de website en een zwarte omschrijving. Jouw vertoning valt dus niet echt op ten opzichte van alle andere vertoningen. Hiervoor zijn rich snippets bedoeld. Ze voegen extra informatie aan de vertoning toe, waardoor je meer opvalt ten opzichte van vertoningen van concurrenten die dit niet hebben. Een echte verrijking dus. Kijk maar eens naar onderstaande vertoning van het blogartikel dat Donna onlangs heeft geschreven:

Rich snippet

De voordelen van rich snippets

Het toevoegen van rich snippets aan je vertoning heeft een paar voordelen. De eerste is eigenlijk al benoemd: je valt extra op ten opzichte van concurrenten die dit niet gebruiken. Niet alleen omdat de aandacht direct naar de gouden sterren of andere elementen wordt getrokken, maar ook omdat je met bepaalde rich snippets simpelweg meer ruimte in beslag neemt. Je valt dus letterlijk meer op. Rich snippets hebben trouwens géén directe invloed op je ranking in Google. Je wordt door het algoritme niet hoger geplaatst als je er één of meerdere van gebruikt. Wat wél een voordeel is, is dat je, doordat je extra opvalt, meer kans hebt op een hoger doorklikpercentage (CTR) naar je website. Dat kan indirect wel degelijk zorgen voor een hogere positionering.

Soorten rich snippets

Nu je weet wat een rich snippet is en wat de voordelen ervan zijn, laat ik je een aantal voorbeelden zien van wat je er allemaal mee kunt.

Review

Deze rich snippet geeft een review score en het aantal reviews weer. Dit gebeurt op basis van een product, dienst, pagina of website.

Rich snippet - review

Recept

Met een recept rich snippet zet je een recept meer in de kijker. Deze snippet kan onder andere de volgende informatie bevatten:

  • Foto’s van het gerecht
  • Korte omschrijving van het gerecht
  • Reviewscore
  • Ingrediënten
  • Totale bereidingstijd

Rich snippet - recept

Kruimelpad

Het kruimelpad is bedoeld om een structuur aan te geven aan de persoon die Google gebruikt. Dit kun je doen door de URL op te knippen in kleine delen. Op die manier kunnen lange, onoverzichtelijke URL’s toch weergegeven worden. Ook kan de Google-gebruiker in zo min mogelijk stappen vinden waar hij naar op zoek is.

Rich snippet - kruimelpad

Evenement

Met deze rich snippet toon je informatie over evenementen rechtstreeks in de zoekresultaten, waaronder de datum, de locatie en de link naar het evenement.

Rich snippet - evenement

Rich snippets zelf instellen

De mogelijkheden zijn dus divers, maar hoe kun je hier nu zelf eenvoudig gebruik van maken? Een rich snippet werkt op basis van gestructureerde data. Dit is een stukje code dat aan de zoekmachine vertelt waar bepaalde content voor staat. Door dit stukje code in de broncode van de website te implementeren, is de zoekmachine in staat jouw content te ‘lezen’. Google ziet dan dat iets een review, prijs, product of recept is. Vervolgens kan dit worden weergegeven in de vorm van een rich snippet. Hiervoor moet je zelf de broncode van de website induiken, of dit door een web developer laten doen.

Gratis plug-in

Heb je een WordPress website? Dan heb je geluk! Hiervoor bestaat namelijk een gratis plug-in! Met deze plug-in kun je per pagina of bericht (zoals een blog, evenement of product) gestructureerde data instellen. De plug-in plaatst dan het stukje code dat nodig is voor jou. Je hoeft dus niet zelf de code in te duiken. Ideaal, toch? Als je de plug-in hebt geïnstalleerd, kun je in het CMS naar een willekeurig bericht gaan. Onder het tekstblok waar je de pagina content plaatst, staat nu ook het blok WP SEO Structured Data schema. In dit blok kun je aanklikken welk type rich snippet je toe wilt voegen aan de pagina of het bericht.

Rich snippet instellen 1

Nadat je alle stappen hebt doorlopen, sla je de wijzigingen op. Met de gratis testing-tool kun je vervolgens controleren of de rich-snippet juist is ingesteld. Let op: het kan enige tijd duren voordat de veranderingen in Google zichtbaar zijn.

Rich snippet testing tool

Aan de slag met rich snippets

Rich snippets zijn een verrijking voor je vertoning binnen Google. Je kunt hiermee meer opvallen ten opzichte van de concurrent en het verkeer naar je website verhogen wat indirect kan bijdragen aan een hogere positie binnen Google. Ben je enthousiast geworden? Download dan de gratis plug-in en start vandaag nog! Heb je hier hulp bij nodig? Neem dan gerust contact met ons op.