Highlights
- Met retargeting op LinkedIn bereik je een hele waardevolle doelgroep.
- Je kunt op verschillende manieren retargeten: op basis van websitebezoekers en op basis van kijkgedrag.
- Met de LinkedIn Insight Tag kun je de resultaten van jouw campagne meetbaar maken.
Retargeting geeft je als adverteerder de mogelijkheid om je websitebezoekers opnieuw te bereiken met je advertentiecontent op LinkedIn. Maar hoe werkt deze optie binnen de Campaign Manager van LinkedIn? Wij leggen het je uit in deze blog.
Retargeting op basis van websitebezoekers
Zet retargeting op LinkedIn in om je websitebezoekers of bezoekers van een specifieke pagina opnieuw te bereiken! Met de juiste advertenties benader je jouw doelgroep gericht wanneer zij op LinkedIn actief is. Het benaderen van websitebezoekers met advertenties is een efficiënte manier om jouw doelen te bereiken. Deze mensen zijn namelijk al bekend met jouw merk en gaan vaak eerder over tot een actie.
Retargeting op basis van kijkgedrag
Wist je dat het ook mogelijk is om retargeting op LinkedIn in te zetten op basis van kijkgedrag? Met deze methode adverteer je éérst met een video op LinkedIn. Deze advertentie haalt gegevens binnen over de kijkers van jouw video en ziet hoelang mensen de video bekijken. Nadat deze ad voldoende gegevens heeft binnengehaald kun je aan de slag met een retargeting-advertentie. Deze advertentie kun je tonen aan een groep die 25%, 50%, 75% of 97% van je video-advertentie heeft bekeken. Daarnaast kun je je specifiek richten op wanneer deze interactie met de video-advertentie heeft plaatsgevonden. LinkedIn geeft je keuze uit 30, 60, 90, 180 en 365 dagen in het verleden. Belangrijk om te weten, is dat de doelgroep minimaal 300 leden moet hebben om te gebruiken in de campagne-targeting.
Je doelgroep instellen
Wanneer je aan de slag gaat met retargeting op LinkedIn wil je natuurlijk de juiste doelgroep instellen. Maar hoe doe je dit? Wij leggen het je stap voor stap uit!
Stap 1
Vanaf de tab ‘Account Assets’ in de Campaign Manager kies je ‘Gematchte doelgroepen’.
Stap 2
Hier zie je, indien van toepassing, een lijst van eerder gebruikte retargeting-doelgroepen. Vervolgens klik je op ‘Doelgroep maken’ en kies je de onder de optie ‘Opnieuw getarget door’ voor ‘Video’ of ‘Website‘ als je graag je websitebezoekers wilt targetten.
Stap 3
Hierna volgt onderstaande tabel waar je je doelgroep onder andere een naam kunt geven. Je kunt hier of de website van je bedrijf invullen of kiezen welke interactie ze zijn aangegaan door het drop down menu uit te klappen. Dat ligt dus aan de optie die je kiest in stap 2.
Stap 4
Wanneer je websitebezoekers target heb je de laatste stap bereikt. Wanneer je bij stap 2 voor ‘Video’ kiest, selecteer je vervolgens het kijkgedrag in percentages (ten minste 25%, 50%, 75% of 97%) van de video-advertentie. En kies daarna het aantal dagen in het verleden wanneer je doelgroep interactie moet hebben gehad met jouw video-advertentie. Als laatste stap selecteer je de videocampagne(s) op basis waarvan de retargeting-doelgroep aangemaakt moet worden.
Stap 5
Je retargeting-doelgroep is nu toegevoegd aan je lijst met ‘Gematchte doelgroepen’. Je ziet een indicatie van de grootte van de doelgroep. Wanneer het een video retargeting-doelgroep is worden LinkedIn leden nu automatisch gematcht op basis van hun betrokkenheid met de video-advertentie, het tijdsbestek en de geselecteerde campagnes.
Een retargeting-campagne opbouwen
Nu je de doelgroep hebt opgebouwd, is het natuurlijk tijd om je retargetingcampagne(s) op te stellen. Je maakt de campagne op door allereerst het doel van de campagne, locatie en profieltaal te kiezen, dit ken je misschien wel vanuit het opbouwen van een normale LinkedIn campagne. Vervolgens kies je bij ‘Doelgroep’ voor de optie ‘Gematchte doelgroepen’ en hier kies je voor de optie ‘Video’ of ‘Website’.
LinkedIn Insight Tag
Bij het instellen van een retargeting campagne op LinkedIn wil je net als bij normale campagnes resultaten meten. Dit kan met de LinkedIn Insight Tag. Door de LinkedIn Insight Tag aan je website toe te voegen, kun je jouw websitebezoekers aan LinkedIn leden koppelen voor verdere betrokkenheid. De LinkedIn Insight Tag is een klein script dat je op je website plaatst. Eenmaal geplaatst wordt het script op iedere bezochte pagina ‘afgevuurd’, waarna het script een kleine analyse loslaat op alle websitebezoekers. Met als doel: het vinden van een LinkedIn user-ID. Is er een match? Dan wordt de data van deze LinkedIn-gebruiker geanonimiseerd opgeslagen. In de LinkedIn Insight Tag kun je ook werken met het instellen van conversies en deze toevoegen aan je campagnes. Zo kun je jouw doelen meetbaar maken!
Aan de slag
Met bovenstaande informatie kun je zelf een vliegende start maken met het retargeten van jouw doelgroep op LinkedIn. Kom je er niet helemaal uit of wil je deze uitdaging liever uitbesteden? Dan staan wij voor je klaar! Neem contact met ons op en ga samen met ons aan de slag. Adverteren op LinkedIn zit in onze Multi Funnel Marketing strategie als onderdeel binnen social media marketing.