3 manieren om remarketing in te zetten

Remarketing; 3 manieren
Highlights
  • Remarketing via Pinterest
  • Remarketing via LinkedIn
  • Remarketing via Meta

 

Je hebt een prachtig product of dienst en je wilt graag onder de aandacht komen van jouw doelgroep. Sterker nog; wanneer jouw doelgroep tegen een probleem aanloopt, moeten ze denken aan jouw product of dienst. Top-of-mind awareness wordt dat ook wel genoemd.

Remarketing helpt bij het ontwikkelen van deze top-of-mind awareness. Met deze strategie bereik je jouw websitebezoekers opnieuw met een banner of advertentie. Dit is een super slimme manier van adverteren, waarmee je je naamsbekendheid veel sterker maakt. Je kunt remarketing op verschillende manier inzetten. Wil je weten hoe je dit doet? Lees dan vooral verder.

In dit blogartikel vertellen we de mogelijkheden van remarketing.

1 // Remarketing Pinterest

Eerder gaven we al drie gouden tips voor adverteren op Pinterest. Maar wist je dat je ook remarketing campagnes op Pinterest kan inzetten? Je kunt eenvoudig zelf doelgroepen samenstellen op basis van data. Denk aan data van je website, een klantenlijst of van Pinterest zelf!

Target je websitebezoekers

Zorg dat je de Pinterest tag op je website hebt ingesteld. Hiermee kun je aan Pinterest doorgeven welke mensen op jouw website zitten en welke acties zij hier doen. Vervolgens kun je jouw websitebezoekers via Pinterest opnieuw targeten.

Maak een funnel

Naast websitebezoekers kun je een ook remarketing campagne op Pinterest opzetten voor gebruikers die interactie hebben gehad met jouw Pins. Denk aan klikken, bewaaracties en videoweergaven. Met deze targetoptie kun je bijvoorbeeld een mooie funnel inrichten. Begin met een campagne voor merkbekendheid. Vervolgens richt je een campagne in op websiteverkeer met als doelgroep iedereen die interactie heeft gehad met de eerste campagne.

Gebruik klantenlijsten

Als laatste kun je een klantenlijst uploaden met e-mailadressen uploaden naar Pinterest. De e-mailadressen worden vervolgens gekoppeld aan accounts. Let hier op dat je lijst groot genoeg is. Niet alle e-mailadressen zullen gekoppeld worden aan een Pinterest account. Uiteindelijk moeten er minimaal 100 e-mailadressen worden gekoppeld aan een account om een remarketing via Pinterest op te zetten.

 

2 // Remarketing LinkedIn

Wil je een funnel opzetten maar bevindt jouw doelgroep zich op LinkedIn? Dat is geen probleem. Ook dit is een ideaal kanaal om gebruikers in meerdere fases te (re)targeten. In een andere blog leggen we stap voor stap uit hoe je een remarketing doelgroep op LinkedIn aanmaakt. Ga je websitebezoekers retargeten op LinkedIn? Zorg dan dat je de LinkedIn Insight Tag hebt geïnstalleerd.

Bereik eerdere klanten

Heb je een klantenlijst? Dan kun je deze uploaden naar LinkedIn. Let er hier ook bij op dat de gegevens die jij opgeeft worden gekoppeld aan LinkedIn accounts. LinkedIn raadt daarom aan om minimaal 10.000 e-mailadressen op te geven, zodat er een doelgroep van minimaal 300 accounts kan worden gemaakt. Het is ook mogelijk om je klantenlijst van een partnerplatform zoals Zapier of HubSpot te koppelen.

Gematchte doelgroepen na interactie

Wil je een funnel opzetten dan zijn er meerdere mogelijkheden om de gebruikers te targeten. Hierbij kun je ook kiezen voor gebruikers die interactie hebben gehad met bijvoorbeeld:

  • Je advertenties en leadformulieren
  • Video’s en afbeeldingen
  • Je bedrijfspagina
  • Een evenement georganiseerd door jou

 

Je kunt ook kiezen hoe recent de gebruikers interactie moeten hebben gehad om in de doelgroep te vallen. Dit kan vanaf 30 dagen tot een jaar geleden!

 

remarketing linkedin

 

3 // Remarketing Meta

Facebook heeft ook veel mogelijkheden om jouw doelgroep opnieuw te bereiken. Wil je een remarketing campagne opzetten voor websiteverkeer? Net als bij de andere platformen is het belangrijk dat je Facebook inzicht in acties op jouw website. Dit doe je met de Facebook-pixel. Zo kun je niet alleen een remarketing campagne opzetten voor alle websitebezoekers, maar ook voor bezoekers zonder aankoop.

Aangepaste doelgroepen

Daarnaast kun je op Facebook veel andere aangepaste doelgroepen maken. Denk hierbij aan:

  • Mensen die interactie hebben gehad met profiel en content op je Facebook of Instagram
  • Mensen die een video van jou op Facebook of Instagram hebben bekeken
  • Mensen die interactie hebben gehad met een advertentie op Facebook of Instagram
  • Mensen die een leadformulier van jou hebben ingevuld op Facebook of Instagram
  • Mensen die interactie hebben gehad met producten uit jouw catalogus

 

Extra tips!

1 // Remarketing begint bij Google Analytics

Remarketing instellen binnen Google Ads is een van de manieren om eerdere websitebezoekers opnieuw te targetten. Door in Google Analytics doelgroepen bij te houden, kun je later advertenties doelgericht vertonen. Zo kun je er voor kiezen om alle websitebezoekers een advertentie te laten zien, of enkel bezoekers die een bepaald gedeelte van de website hebben bezocht.

2 // Klantenlijst uploaden

Google Ads

Naast de eerdere websitebezoekers, kun je er ook voor kiezen om een klantenlijst te uploaden. Hierdoor laat je jouw advertenties zien aan mensen die eerder interesse in jouw onderneming hebben vertoond. Hoe je dit doet;

  1. Klik op het gereedschapsicoon,
  2. Klik op gedeelde bibliotheek > doelgroepbeheer,
  3. Klik op doelgroeplijsten,
  4. Druk op de blauwe plus en kies voor nieuwe doelgroep maken,
  5. Kies hier voor klantenlijst,
  6. Hier kun je de klantenlijst uploaden.

Wil je meer weten over Google Ads? Wij hebben een aantal handige tips voor je op een rijtje gezet.

Facebook Ads

Wat voor Google Ads geldt, geldt ook voor Facebook Ads. Ook hier kun je een klantenlijst uploaden. Het goed om rekening te houden met de opmaak die Facebook hanteert.

3 // Facebook Pixel.

Wil je websitebezoekers retargeten via Facebook? Dan dien je de Facebook Pixel te installeren op je website. Dit is als het ware de Google Analytics code van Facebook, en verzameld data van al jouw websitebezoekers. De Pixel houdt bij wie er interactie hebben gehad op jouw website en welke acties daar aan te koppelen zijn.

Aan de slag

Je weet nu hoe je remarketing inzet en wat de mogelijkheden zijn binnen Facebook en Google. Wil jij hiermee aan de slag en heb je advies of hulp nodig? Wij helpen je graag verder. Onze eRocketeers zitten voor je klaar en beantwoorden je vragen met plezier.

Meer uit remarketing halen?

Wij laten direct kansen zien met remarketing.

Meer inspirerende blogs

Google ads uitbesteden voordelen
Google Ads uitbesteden: dit zijn de voordelen

Belangrijke pagina's

Wat is jullie track record?
Wat maakt jullie anders dan andere online markering bureaus?
Online marketing strategie
Google Adverteren
575% meer e-commerce omzet voor Exxcellent met social media

Exxcellent is een perfect voorbeeld van hoe wij graag samenwerken met onze klanten. Goede communicatie, vertrouwen en een groeistrategie op maat. Met social media campagnes realiseren we 15.741% meer omzet.