Het Pirate Funnel Canvas binnen growth hacking

Pirate Funnel Canvas Growth Hacking

De Pirate Funnel is een model dat gebruikt wordt als startpunt binnen growth hacking. Het is een manier om de stappen in de klantreis van jouw bedrijf te visualiseren en te optimaliseren. Zo identificeer je knelpunten binnen jouw bedrijf en krijg je overzicht in welke fase jij als bedrijf zijnde je meeste klanten verliest.

Het Pirate Funnel Canvas, ook wel AAARRR-framework genoemd, bestaat uit 6 stappen. Awareness, Acquisition, Activation, Revenue, Retention en Referral. Deze stappen vormen de customer journey van jouw klant.

De stappen binnen het Pirate Funnel Canvas

Onderstaand zijn de stappen binnen het Pirate Funnel Canvas uitgelegd. Iedere stap eindigt met een vraag. Deze vraag heeft betrekking op jouw bedrijf.

  • Awareness – Hierbij gaat het om het creëren van bewustzijn voor jouw merk, product of dienst. Hoeveel mensen bereik je met jouw marketing?
  • Acquisition – Hierbij gaat het om het aantrekken van nieuwe klanten. Hoeveel mensen bezoeken jouw website?
  • Activation – Het activeren van klanten door hen te helpen hun eerste aankoop te doen of gebruik te maken van jouw product of dienst. Hoeveel mensen nemen de eerste belangrijke stap?
  • Revenue – Hierbij gaat het om het genereren van inkomsten uit jouw klanten. Hoeveel mensen gaan betalen? En hoeveel betalen ze?
  • Retention – Hierbij gaat het om het behouden van jouw bestaande klanten. Hoeveel mensen kwamen terug voor een herhaalaankoop?
  • Referral – Hierbij gaat het om het aantrekken van nieuwe klanten via referenties van bestaande klanten. Hoeveel mensen verwijzen vrienden naar jouw bedrijf?

Waarom is het Pirate Funnel Canvas nuttig voor jouw bedrijf?

In het Pirate Funnel Canvas doorloop jij de customer journey en identificeer je de zwakke punten binnen jouw bedrijf.

Kom jij erachter dat je niet genoeg klanten hebt? Dan kan het zo zijn dat je meer aan je marketing moet doen, zodat je meer mensen bereikt. Of moet jouw website geoptimaliseerd worden? Heeft jouw product extra functionaliteiten nodig zodat het aantrekkelijker is voor je doelgroep?

De Pirate Funnel helpt jou deze bottleneck te vinden. Door bij alle stappen  getallen in te vullen, zie je in welk gedeelte van de trechter het grootste knelpunt zit. Let’s start!

Het Pirate Funnel Canvas

Bij eRocket gebruiken we onderstaand template. Hoe je dit moet aanvliegen, staat in stappen toegelicht.

eRocket Pirate Funnel Canvas Growth Hacking

 

Stap 1 – De stappen definiëren. Onder “our measuring points” zie je in de template dat bij iedere stap een meetbare gelijkwaardige stap is toegevoegd. Kijk naar welke stappen mensen binnen jouw bedrijf nemen. Dit kunnen acties zijn zoals bijvoorbeeld een product aan het winkelmandje toevoegen of zich aanmelden voor een nieuwsbrief. Vul aan de hand hiervan de meetpunten toe aan de template. De punten die in de template zijn ingevuld, zijn enkel voorbeelden en mogen dus worden aangepast.

Stap 2 – Geef cijfers aan de stappen. Bij de zojuist gedefinieerde stappen gaan nu cijfers komen. Veel van deze cijfers zijn te vinden in Google Ads, Google Analytics en Facebook Ads. Let er hierbij op dat je een periode moet kiezen waarvan je de cijfers verzameld. Tenzij er grote veranderingen binnen jouw bedrijf zijn geweest, maakt dit niet uit. Mocht jij een half jaar geleden een nieuwe bedrijfsstructuur aangenomen hebben, meet dan vanaf dit moment. Kan je sommige aantallen niet vinden? Maak dan een zo goed mogelijke schatting van de werkelijkheid.

Stap 3 – Stel je bottleneck vast. Heb je alle cijfers ingevuld? Dan is het tijd om jouw conversiepercentage vast te stellen. Hiervoor wordt een simpele formule gebruikt. Stap 2 : stap 1 X 100%. Dus: 10.000 : 50.000 X 100% = 20%. Dit herhaal je met alle stappen eronder. En voila! Het laagste percentage is jouw knelpunt, oftewel bottleneck.

Stap 4 – Wat is de oorzaak van het probleem? Het probleem binnen jouw bedrijf is vastgesteld. Nu moet je gaan uitzoeken waarom dit het probleem is. Deze stap gaat van harde data naar “soft data”. Verschillende tools zoals bijvoorbeeld Hotjar helpen jou te begrijpen wat mensen precies doen. Enquêtes kunnen ook een onderdeel zijn van deze stap. Of sta jij dicht bij je klant en kan jij ze face-to-face ondervragen? Schets een beeld van de klant en stel vast op welke punten in de customer journey zij afhaken.

Stap 5 – Wat is de oplossing? Jij hebt je focuspunt gevonden en weet nu wat de oorzaak is van het probleem. Tijd voor een brainstormsessie. Lees in onze andere blog meer over hoe je een brainstormsessie kan houden en hoe je tot ideeën komt voor zo’n growth hack.

Ready to start?

Als er nog onduidelijkheden zijn over het Pirate Funnel Canvas, neem dan contact met ons op. Wij geven je graag meer uitleg, zodat ook jij aan de slag kan met growth hacking. Jouw eerste growth hack opgezet, maar geen idee hoe nu verder? Lees meer over hoe jij jouw growth hack kan monitoren en bijstellen. 

Growth hacking voor jouw bedrijf inzetten?

Op een slimme manier omgaan met online marketing kansen. 

Meer inspirerende blogs

Digital marketing
Hoe monitor je growth hacks?
Growth hacking
Growth hacking, wat is het en hoe zet jij het vandaag nog in?

Belangrijke pagina's

Wat is het verschil tussen de pakketten?
Rekenen jullie opstartkosten?
271 nieuwe leads binnen een maand met Bentley Europe

271 nieuwe leads, 135.088 weergaven en 1342 klikken na een maand. Dat waren de resultaten die we voor onze klant Bentley Europe hebben binnengehaald met LinkedIn leadgeneratie campagnes. Dit vertellen wij niet alleen met trots aan Bentley, maar delen we ook graag met jullie.