Performance Max campagnes voor e-commerce

Performance max e-commerce
Highlights
  • Experimenteer en bepaal zelf of Performance Max voor jou de beste keus is.
  • Voor een goede Performance Max campagne kijk je onder andere kritisch naar doelgroepsignalen, video’s, uitsluitingen en je feed.
  • Performance Max-campagnes geven je minder inzicht dan andere campagnevormen, maar tools en dashboards maken steeds meer inzichtelijk.

 

Google lanceerde eind 2021 Performance Max-campagnes. Dit nieuwe type campagne maakt gebruik van machine learning om automatisch advertenties over verschillende kanalen te verspreiden, zoals display, video, search en shopping. Dankzij voortdurende ontwikkelingen zien we dat Performance Max-campagnes steeds effectiever worden. Als online marketeers gebruiken we Performance Max voor leadgeneratie, maar ook zeker voor e-commerce. Waar voorheen smart shopping campagnes vaak voor mooie e-commerce resultaten zorgden, keken wij als online marketeers met argusogen naar deze vervanger. Nu, ruim anderhalf jaar na lancering, heeft deze campagne veel vlieguren kunnen maken. Tijd voor een tussenstand.

Wanneer kies je voor Performance Max bij e-commerce?

Na anderhalf jaar experimenteren met Performance Max-campagnes (pMax) voor verschillende webshops is ons advies: probeer het vooral! Doordat pMax gebruik maakt van machine learning en er steeds meer optimalisatiemogelijkheden zijn, hebben we al mooie resultaten mogen behalen. Liepen er voorheen al standaard Shopping-campagnes? Google Ads geeft je de mogelijkheid om een experiment op te zetten met pMax. Zo kun je zien of een Performance Max-campagne meer aankopen genereert dan je huidige standaard Shopping-campagne. Het voordeel is dat pMax ook kansen pakt die het ziet in display of search. Zo kunnen bijvoorbeeld potentiële klanten die jouw product via shopping hebben bekeken, opnieuw getarget worden via deze kanalen.

Toch is Performance Max geen reden om zonder nadenken al je bestaande campagnes stop te zetten en te vervangen door een Performance Max-campagne. Ook is dit zeker geen reden om jouw vorige strategie overboord te gooien onder het mom van ‘het algoritme zal het wel beter weten’. Zorg ervoor dat je een duidelijk overzicht hebt van waar je advertenties worden weergegeven met Performance Max. Hier kun je scripts of dashboards voor instellen. Merk je bijvoorbeeld dat het dagbudget naar Shopping gaat, terwijl je voorheen ook veel conversies binnenhaalde met search-campagnes? Dan is dat reden genoeg om je search campagne weer aan te zetten.

Kies dus voor Performance Max als de resultaten dit aantonen. Hiervoor kun je de mogelijkheid gebruiken van Google Ads als experiment. Houd wel rekening met de leertijd van een Performance Max-campagne en geef in je experiment je pMax-campagne de tijd om zich te bewijzen.

 

Hoe zet je een Performance Max-campagne op voor e-commerce?

Een Performance Max campagne opzetten is meer dan simpelweg wat teksten, afbeeldingen en video’s toevoegen. We geven je enkele handige tips en zaken waar je op moet letten:

  1. Doelgroepsignaal 👨‍👨‍👦‍👦

    In een Performance Max-campagne kun je geen zoekwoorden of doelgroepen instellen. Wel kun je Google een zetje in de rug geven door een doelgroepsignaal te geven. Met dit signaal gaat Google op zoek naar relevante vertoningen, in de hoop hiermee jouw ingestelde doelstelling te behalen. We adviseren om te beginnen met first-party data, zoals gegevens van alle websitebezoekers. Als de resultaten uitblijven, kun je overwegen om je doelgroepsignaal uit te breiden met relevante zoekopdrachten. Onze ervaring is dat in-market-segmenten en interesses de doelgroep vaak vervuilen, omdat deze te breed zijn.

  2. Video’s 🎥

    Heb je goede (product)video’s? Voeg deze dan zeker toe. Maar soms heb je geen video’s. Als je geen video’s toevoegt, zal Google Ads automatisch video’s van slechte kwaliteit genereren op basis van je afbeeldingen. Zelfgemaakte video’s zijn vrijwel altijd beter. Google Ads biedt hier een tool voor, maar ook in tools als Canva kun je relatief snel een kwalitatievere video maken van afbeeldingen.

  3. Uitsluiten 🚫

    Binnen een Performance Max-campagne is het niet eenvoudig om plaatsingen of zoekwoorden uit te sluiten. Als je bijvoorbeeld een rapportage maakt van Display-plaatsingen zie je al snel dat Performance Max advertenties toont op onlogische en onwenselijke plekken. Onze tip is om op accountniveau goed uit te sluiten, zodat dit in je Performance Max wordt meegenomen. Ook kun je sinds kort Branding-zoekwoorden uitsluiten, zodat je niet te veel dagbudget opmaakt aan je merknaam. Hiervoor zet je liever een eigen search-campagne op.

  4. Kwalitatieve feed ✔

    Wees kritisch op de feed die je inlaadt in het Merchant Center. Staan alle titels en beschrijvingen goed? Heb je hier belangrijke zoekwoorden in verwerkt? En zijn de unieke productcodes (GTIN/EAN) toegevoegd? Kijk ook kritisch naar de kwaliteit van de productfoto’s. Wees hierin origineel en experimenteer bijvoorbeeld eens met een opvallende achtergrond.

performance-max-ecommerce

Hoe optimaliseer je Performance Max-campagnes voor e-commerce?

Performance Max is een black hole waarbij het niet duidelijk is op basis van welke resultaten er gestuurd wordt. Toch zijn er wel mogelijkheden om je pMax-campagnes te optimaliseren, zoals de basisoptimalisaties voor Google Shopping. Maar er zijn nog tal van andere mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan optimalisaties in je doelgroepsignaal of het experimenteren met meerdere itemgroepen. Ook zijn er geavanceerdere opties, zoals het opzetten van een nieuwe structuur. Zo kun je bijvoorbeeld producten met een hoge marge los trekken van producten met een lage marge, waarmee je kunt variëren in je dagbudget. Voor deze geavanceerdere optimalisaties raden we je aan om je Google Ads uit te besteden.

Onze succesverhalen

Na de lancering van Performance Max vroegen we ons bij eRocket af: voor welke klanten zou dit interessant kunnen zijn? Een van onze succesverhalen is onze Performance Max-campagne voor Online Skateshop. Hier zagen we na een half jaar dat de cijfers sky high gingen met een gemiddelde ROAS van 1300%.

 

Hoe zet je Performance Max in voor e-commerce?

Behaal meer aankopen met Performance Max.

Meer inspirerende blogs

e-commerce tips
6 e-commerce tips voor jouw webshop
Performance max voor leadgeneratie
Performance Max campagnes voor leadgeneratie
Storytelling in e-commerce - eRocket
Storytelling in jouw e-commerce: ga de connectie aan

Belangrijke pagina's

Welke rapportages delen jullie?
Rekenen jullie voor het gebruik van online marketing tools?
E-commerce marketing
575% meer e-commerce omzet voor Exxcellent

eRocket zet een complete Multi Funnel Marketing Strategie in voor Exxcellent. De SEA structuur is herzien en deze blijven we wekelijks optimaliseren om een zo hoog mogelijke tROAS te realiseren. Uit SEA realiseerden we 547% meer opbrengst.