Zoek jij de online marketing trends van 2022? Dan zit je bij ons goed. 😄
Online marketing staat nooit stil. Elk jaar komen en verdwijnen platforms, hebben we te maken met Google updates en nog veel meer. Tijd om je mee te nemen in dé trends van het online universum.
Ben jij klaar voor een nieuwe boost in 2022? Lees dan snel dit artikel. Binnen 5 minuten weet jij waar je komend jaar op moet letten.
9 trends, daar gaan we! 😆
Ben jij al SEO-proof?
Eerder dit jaar schreven wij al een blogartikel over de toekomst van SEO. We lichten de trends hierover kort uit.
1. Mobielvriendelijkheid is een must
Is jouw website nog niet mobielvriendelijk? 🚀 Dan ben je eigenlijk al te laat. Google hecht al veel meer waarde aan goede, responsieve mobiele website. Tijd voor jou om dit snel te controleren.
We zitten meer en langer op onze smartphone. Dus zorg dat je website perfect presteert op mobiel. Google wil enkel de beste websites aan zijn bezoekers tonen en straft slechte mobielvriendelijkheid dan ook af.
2. Voice Search
‘Hey Google, schoenenwinkel in Breda.’ 🎤
Spraak gestuurde zoekopdrachten nemen verder toe in 2022. Door de komst van slimme apparaten wordt hier meer gebruik van gemaakt.
Hoe je hier op kan inspelen? Denk bijvoorbeeld aan het goed invullen van Google Mijn Bedrijf. Wanneer mensen zoekopdrachten uitspreken als ‘dichtstbijzijnde schoenenwinkel’ kan Google eenvoudig jouw winkel en locatie als antwoord geven.
3. (Vijf sterren) Reviews
Eerder schreven we al een blog over waarom de sterren van Google zo belangrijk zijn. Online reviews zijn enorm belangrijk voor jouw bedrijf. ⭐⭐⭐⭐⭐
Via Google Mijn Bedrijf kunnen gebruikers meteen eerdere ervaringen met jouw bedrijf zien. Doordat de reviews via Google zijn geplaatst, en niet als referentie op je website staan, worden ze als betrouwbaar beschouwd. De reviews kunnen je dus enorm helpen.
Hoe zorg je dat je daar zelf invloed op hebt? Vraag aan klanten of ze een review achterlaten! Wees niet bang om het gewoon te vragen, het is vaak een kleine moeite.
TIP: Heb je een negatieve review ontvangen? Reageer vriendelijk en vraag naar het probleem. Door uit te stralen dat je de klant wil helpen en het probleem wil oplossen tackel je de negatieve lading.
Trends in online adverteren (SEA)
Ook op het gebied van online adverteren gaan een aantal zaken veranderen. Dit komt met name door updates en ontwikkelingen van Google.
4. Responsieve zoekadvertenties
Google geeft het al een tijdje aan. Vanaf 30 juni 2022 kunnen er geen uitgebreide tekst advertenties meer worden gemaakt. Dit houdt in dat je enkel een responsieve advertentie maakt. Hierbij geef je een aantal koppen en beschrijvingen aan Google. Google maakt er vervolgens zelf afwisselende advertentieteksten van. Google toont de beste combinatie van teksten op dat moment. Afgestemd op de gebruiker, het apparaat en locatie. Zo worden je advertenties dus nog beter afgestemd op je doelgroep.
5. Third party cookies bij Google
We hebben goed en slecht nieuws. Het slechte nieuws, Google gaat stoppen met het gebruik van third-party cookies. 🍪
Het goede nieuws, dit is uitgesteld tot 2023. Google gaat het geleidelijk aanpakken.
Waarom is het slecht nieuws? Deze cookies worden gebruikt om de advertenties zo optimaal mogelijk te kunnen inrichten. Hierdoor bereik je de juiste doelgroep op het juiste moment.
Maar hoe gaat dat dan wanneer deze uitgeschakeld worden? De overgang gaat geleidelijk zodat iedereen tijd krijgt om goede alternatieven te vinden.
Bijvoorbeeld het gebruik van Google Analytics 4. Hiermee verzamel je relevante data van de websitebezoekers, zonder cookies. 🍪
Social media is the place to be
We hebben het vorig jaar genoemd en we noemen het nu weer. Het aantal gebruikers op social media blijft toenemen. Social media zijn een makkelijke manier om interactie te hebben met jouw doelgroep en leuke visuele content te plaatsen. Iedere doelgroep is wel op minstens één platform actief. Maar wat gaat er volgend jaar gebeuren en op welke kanalen?
6. Links in je Instagram story
Eind oktober was het zo ver. Een update waar wij als online marketeers erg lang naar hebben uitgekeken. Elk Instagram account kan een link plaatsen in de story. 🌟
Waar voorheen alleen accounts met minimaal 10.000 volgers konden verwijzen naar hun website, kan iedereen dit nu. Door middel van een sticker kunnen je volgers meteen naar jouw webpagina.
Handig wanneer je wilt verwijzen naar meer informatie, een nieuw artikel, nieuwe producten of gewoon naar jouw website!
7. TikTok advertenties
TikTok; een platform waar we niet meer omheen kunnen. De app heeft maandelijks meer dan 1 miljard gebruikers wereldwijd.
Het platform heeft onlangs de functie ‘Ads Manager’ gelanceerd. Hiermee kun je advertenties opzetten, inclusief doelgroep targeting en biedstrategieën bepalen. Zo kun je dus ook via dit platform heel gericht adverteren!
Let er wel op dat jouw content interessant is en aansluit bij jouw doelgroep. Zoals TikTok het zelf zegt: ‘Maak TikToks, geen advertenties.’ 😎
8. In-app shopping
In-app shopping gaat als een raket. 🚀
Gebruikers zitten in de apps Instagram, TikTok, Pinterest en Facebook om inspiratie op te doen. Hoe ideaal is het dan om het product meteen aan te schaffen?
Instagram heeft een eigen tabblad en ook op Pinterest krijg je bij je zoekopdracht een winkel tabblad. Hiernaast heeft ook TikTok eind oktober zijn shopping platform gelanceerd. Laat bezoekers dus de producten kopen die ze zien!
9. Visuals zijn key
De laatste online marketing trend voor 2022 is het gebruik van visuele content. De enorme groei van TikTok verraadt het eigenlijk al, korte video’s zijn een must.
Mensen zijn op zoek naar snelle, aantrekkelijke informatie. Een filmpje van 15 seconden of een infographic is veel aantrekkelijker dan een lang blogartikel.
Uiteraard zijn teksten en blogartikelen nog steeds erg belangrijk, anders zouden we dit artikel niet schrijven. Maar vul het eens aan met een uitleg filmpje. Of plaats meer content op social media, als je dat nog niet deed…
Klaar voor een vliegende start?
Naar welke online marketing trends kijk jij het meeste uit? Of welke trends verwacht je komend jaar? Laat het weten en stuur een berichtje naar liselotte@erocket.nl.