Arjan Derks

Online Marketing Stappenplan: zo zet je die op

Begin van online marketing stappenplan
Highlights
  • Multi Funnel Marketing is een online marketing strategie waarbij alle kanalen worden geoptimaliseerd om een doelstelling te behalen.
  • Voordat je begint met Multi Funnel Marketing is het belangrijk om alle koppelingen, met bijvoorbeeld Google Tag Manager en Google Search Console, goed in te stellen.
  • Bij het implementeren van Multi Funnel Marketing is het essentieel om een SMART-geformuleerde doelstelling op te stellen en subdoelstellingen te maken in de kalender.

 

Multi Funnel marketing is een online marketing strategie, waarbij alle kanalen geoptimaliseerd worden om een doelstelling te halen. In dit artikel lees je hoe jij de eerste stappen kunt zetten op gebied van Multi Funnel Marketing! Mocht je een volledig Multi Funnel Marketing strategie op maat hebben of graag hierover verder sparren? Neem dan contact met ons op!

Mocht je een stappenplan op maat willen hebben, neem dan contact met ons op en we maken een Multi Funnel Marketing strategie op maat.

Stap 1: alle koppelingen goed zetten

Wanneer je start met Multi Funnel Marketing, dan is het belangrijk om eerst alle koppelingen goed te zetten. Zorg er voor dat de volgende zaken goed staan ingesteld:

  1. Google Tag Manager
  2. Google Analytics
  3. Google Search Console
  4. Google Ads
  5. Google Business
  6. Website toegang

 

Google Tag Manager is nodig om tags toe te voegen op de site, zoals Analytics, een chatfunctie, Channable feed of de pixels voor Facebook & LinkedIn.

Google Analytics 4: hierin worden alle statistieken van de website gemeten en is van cruciaal belang voor de vervolgstappen in de online marketing strategie. Op het moment dat je toegang hebt tot Analytics, dan is het goed om meteen doelen in te stellen, demografie te meten en e-commerce instellingen in te zetten.

Search Console: alle websites zouden gekoppeld moeten zijn met Search Console. Met deze tool kan je kijken hoe Google jouw website indexeert en op welke zoektermen jouw website kan gaan ranken. Ook worden hier fouten mbt de website in gemeld vanuit Google en kan je een sitemap insturen.

Wanneer je zowel Google Analytics  & Search Console toegang hebt, dan kan je deze 2 koppelen via Google Analytics. Dit kan bij property-instellingen bij het kopje “Search Console”.

Google Ads: binnen Multi Funnel Marketing zal je altijd Google Ads in willen zetten, al is het voor de remarketing. Wanneer je nog geen Google Ads hebt, dan kan je die aanmaken via Google Ads.

Wanneer je Google Ads en Analytics allebei hebt, dan kan je die koppelen via beide kanalen. Als eerst bij Google Analytics bij de property-instellingen. Onder de kop “Google Ads koppelen” kan je het juiste account koppelen. Daarna kan je in Google Ads ditzelfde doen via Tools en instellingen –> Koppeling –> Google Analytics.

Google Business: dit is de bedrijfsvermelding op Google die in beeld komt wanneer iemand op jouw bedrijfsnaam zoekt. Deze vermelding heeft vaak quick wins die bij de start van Multi Funnel Marketing opgepakt kunnen worden. Hiervoor is toegang nodig wat te koppelen is via business.google.com.

Website toegang: als laatste wil je dat je gekoppeld wordt met de website. Een deel van deze online marketing strategie bevat namelijk onderdelen die op de website aangepast moeten worden. Dit kunnen verbeteringen in teksten zijn, snelheidsupdates en optimalisaties die alleen via het CMS toegepast kunnen worden.

Stap 2: starten met de doelstelling

Wanneer je start met deze online marketing strategie, dan is het goed om voor jezelf een doel op te stellen waar je naartoe wilt werken.

Een doelstelling moet altijd SMART geformuleerd worden zodat hier ook op bijgestuurd kan worden. S.M.A.R.T. betekent: Specifiek, Meetbaar, Ambitieus, Realistisch & Tijdsgebonden

Hierbij enkele voorbeeld doelstellingen:

  • Het aantal aanvragen via de website in december met 40% verhogen t.o.v. dezelfde periode vorig jaar.
  • Het advertentiebudget in Google Ads met 10% verlagen in kwartaal 2 van dit jaar t.o.v. dezelfde periode vorig jaar.
  • Naamsbekendheid van product A in 2020 versterken tov vorig jaar door op de beste zoekwoorden top 3 posities in Google te krijgen.

Deze laatste is ook meetbaar want je kan via Google Analytics zien hoeveel bezoekers er binnenkomen via de organische zoekresultaten.

Wanneer de doelstelling duidelijk is geformuleerd, kun je verder gaan door subdoelstellingen te maken in de kalender.

Stap 3: Multi Funnel plan maken

Wanneer alle koppelingen ingericht zijn en de doelstelling bekend is, is het mogelijk om het Multi Funnel plan te maken. Het plan bevat een korte introductie van de uitgangssituatie, de doelstelling inclusief subdoelstellingen, gewenste marketing stappen en een kalender waarin alles in detail al benoemd wordt.

Dit Multi Funnel plan is goed om te vullen voor een half jaar of jaar zodat je exact weet wat er in de komende maanden aan online marketing gedaan kan worden.

Veel grote organisaties koppelen dit plan van aanpak ook met hun offline marketing plannen en social media kalenders.

Inhoudsopgave Multi Funnel plan

  1. Introductie klant
  2. Uitgangspunten
  3. Uitleg Multi Funnel Marketing
  4. Doelstelling
    1. Subdoelstellingen
  5. Doelgroep
  6. Concurrenten
  7. Online marketing middelen
    1. Zoekmachine optimalisatie (SEO)
    2. Online adverteren (SEA)
    3. Social media marketing (SMM)
    4. Email marketing
  8. Online marketing kalender

Bij de onderdelen onder “online marketing middelen” benoem je hoe je dat onderdeel gaat inzetten.

Stap 4: Online marketing kalender

De online marketing kalender bevat vaak in detail al de onderdelen die uitgevoerd worden op alle onderdelen van Multi Funnel Marketing.

Door alvast te benoemen wat er iedere maand gedaan wordt, zorg je ervoor dat je op de hoogte bent van wat er gedaan moet worden en behoud je overzicht. Dat kan zo uitzien zoals in de afbeelding hieronder.

online marketing kalender

Je zult in de praktijk zien dat de werkzaamheden in de verschillende maanden vaker bijgestuurd worden. Wanneer je ziet dat de werkzaamheden uit maand 3 al snel effect hebben, dan kan je ervoor kiezen om de werkzaamheden van bv maand 7 naar voren te halen.

Template online marketing kalender

Als voorbeeld kan je het Multi Funnel plan van eRocket pakken. Deze basis wordt regelmatig voor de klant aangepast, maar kan je zelf gebruiken om in te vullen voor jezelf of jouw klant.

Stap 5: Optimaliseer je stappenplan

Nu het plan is gemaakt en de doelstellingen helder, is het nu vooral zaak om aan de slag te gaan! Daarbij is het belangrijk om je online marketing stappenplan te blijven optimaliseren. Wat werkt wel en wat werkt niet?

Multi Funnel Marketing strategie op maat

Met bovenstaande plan kan je zelf al de meeste onderdelen op online marketing gebied oppakken. Mocht je een plan op maat willen hebben, neem dan contact op met ons om te sparren over een Multi Funnel Marketing plan op maat.

Meer weten over Multi Funnel Marketing?

We gaan graag met je in gesprek!

Meer inspirerende blogs

Voordelen Multi Funnel Marketing
10 voordelen van Multi Funnel Marketing
Multi Funnel Marketing en SEO
Multi Funnel Marketing combineren met SEO
Online marketing kalender blog
De online marketing kalender: basis van Multi Funnel

Belangrijke pagina's

Multi Funnel Marketing
Multi Funnel ads & social
Multi Funnel scan
575% meer e-commerce omzet voor Exxcellent

Een complete Multi Funnel Marketing strategie voor Exxcelent. SEO, SEA, Instagram, Facebook en Pinterest zijn allemaal ingezet. Resultaat sinds dit jaar? 451% meer transacties en 16.000% omzet stijging. Dat is als een raket gaan.