Hidde van den Berg

Waarom online marketing steeds belangrijker wordt voor recruitment

Online marketing recruitment

Heb jij een vacature vrij binnen jouw organisatie, maar krijg je deze niet vervuld? Dan is dit artikel iets voor jou! Het is tegenwoordig niet meer voldoende om alleen jouw vacature op je website te plaatsen. Sterker nog; recruitment heeft online marketing nodig. In dit artikel licht ik graag toe waarom dat zo is.

Je herkent het vast wel: je schrijft een pakkende vacature, maar goede sollicitaties blijven uit. Dit kan te maken hebben met een krappe arbeidsmarkt of omdat veel bedrijven zoeken naar de juiste kandidaten. Jouw vacature moet dus (online) opvallen om onder de aandacht te komen van mogelijke nieuwe medewerkers. Online recruitment marketing helpt hierbij. Het bestaat namelijk uit een mix van goed gekozen kanalen waarmee jouw vacature onder juiste aandacht wordt gebracht. Bij die ene kandidaat die jij zoekt.

Waarom zou je als ondernemer zoveel tijd en middelen inzetten voor die ene (perfecte) kandidaat? Aan de hand van 4 redenen leg ik uit waarom. Let’s go! ?

Online marketing recruitment

Data is key

Data en KPI’s zijn steeds belangrijker geworden binnen recruitment. Dankzij de data (die je uiteraard meet via Google Analytics) kun je statistieken en doelen met elkaar verbinden. Je hebt inzichtelijk hoe jouw websitebezoeker bij de vacature is gekomen, welke pagina’s hij/zij nog meer bekijkt én welke conversie wordt behaald.

Op basis van deze informatie kun je analyseren of jouw website effectief is. Blijven sollicitaties achter? Verlaten de bezoekers direct de pagina? Dan kan het zijn dat jouw website toe is aan een nieuw design. Het analyseren van data heeft een grote rol gekregen binnen recruitment en is met name gericht op die ene perfecte conversie; een nieuwe medewerker.

Zichtbaar in zoekmachines

Een goed geschreven vacature levert nog niet direct de juiste kandidaat op. Nee, jouw vacature moet online vindbaar zijn. Tegenwoordig begint een zoektocht naar een nieuwe baan of vacature bij Google. Uiteraard wil je dat jouw vacature zo hoog mogelijk op de zoekresultaten pagina komt. Hier helpt Multi Funnel Marketing bij.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is de eerste stap om de vacature zichtbaar te maken in Google. Denk bijvoorbeeld aan het gebruiken van zeer relevante zoektermen in jouw vacaturetekst. Hierdoor zal Google jouw vacature beter kunnen koppelen aan de zoekintentie van de bezoeker.

Een andere kanaal dat ingezet wordt, is SEA. Door middel van advertenties in Google Ads kun je heel gericht jouw doelgroep bereiken, op het juiste moment. De advertenties staan boven de organische resultaten. Gegarandeerd dat het bezoekers trekt naar jouw vacature!

Social media recruitment

Het inzetten van social media is natuurlijk een mooie manier om jouw vacature te delen. Weet jij op welke social media jouw doelgroep actief is? Daar wil je namelijk gezien worden! Een goede combinatie met verschillende social media platforms is essentieel.

Bovendien is social media ook een plek om jouw bedrijf beter in beeld te brengen. Wie zijn de gezichten achter het bedrijf? Hoe is de cultuur in het team? Op onze Instagram-pagina krijg je een goed beeld van hoe we dat bij eRocket aanpakken. Mogelijke sollicitanten krijgen hier een goed beeld van hun nieuwe werkplek!

Dynamisch én snel met online recruitment marketing

Snel inspelen op een leegte in jouw team? Dankzij online marketing heb je in enkele stappen jouw vacature vervuld. Dankzij een klik op de knop staat je vacature live, is deze gedeeld met alle relevante kanalen én start het aanmeldproces al. Jouw recruitment is dynamischer en veel sneller dan de ‘oude’ manier van werven & selecteren.

Blijven sollicitaties uit op jouw vacature? Op basis van data-analyse pas je jouw vacature aan. Hierdoor komen meer sollicitaties binnen die je snel kunt beantwoorden. Voor je het weet is die leegte al gevuld. ?

Overtuigd?

Ben je overtuigd van het nut van online marketing voor recruitment? Ga er dan mee aan de slag! Hoe sneller je hiermee start, hoe eerder jij de juiste kandidaat vindt. Heb je nog vragen of wil je advies van eRocket? Ik hoor het graag. Laten we eens sparren hierover. Stuur mij gerust een mail op hidde@erocket.nl.

Meer uit online marketing halen?

Wij presenteren graag de kansen die wij zien.

Belangrijke pagina's

In welke branches werken jullie?
Wie gaat er aan mijn project werken?
271 nieuwe leads binnen een maand met Bentley Europe

271 nieuwe leads, 135.088 weergaven en 1342 klikken na een maand. Dat waren de resultaten die we voor onze klant Bentley Europe hebben binnengehaald met LinkedIn leadgeneratie campagnes. Dit vertellen wij niet alleen met trots aan Bentley, maar delen we ook graag met jullie.