Highlights
- Black Friday is een periode eind november waarbij winkels en webshops hoge kortingen geven
- Black Friday is ideaal om een complete online marketing strategie in te zetten
- Zorg voor een goede voorbereiding, maak huidige klanten enthousiast & inspireer potentiële kopers
Shop till you drop! ?
Jaarlijks wachten koopjesjagers op dit speciale weekend rond eind november. Een weekend bomvol extreem hoge kortingen. Dat betekent: Black Friday! Veel ondernemers kiezen er voor om mee te doen met deze koopgekte door hun producten of diensten aan te bieden tegen wel héle aantrekkelijke prijzen. Je bent niet de enige dus. ?
Essentieel dus om goede voorbereidingen te treffen. Want hoe val je op tussen deze chaos? Wij geven je graag enkele online marketing tips welke jij direct kunt gebruiken voor Black Friday. Geheel gratis! Zo kan jij snel jouw online marketing strategie aanpassen tijdens die koopevenement.
Ready, set, GO! ?
Waar is Black Friday ontstaan?
Black Friday is overgewaaid vanuit Amerika en wordt daar gebruikt om de feestdagen in te luiden. Tijdens dit event worden hoge kortingen door winkels en webshops weggegeven.
Inmiddels is Black Friday ook erg populair in Nederland en doen ieder jaar weer meer winkels mee. Je kunt namelijk niet meer om de Black Friday heen. Maar hoe kun jij je online marketing inzetten tijdens Black Friday? Met onderstaande tips maak jij een vliegende start tijdens de feestdagen! Ideaal voor jouw ecommerce marketing.
Black Friday tips voor online marketing
Online marketing is dé manier om in te spelen op de Black Friday gekte. Maar hoe zet je dit het beste in? Met onderstaande tips zorg jij ervoor dat jij opvalt en kopers naar je toe trekt.
Black friday tip 1. Zorg voor een goede voorbereiding
Een goede voorbereiding is alles! Mensen kijken erg uit naar de feestdagen en beginnen vroeg met het doen van inkopen. Zorg er dus voor dat je op tijd begint met adverteren.
Op tijd beginnen heeft enkele voordelen:
- Je bereikt een grote groep potentiële kopers die op dat moment aan het zoeken zijn
- Deze potentiële kopers kun je retargeten tijdens Black Friday zelf
- Verzamel veel data voorafgaand aan het event en speel daarop in
- Heb je een groot aanbod, verspreid verschillende acties over een langere periode
Black friday tip 2. Maak een stappenplan voorafgaand aan Black Friday
- Welke periode ga je Black Friday hanteren: alleen op vrijdag of misschien wel het gehele weekend?
- Geef je korting op bepaalde productgroepen of op het hele assortiment?
- Hoe ga je communiceren aan jouw doelgroep dat jullie meedoen aan Black Friday?
- Hoeveel budget maak je vrij voor Black Friday?
- Is je bezetting goed geregeld tijdens Black Friday?
Black friday tip 3. Maak je huidige klanten enthousiast
Gebruik e-mail marketing en social media om potentiële klanten enthousiast te maken met jouw Black Friday acties. Dit dient als voorbereiding en aankondiging en om je doelgroep warm te maken. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat mensen tijdens Black Friday geneigd zijn bij jou te kopen.
Hierbij is het belangrijk dat jij je onderscheid van andere winkels en opvalt tussen alle Black Friday acties. Begin bijvoorbeeld al eerder met het uitdelen van kortingen.
Black friday tip 4. Inspireer potentiële kopers
Wanneer mensen op zoek gaan naar cadeaus voor de feestdagen, hebben zij vaak nog niet specifiek cadeaus in gedachte. Speel hierop in! Geef hun inspiratie door middel van mooie advertenties met uitgelichte producten of een cadeaugids met ideeën. Met mooie banners of afbeeldingen zorg jij ervoor dat potentiële kopers naar jouw website gaan.
Extra Black Friday tips!
Naast opvallende en mooie advertenties inzetten tijdens Black Friday zijn er wat handige trucjes om potentiële klanten te overtuigen. Deze spelen in op het bewustzijn van mensen. Onderstaand verschillende principes die je kunt gebruiken om mensen te overtuigen om een aankoop te doen:
- FOMO: Creëer schaarste! Mensen zijn eerder geneigd een aankoop te doen wanneer zij denken dat een product bijna uitverkocht is. Pas dit toe door bijvoorbeeld retargeting op ‘verlaten winkelwagen’ in te zetten.
- Loss aversion: Zorg ervoor dat mensen bang zijn om kortingen of andere voordelen te verliezen. Zet bijvoorbeeld gratis verzending in tijdens de periode voorafgaand aan Black Friday.
- Good vibes: Geef mensen een goed gevoel. Door het geven van korting krijgen mensen een goed gevoel en een gevoel van overwinning en macht. Wanneer je de originele prijs vermeldt bij de korting, als referentie, vindt de klant het automatisch goedkoop. Door de referentieprijs langzaam te verhogen, kun je enorme kortingen weggeven in de ogen van de klant.
- Google shopping inzetten: Gebruik je nog geen Google Shopping? Begin er dan NU mee! Met deze optie binnen Google adverteer je met de online voorraad van je webshop. Ideaal toch?
- Beloon terugkerende klanten: Wil je na Black Friday nog steeds meer verkopen via jouw shop? Beloon de klanten die tijdens het weekend iets gekocht hebben. Denk aan een extra korting, gratis verzending bij de volgende bestelling of laat ze toe tot een community met speciale acties.
Ready to launch your Black Friday deals?
Nu weet je welke handige online marketing tips jij kunt inzetten tijdens Black Friday! Welke tips ga jij toepassen? Laat het ons weten en stuur een mailtje naar isabelle@erocket.nl! Wij zijn erg benieuwd naar het resultaat!