Online marketing inzetten voor Black Friday?

Iedereen kent het fenomeen Black Friday wel! (Online) shoppen met heel veel kortingen.

Hoe zet jij met jouw bedrijf online marketing in tijdens Black Friday? Heb je hier al over nagedacht? Dat wordt dan hoog tijd! Het is namelijk belangrijk om op tijd te beginnen met het plannen van Black Friday advertenties.

In dit artikel vertellen we waar je rekening mee moet houden en hoe jij perfect kunt inspelen op dit event. Lees snel verder!

Black Friday tips

Waar is Black Friday ontstaan?

Black Friday is overgewaaid vanuit Amerika en wordt daar gebruikt om de feestdagen in te luiden. Tijdens dit event worden hoge kortingen door winkels en webshops weggegeven.

Inmiddels is Black Friday ook erg populair in Nederland en doen ieder jaar weer meer winkels mee. Je kunt namelijk niet meer om de Black Friday heen. Maar hoe kun jij je online marketing inzetten tijdens Black Friday? Met onderstaande tips maak jij een vliegende start tijdens de feestdagen!

Black Friday tips voor online marketing

Online marketing is de manier om in te spelen op de Black Friday gekte. Maar hoe zet je dit het beste in? Met onderstaande tips zorg jij ervoor dat jij opvalt en kopers naar je toe trekt.

Tip 1. Zorg voor een goede voorbereiding

Een goede voorbereiding is alles! Mensen kijken erg uit naar de feestdagen en beginnen vroeg met het doen van inkopen. Zorg er dus voor dat je op tijd begint met adverteren.

Op tijd beginnen heeft enkele voordelen:

  • Je bereikt een grote groep potentiële kopers die op dat moment aan het zoeken zijn
  • Deze potentiële kopers kun je retargetten tijdens Black Friday zelf
  • Verzamel veel data voorafgaand aan het event en speel daarop in
  • Heb je een groot aanbod, verspreid verschillende acties over een langere periode

Tip 2. Maak een stappenplan voorafgaand aan Black Friday

  1. Welke periode ga je Black Friday hanteren: alleen op vrijdag of misschien wel het gehele weekend?
  2. Geef je korting op bepaalde productgroepen of op het hele assortiment?
  3. Hoe ga je communiceren aan jouw doelgroep dat jullie meedoen aan Black Friday?
  4. Hoeveel budget maak je vrij voor Black Friday?
  5. Is je bezetting goed geregeld tijdens Black Friday?

Tip 3. Maak je toekomstige klanten enthousiast

Gebruik e-mail marketing en Social Media om potentiële klanten enthousiast te maken met jouw Black Friday acties. Dit dient als voorbereiding en aankondiging en om je doelgroep warm te maken. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat mensen tijdens Black Friday geneigd zijn bij jou te kopen.

Hierbij is het belangrijk dat jij je onderscheid van andere winkels en opvalt tussen alle Black Friday acties. Begin bijvoorbeeld al eerder met het uitdelen van kortingen.

Tip 4. Inspireer potentiële kopers

Wanneer mensen op zoek gaan naar cadeaus voor de feestdagen, hebben zij vaak nog niet specifiek cadeaus in gedachte. Speel hierop in! Geef hun inspiratie door middel van mooie advertenties met uitgelichte producten of een cadeaugids met ideeën. Met mooie banners of afbeeldingen zorg jij ervoor dat potentiële kopers naar jouw website gaan.

Black Friday advertenties

Naast opvallende en mooie advertenties inzetten tijdens Black Friday zijn er wat handige trucjes om potentiële klanten te overtuigen. Deze spelen in op het bewustzijn van mensen. Onderstaand verschillende principes die je kunt gebruiken om mensen te overtuigen om een aankoop te doen:

  • FOMO

Creëer schaarste! Mensen zijn eerder geneigd een aankoop te doen wanneer zij denken dat een product bijna uitverkocht is. Pas dit toe door bijvoorbeeld retargeting op ‘verlaten winkelwagen’ in te zetten.

  • Loss aversion

Zorg ervoor dat mensen bang zijn om kortingen of andere voordelen te verliezen. Zet bijvoorbeeld gratis verzending in tijdens de periode voorafgaand aan Black Friday.

  • Geef mensen een goed gevoel

Door het geven van korting krijgen mensen een goed gevoel en een gevoel van overwinning en macht. Wanneer je de originele prijs vermeld bij de korting, als referentie, vindt de klant het automatisch goedkoop. Door de referentieprijs langzaam te verhogen, kun je enorme kortingen weggeven in de ogen van de klant.

Ready to launch your Black Friday deals?

Nu weet je welke handige tips jij kunt inzetten tijdens Black Friday! Welke tips ga jij toepassen? Laat het ons weten en stuur een mailtje naar isabelle@erocket.nl! Wij zijn erg benieuwd naar het resultaat!

eRocket
Zinkstraat 1
4823 AD Breda
076 782 05 60
info@erocket.nl

Wil je weten wat Multi Funnel Marketing voor jouw bedrijf kan opleveren? Neem contact met ons op!

eRocket heeft 33 beoordelingen van klanten en heeft een beoordeling van 4,8 uit 5.