3 online marketing kansen in crisistijd

Help! Alles wordt duurder, voorraden slinken, leveringen duren langer, consumenten willen steeds meer en personeel is nergens te vinden. Kortom, het is crisistijd. Wat kan je doen?

Goede vraag, dachten wij. Jouw eerste ingeving zal wel liggen op het snijden in kosten of investeringen stopzetten. Bedrijven en organisaties worden nu eenmaal hard geraakt door de huidige tijd. Dan is het moeilijk om positief te blijven. Toch leggen wij in dit artikel graag uit welke 3 kansen je hebt met online marketing in deze tijd. 

Zelfs in deze tijd zijn er nog altijd positieve ontwikkelingen te vinden. Ben je er klaar voor? Daar gaan we. 🔎

3 online marketing kansen

Bij eRocket denken we altijd vanuit een doelstelling. Dit doen we via Multi Funnel Marketing. Elke maand bespreken we de statistieken en vragen we wat de klant hiervan terugziet. Op basis daarvan stemmen we onze volgende werkzaamheden af en stellen we de doelstelling eventueel bij. Het liefst in positieve zin, maar soms is het onvermijdelijk om de doelstelling terug te schalen. Wanneer dit het geval is, kijken we altijd naar één van onderstaande drie kansen die je hebt met online marketing. 

1. Verleg de focus

Met online marketing zorgen we er altijd voor dat er (steeds meer) nieuwe mensen jouw organisatie kennen en de website bezoeken. SEO, SEA en Social media worden hier altijd voor ingezet. Tegelijkertijd kijken we altijd naar de customer journey en met name naar het See-Think-Do-Care model van Google.

De focus ligt meestal op de fases SEE, THINK en DO. In de huidige situatie is dat wellicht te duur geworden of het levert een stuk minder op. Wat kan je dan doen? De CARE fase een boost geven.

In deze fase is de websitebezoeker eerder overgegaan tot conversie. Super fijn! Maar je wilt natuurlijk niet dat het eenmalig is, toch? De klant wil je tevreden houden en het liefst behouden. Verleg jij je focus naar deze fase, haal je meer uit je huidige klantenbestand. 

Middelen die je hiervoor kan inzetten zijn:

  • Emailmarketing
  • Loyaliteitsprogramma’s
  • Tell-a-friend acties
See-Think-Do-Care model Google

2. Ontdek wat je zelf kunt doen

Heb je wel eens een verbouwing meegemaakt en een offerte opgevraagd bij een aannemer? Hoe dan ook, ik leg je graag deze online marketing kans uit aan de hand van een vergelijking. 😉 

Bij een verbouwing is het altijd goed om jezelf af te vragen wat je zelf kunt doen. Dit kost je weliswaar wat tijd en energie, maar bespaart je ook een extra investering in euro’s. Zo kan de aannemer zijn focus houden op hetgeen waar jij hulp bij nodig hebt. Tegelijkertijd werk jij juist aan de werkzaamheden die je wél zelf kan oppakken.

Dit is ook een kans binnen online marketing. Werk je samen met een bureau? Ga hiermee in gesprek en laat vooral weten wat je zelf kunt oppakken. Bij eRocket zijn we flexibel en denken we altijd mee. 

3. Analyseer op basis van data

Waar in tijden van crisis vaak de keuzes op basis van gevoel worden gemaakt, is dat juist binnen online marketing niet slim. 

Je gevoel zegt ‘We moeten snijden in de kosten’. Je luistert hiernaar en je wilt dus de investering in online adverteren (tijdelijk) stopzetten. Is dat wel slim?

Data uit Google Analytics kan bijvoorbeeld laten zien dat juist dit kanaal zorgt voor de meeste bezoekers en conversies. 

Stuur dus in tijden van nood nooit bij op gevoel. Neem de tijd voor een grondige analyse van de data en stippel enkele situaties uit. Elke eRocketeer helpt je hier graag bij.

Hulp nodig?

Heb jij extra hulp nodig in deze crisistijd? Wil je weten welke kansen jij hebt binnen online marketing? Stuur mij een berichtje en we helpen je snel verder. Dit kan via hidde@erocket.nl of 076 782 0560. Wij helpen je graag verder!