Met online advertenties verkrijg je in korte tijd veel websitebezoekers. Dat is leuk, maar niet het hoofddoel. Als ondernemer wil je namelijk meer aanvragen op je website of meer verkopen in je webshop. Dat is waar het om draait. Met de tips in dit artikel ga jij met online advertenties jouw omzet verhogen. Ready for take off?
1: Online advertenties via Google Ads
Met advertenties via Google Ads zorg je dat je gevonden wordt wanneer potentiële klanten op zoek zijn naar een bedrijf zoals dat van jou. Bij heel veel zoekresultaten in Google zie je online advertenties boven en onder de gratis zoekresultaten.
Google Ads advertenties zijn de meest gebruikte online advertenties op dit moment. Dat komt doordat Google Ads een flinke bijdrage aan je omzet kan leveren. Maar alleen als je de advertenties goed inricht. Leveren jouw advertenties niet genoeg op? Zie het positief: dan is er ruimte voor groei!
Tip 1 Kies de juiste zoekwoorden
In Google Ads bepaal je zelf op welke zoekwoorden jouw advertenties vertoond worden. Je kiest ervoor om op één woord of op een specifieke woordcombinatie te adverteren. Ook kun je modifiers gebruiken. Daarmee geef je aan dat je bij bredere zoekopdrachten in beeld wilt komen. Dat is handig voor zoektermen die je zelf niet bedacht hebt. Via onder andere Google Analytics houd je bij op welke zoektermen je advertenties getriggerd worden. Vervolgens voeg je uitsluitingswoorden toe in Google Ads. Zo zorg je ervoor dat je alleen bij relevante zoektermen in beeld komt.
Tip 2 Kies de juiste biedstrategie
Het effect van Google Ads advertenties is voor een groot deel afhankelijk van de biedstrategie die je kiest. Vertoningen. Klikken. Conversies. Er zijn veel doelstellingen te bedenken voor je campagne. Iedere biedstrategie heeft voor- en nadelen. Het is dus belangrijk dat je de juiste keuze maakt. Deze maak je op basis van historische data, het dagbudget, verwachting en kwaliteit van de websitebezoekers. Bekijk ook eens deze veelgemaakte fouten in Google Ads. Moeite met kiezen? We helpen je graag op weg.

Tip 3 Kies de juiste extensies
Met de juiste advertentie extensies maak je het verschil met je concurrenten. Ze zijn makkelijk toe te passen en maken jouw advertentieteksten nog relevanter. Google Ads heeft extensies in vier categorieën: locatiegericht, contactgericht, conversiegericht en appgericht. Kies de extensies die passen bij jouw website of webshop en aan de slag!
Tip 4 Koppel Google Ads met Google Analytics
Misschien had dit wel tip 1 moeten zijn. We zien namelijk dat het vaak vergeten wordt. Zorg ervoor dat Google Ads met Google Analytics gekoppeld is. Hierdoor zorg je voor optimale data-uitwisseling. In Google Ads ga je conversies zien (en waar, wanneer, door wie en op welke zoekwoorden deze binnenkomen) en in Google Analytics krijg je waardevolle informatie over belangrijke zoekwoorden. Superbelangrijk om te koppelen dus.
Tip 5 Kies voor uitbesteden van online advertenties
Wij zien regelmatig Google Ads accounts die niet sterk genoeg ingericht zijn. Zonde. Het lijkt er misschien op dat je geld bespaart door je online advertenties in Google Ads zelf in te richten, maar in werkelijkheid houd je de omzetgroei tegen als het account niet op de goede manier wordt ingericht. Heb je zelf niet voldoende kennis? Besteed Google Ads dan uit. Wij helpen je graag en richten de campagnes zo in dat je niet alleen de advertentiekosten terugverdient, maar ook je investering in eRocket. Op naar die omzetgroei!
2: Online advertenties via Facebook en Instagram Ads
Via Google Ads searchcampagnes kom je in beeld wanneer potentiële klanten op zoek zijn naar een product of dienst. Maar het grootste deel van de tijd zijn internetgebruikers niet actief aan het zoeken in Google, maar op andere platformen hun tijd aan het besteden. Bijvoorbeeld op Facebook of Instagram. Nieuwe kansen voor jouw bedrijf dus.
Net zoals bij advertenties via Google Ads geldt ook voor Facebook en Instagram Ads dat campagnes niet ‘zomaar’ ingericht moeten worden. Althans, dat kan wel. Maar levert waarschijnlijk weinig op.
Tip 1 Kies de juiste doelstelling
De doelstelling. Misschien wel de meest bepalende factor voor het resultaat van je Facebook en Instagram campagne. Het lijkt wellicht niet zo. Je klikt simpelweg een vakje aan en gaat door met het kiezen van de doelgroep. Maar niets is minder waar. Facebook en Instagram kiezen op basis van de doelstelling namelijk aan welke mensen binnen jouw doelgroep jouw advertenties vertoond worden. Ook het bereik, de CPM (kosten per 1.000 vertoningen) en het aantal conversies worden flink beïnvloed door de doelstelling. Kies dus zorgvuldig. Moet jouw doelgroep eerst ‘opgewarmd’ worden? Maak dan gebruik van funnels. Daarmee combineer je een aantal doelstellingen in verschillende fasen. Vind je het lastig om de juiste doelstelling te kiezen? We helpen je graag.

Tip 2 Kies de juiste doelgroep bij je budget
Een doelgroep van 1.000.000 mensen ga je nooit effectief bereiken met een dagbudget van €10. Het is belangrijk dat het budget aansluit bij de grootte van de doelgroep. Kies niet te breed, maar ook zeker niet te smal. Dit zal in het begin even zoeken zijn, maar naar mate je meer adverteert kom je er beter achter wie de ideale doelgroep is voor jouw online advertenties op Facebook en Instagram. Op zoek naar houvast? Controleer de frequentie. Daarmee zie je hoe vaak jouw advertentie gemiddeld aan dezelfde persoon wordt getoond. Is deze hoger dan 3? Overweeg dan om je doelgroep te vergroten of maak een nieuwe advertentie aan. Daarmee voorkom je advertentievermoeidheid (ad fatique).

Tip 3 Kies het juiste advertentiemateriaal
Het advertentiemateriaal bepaalt of je jouw doelstelling gaat behalen. Binnen Facebook en Instagram kun je kiezen voor één afbeelding of video, een carrousel of een collectie. Houd er rekening mee dat je jouw materiaal in de goede formaten beschikbaar hebt. Zorg er dus voor dat je naast een vierkante afbeelding, ook een liggende en verticale variant maakt, zodat je niet beperkt wordt in het kiezen van de plaatsingen. De beste tip? Experimenteer. Voeg in een advertentieset meerdere advertenties toe en bekijk met welk materiaal je jouw doelstelling behaalt.
Tip 4 Zorg voor een goed gevulde Facebookpagina of Instagramfeed
In veel gevallen klikt iemand op een advertentie door naar jouw Facebookpagina of Instagramfeed. Net zoals je bezoekers via Google Ads wilt doorsturen naar een goed werkende website, wil je op social media je doelgroep een goed gevulde Facebookpagina of mooie Instagramfeed laten zien. Enkel adverteren werkt vaak niet goed. Vul je volledige profiel en maak een contentkalender. Haak in op actualiteiten en werk aan het verkrijgen van volgers.
3: Online advertenties via LinkedIn Ads
Naast Facebook en Instagram is LinkedIn ook een geschikt social media kanaal voor online advertenties. LinkedIn is het platform met de beste targetingmogelijkheden voor business-to-business bedrijven. Via advertenties op LinkedIn bereik je een unieke doelgroep op basis van bijvoorbeeld locatie, branche en functietitel. Bestaat jouw doelgroep uit accountants die minimaal drie jaar werkervaring hebben in de regio Breda? Dan is LinkedIn het enige platform waar je deze professionals zo kunt targeten.
Tip 1 Kies voor een funnel
Is jouw advertentie zo goed ingericht dat iemand na het zien direct contact opneemt? Perfect! De kans is helaas klein dat dit na de eerste online advertentie al het geval is. Om die reden raden we aan om met een funnel te werken. De funnel deel je zo in dat jouw doelgroep een klantreis maakt. Op die manier converteer je een koude doelgroep naar warme leads.

Tip 2 Bepaal de doelgroep
De specifieke targetingmogelijkheden zijn het grootste voordeel van online advertenties op LinkedIn. Om het beste resultaat te behalen, is het van belang dat je deze targeting vooraf goed instelt. Deel je campagne in specifieke doelgroepen in. Denk aan mensen met een bepaalde opleiding of functie of mensen die lid zijn van bepaalde groepen.
Tip 3 Gebruik je data
LinkedIn Ads genereert veel data. Die moet je zeker gebruiken. Of je jouw doelstelling nu wel of niet behaald hebt. Kijk kritisch naar de mensen die je daadwerkelijk bereikt hebt via de demografische gegevens van je campagne. Zijn dit de juiste mensen geweest? Check de frequentie. Te hoog, te laag, precies goed? Is er verschil te zien tussen je advertentiemateriaal? Wellicht presteert een bepaalde call-to-action beter dan een andere. Met deze data richt je een volgende campagne nog beter in of wanneer je jouw doelstelling wel bereikt hebt: hetzelfde herhalen of jezelf overtreffen.
4: Online advertenties via Pinterest
Er zijn 3,5 miljoen Pinterestgebruikers in Nederland. Pinterest is hét platform om inspiratie op te doen voor bijvoorbeeld interieur, kleding en design. Heeft jouw bedrijf mooie beelden? Dan biedt Pinterest een fantastische kans op je omzet te verhogen.
Tip 1 plaats de Pinterest Tag
Met de Pinterest Tag verzamel je waardevolle informatie. Daarmee kun je bijvoorbeeld bijhouden of bezoekers via Pinterest artikelen toevoegen aan hun winkelwagen, een transactie afronden of zich aanmelden voor een speciale gebeurtenis. Pas als je deze tag hebt geplaatst, kun je voor de doelstelling ‘conversies’ kiezen.
Tip 2 kies voor opvallend advertentiemateriaal
Het best presterende advertentiemateriaal is verticaal. Zo blijf je simpelweg langer in beeld wanneer mensen door Pinterest scrollen. Vergeet ook niet een call-to-action op je afbeelding of video te zetten. Het beste voeg je 2 tot 5 pins per advertentiegroep toe, zodat de advertenties met elkaar kunnen rouleren. Zo kom je erachter welke advertentie het beste werkt. Upload een video of kies voor een afbeelding met ‘shop nu’ button.
Tip 3 benut de mogelijkheden in de beschrijving
Geïnteresseerden lezen graag meer informatie over je product of merk. In de beschrijving heb je voldoende ruimte om die informatie te geven. Je kunt 500 karakters gebruiken, waarvan de eerste 50 karakters het belangrijkste zijn. Gebruik in de beschrijving ook de belangrijkste zoekwoorden. Zo gaat jouw pin ook buiten de advertenties om meer in beeld komen.
Tip 4 heb een klein beetje geduld
Het algoritme van Pinterest Ads heeft zeven tot tien dagen nodig om optimaal te leren van de data die binnenkomt. Het bereik komt de eerste dag al op gang, maar verwacht niet na een dag al de eerste conversie binnen te halen. Na die tien dagen komt er meer data binnen en kun je beginnen met optimaliseren.
5: Online advertenties via remarketing
In het ideale geval neemt iemand na het zien van jouw website direct contact met je op of gaat hij over tot aankoop van een product in je webshop. Alleen gebeurt dit helaas weinig. Om die reden raden we aan om altijd remarketing in te zetten. Remarketing is het opnieuw benaderen van websitebezoekers met online advertenties via andere kanalen. Google Ads, Facebook, Instagram, LinkedIn en ook YouTube en Pinterest: remarketing is op heel veel platformen mogelijk. En het is ook nog eens één van de goedkoopste mogelijkheden in het online advertentie landschap.
Tip 1 Maak doelgroepen aan in Google Analytics
De basis van remarketing is dat iemand jouw website of webshop al eerder bezocht heeft. Deze mensen wil je in een groep bijhouden, zodat je ze later opnieuw kunt benaderen met online advertenties. Dit doe je via Google Analytics. Maak daarbij altijd meerdere doelgroepen aan. Zo kies je later de beste groep voor je campagne. Denk daarbij aan verschillende periodes (bijvoorbeeld laatste 3 dagen, laatste 7 dagen, laatste 14 dagen) of het bekijken van verschillende pagina’s (winkelmand verlaters, bepaalde categorieën).

Tip 2 Zet je USP’s in de spotlights
Er is een reden waarom iemand de eerste keer niet overging tot actie. Twijfel. Overleggen. Verder oriënteren. Of misschien kwamen je USP’s nog niet genoeg over. Het is superbelangrijk dat je in remarketing campagnes jouw USP’s goed naar voren brengt. Kun je snel leveren? Is een eerste gesprek gratis? Krijg je stapelkorting? Laat dit goed zien bij het opnieuw benaderen van je potentiële klanten. Door simpelweg dezelfde boodschap nogmaals over te brengen, krijg je minder effect.
Succes behalen met online advertenties
Zoals je ziet zijn er veel mogelijkheden om succes te behalen met online advertenties. Niet alles werkt meteen en vaak moet je experimenteren. Maar als je deze tips volgt, dan kom je gegarandeerd een stuk verder. De gouden tip volgens eRocket? Maak een combinatie van kanalen. Wij noemen dit Multi Funnel Marketing. Met deze strategie halen we het beste uit alle onderdelen van online marketing. SEO voor kwalitatieve organische bezoekers. SEA om op de juiste momenten bij de juiste doelgroep in beeld te zijn. Facebook, Instagram, Pinterest en LinkedIn om in contact te komen en interactie aan te gaan. Remarketing om top of mind te blijven. Daarmee laat je geen kans onbenut en bereik je sneller je doel: meer leads, meer klanten en meer omzet. Missie geslaagd!