Nieuws: Nieuwe regels rondom online reviews in je webshop

Vanaf 28 mei gelden er nieuwe regels de vertoning van online reviews in je webshop. Reviews tonen op je website is altijd goed, het zorgt voor meer betrouwbaarheid bij de consument en Google krijgt een goed beeld van jouw kwaliteit. Vanaf eind mei zijn er een aantal regels waar je op moet letten bij het tonen van reviews.

Nieuwe regels

Iedereen wilt natuurlijk veel positieve reviews kunnen tonen. Het kan voorkomen dat er een negatieve review tussen zit, iets wat je liever niet wilt tonen. Sommige websites knutselen met hun reviews, de negatieve reviews worden bijvoorbeeld weggelaten of er worden zelfs neppe positieve reviews geplaatst. Om dit tegen te gaan worden er nieuwe regels ingevoerd.

  • Je mag zelf geen reviews schrijven over jouw producten. Hiernaast mag je ook geen likes plaatsen op social media om jouw website of product te promoten, of likes laten plaatsen om het product te promoten.
  • Naast een privacy policy moet er ook duidelijk een review policy op je website staan. Hierin geef je aan hoe je met reviews omgaat en wat jij doet om neppe reviews tegen te gaan. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat reviews enkel geplaatst kunnen worden door consumenten die het product daadwerkelijk hebben gekocht.
  • Krijg je een negatieve review? Dan mag je deze niet verwijderen zonder aan te geven dat je dit doet. Heb je ten onrechte een negatieve review ontvangen? Dan kun je deze verwijderen, zolang je duidelijk de reden hiervoor vermeldt.
  • Vraag je jouw consumenten een review te plaatsen in ruil voor korting op de volgende aankoop? Ook dit mag vanaf 28 mei niet meer zonder het duidelijk aan te geven. Daarnaast mag je personen ook niet betalen of een ander voordeel geven om een review te plaatsen zonder dat dit duidelijk wordt vermeld bij de reviews.
  • De laatste wijziging gaat over online reviews via een derde partij. Ontvang je jouw reviews via een ander platform? Dan mag je jouw websitebezoekers alleen doorverwijzen naar dit platform als je kan aantonen dat de reviews op het platform echt zijn en de consument niet misleiden.

 

nieuwe regels online reviews

Wat betekent dit voor mijn website?

We gaan er vanuit dat de regels rondom het plaatsen van nepreviews voor zich spreken. Maar wat kun je verder zelf doen? Zorg dat alleen consumenten die daadwerkelijk het product gekocht hebben een review kunnen achterlaten. Bijvoorbeeld via een klantaccount of een via een e-mail na aankoop. Zoek je een betrouwbare derde partij? Denk dan bijvoorbeeld aan Trustpilot. Het belangrijkste punt van de nieuwe regels is dat je consumenten niet misleidt en duidelijk beschrijft hoe je misleiding voorkomt op jouw webshop.

Meer informatie?

Wil je meer informatie over online reviews in jouw webshop of kan jouw webshop op een andere manier hulp gebruiken? Neem dan contact met ons op. Het team van eRocket staat enthousiast klaar om jou te helpen.

× Available on SundayMondayTuesdayWednesdayThursdayFridaySaturday