Waarom lokale SEO juist nu enorm belangrijk is

Lokale SEO is niet meer weg te denken. 46% van de huidige zoekopdrachten binnen Google is lokaal. Steeds meer mensen zijn naar bepaalde producten of diensten op zoek in een specifieke regio. Google en andere zoekmachines maken bij de zoekvraag gebruik van de locatie vanaf waar de gebruiker online aan het zoeken is. Wil jij bij deze zoekopdrachten opvallen? Dan is het van belang om met lokale SEO aan de slag te gaan.

In dit blogartikel leg ik je uit waarom dit belangrijk is en geef ik je twee trends om in de gaten te houden. Na het lezen hiervan wil jij écht starten met lokale SEO. Klaar voor? Let’s go!🚀

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO richt zich het op vergroten van je online naamsbekendheid in de regio waar het bedrijf zit. Steeds meer mensen zoeken lokaal. Daar moeten ze jouw dienst of product ook kunnen vinden. Door gefocust te zijn op regionale zoekwoorden en het toepassen van deze strategie wordt jij gevonden door de doelgroep in en rondom jouw eigen omgeving. Er staan 3 kernwaarden centraal als het gaat om lokale vindbaarheid, namelijk: 

  1. Nabijheid
  2. Bekendheid
  3. Relevantie

 

Je zorgt er dus voor dat jouw bedrijf zichtbaar is voor mensen uit de buurt die interesse hebben in jouw product of dienst.

Wat is het verschil tussen SEO en Lokale SEO?

Het grote verschil tussen zoekmachineoptimalisatie (SEO) en Lokale SEO is de focus waar jij je op richt. Bij algemene SEO ligt de focus vaak op een nationaal of internationaal bereik. Bij Lokale SEO ligt deze focus op een regio. De waarde ‘Nabijheid’ is dus echt essentieel.

Lokale SEO; wat is het?

Belangrijke onderdelen van Lokale SEO

Nu je weet wat Lokale SEO is, wordt het tijd om er mee aan de slag te gaan. Hieronder vind je drie belangrijke onderdelen binnen deze lokale strategie.

Google Mijn Bedrijf

Het belangrijkste onderdeel van het inrichten van jouw lokale SEO strategie is het juist inrichten van Google Mijn Bedrijf. Heb je deze nog niet geclaimd, dan is dat stap 1. Vervolgens zorg je ervoor dat je hem op de juiste manier inricht. Benieuwd hoe je dit doet? Wij hebben eerder een artikel geschreven over het optimaliseren van dit account en de voordelen hiervan.

Lokale zoekwoorden

Wanneer je met dit onderdeel van SEO gaat werken, dien je er dus voor te zorgen dat de zoektermen en de content gericht is op lokale zoektermen. Dit doe je om jouw website te versterken met nieuwe content, maar voornamelijk om de gebruiker naar jouw website te halen en zijn of haar vraag te beantwoorden. Voorbeelden van lokale zoekopdrachten zijn: 

  • Online marketing Den Bosch
  • Fietsenmaker Roosendaal
  • Advocatenkantoor in Breda

 

Zoals je ziet bevatten bovenstaande zoektermen een locatie, waardoor je gelijk kunt zien dat het om een lokale zoekopdracht gaat. Er zijn ook situaties te bedenken dat je niet perse een stad of locatie hoeft in te vullen. Google wordt steeds slimmer en kijkt dus ook vaker naar de locatie waar de gebruiker zich bevindt. Zo kan je in Breda totaal andere zoekresultaten zien op de term ‘slotenmaker’ dan wanneer je in Rotterdam of Groningen bent.

Reviews

Reviews, klantbeoordelingen en recensies. Allemaal belangrijk voor jouw Lokale SEO. Heb je veel reviews? Mooi, dan ziet Google dat je actief bent. Door veel reviews verhoog jij je betrouwbaarheid én heb je een manier om leads te overtuigen om contact met je op te nemen. Win-win dus.

Voorbeeld lokale SEO

2 Trends uitgelicht

Héél belangrijk om te weten: Google is altijd in beweging. SEO dus ook. Ook voor de lokale zoekopdrachten zijn er nieuwe ontwikkelingen waar we rekening mee moeten houden.

De eerste trend is de verschuiving van de belangrijkste kernwaarde ‘Nabijheid’ naar de Relevantie en Kwaliteit van de zoekresultaten. Google wil aan alle gebruikers enkel de beste en meest relevante zoekresultaten laten zien. Dus niet alleen jouw locatie is nu doorslaggevend, maar óók de relevantie van de zoekopdracht in combinatie met jouw website. Zo wordt het gebruik van de regionale zoekopdrachten dus steeds belangrijker om goed online vindbaar te zijn in jouw regio.

De andere ontwikkeling is het gebruik van structured data. Schrik niet, via deze extra gegevens geef je aan Google aan wat de focus is van jouw bedrijf, waar jij je bevindt en waar jij de expert in bent. Als je dit hebt, is de kans groter dat je in de lokale zoekresultaten komt. 

Hulp nodig?

Wil jij starten met Lokale SEO of heb je vragen na het lezen van dit artikel? Geen probleem, eRocket staat voor je klaar. Stuur ons gerust een berichtje en we helpen je uiteraard verder. Samen zorgen voor het beste resultaat voor jouw bedrijf. 🤝