LinkedIn Stories in Nederland

Na Instagram en Facebook is ook LinkedIn deze week begonnen met een verhalenfunctie. Op 13 mei is LinkedIn Stories uitgerold in Nederland. Nederlandse gebruikers zijn de eerste in Europa die gebruik kunnen maken van deze functie. Wat is LinkedIn Stories? En hoe kun jij hiermee resultaat behalen?

Wat is LinkedIn Stories?

Het gaat om een toevoeging die lijkt op de Stories van Instagram en de Verhalen van Facebook. Je plaatst beeldmateriaal en uploadt dit als een story. Berichten die je in de LinkedIn Stories plaatst, verdwijnen na 24 uur vanzelf weer.

Volgens LinkedIn is de functie bedoeld om de menselijke kant van een professionele pagina te belichten. Ze zeggen er het volgende over: ‘LinkedIn Stories maakt het mogelijk om een kijkje achter de schermen te geven bij dagelijkse werkzaamheden, om inspiratiebronnen te delen, andere ondernemers een podium te geven of gewoon om kennis en praktische tips te delen.’

Je kunt op LinkedIn bovendien geen verhalen plaatsen vanuit een bedrijfsaccount. Ook kun je geen bedrijfsaccounts taggen in je verhaal.

Hoe ziet dat eruit?

De basis van LinkedIn Stories is hetzelfde als bij Instagram Stories en Facebook Verhalen. Nadat je een story hebt geplaatst, wordt het bericht bovenin je account uitgelicht, in het van Instagram en Facebook bekende rondje.

LinkedIn Stories
Stories op LinkedIn
Schrijf een verhaal
24 uur zichtbaar

Waarom introduceert LinkedIn de stories?

LinkedIn geeft aan dat de stories ervoor zorgen dat je een menselijke kant van jezelf kunt laten zien op een overwegend professioneel platform. Door het coronavirus is de manier waarop we werken erg veranderd. Het versterken van verbindingen is nog nooit zo belangrijk geweest als nu. LinkedIn speelt hierop in door deze nieuwe functie nu uit te rollen in Nederland.

Daarnaast wil LinkedIn de mogelijkheid bieden om op een informele manier je dagelijkse activiteiten te delen. Je kunt bijvoorbeeld stickers toevoegen aan je foto en zo je creativiteit tonen.

Wat is het verschil met Instagram en Facebook?

Er is wel degelijk een verschil met de stories op andere social media platformen, zoals Instagram en Facebook. Waar de stories van bedrijven op Instagram en Facebook zich vooral richten op de B2C-markt, komt LinkedIn met mogelijkheden voor de B2B-markt.

LinkedIn zegt hierover: ‘Van het vieren van een mijlpaal tot het delen van tips voor een gezonde balans tussen werk en privé: LinkedIn Stories is een nieuwe manier om hulp te bieden én te krijgen van de professionele wereld om ons heen. Dat is nu belangrijker dan ooit.’

Tips voor LinkedIn Stories

Wil je aan de slag met LinkedIn Stories? Dan is het belangrijk om een aantal dingen in je achterhoofd te houden. Om die reden deelt LinkedIn zelf een aantal do’s en don’ts.

De do’s:

  • Plaats content in een professionele context.
  • Creëer content rond educatieve inhoud.
  • Voeg authentieke content toe.
  • Toon je alledaagse professionele momenten.
  • Ga actief het gesprek aan met je netwerk.
  • Stel vragen over het laatste professionele nieuws.

De don’ts:

  • Persoonlijke en privé momenten plaatsen.
  • Ongepaste content plaatsen.
  • Spammen met informatie over producten of services.

Praktische voorbeelden

Zijn de do’s and don’ts van LinkedIn open deuren? Wel een beetje. Maar toch is het goed om in je hoofd te houden dat er wel degelijk verschil is met de content die je op Instagram plaatst en de content die geschikt is voor LinkedIn. Een aantal mogelijkheden:

  • Plaats foto’s of video’s van een lopend project.
  • Vertel wat je geleerd hebt uit een nieuwsartikel of interview.
  • Laat zien hoe jij (en je collega’s) thuiswerken.
  • Deel handige tips die voor jouw netwerk interessant zijn.
  • Toon wat je op dit moment leest of welke educatieve programma’s je bekijkt.
  • Deel behind-the-scenes beelden van de lunch-call met je collega’s.

Meer informatie over LinkedIn Stories?

Wil je tips of meer informatie ontvangen over de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op via 076 782 0560 of mail naar info@erocket.nl.