Ik plaatste 30 dagen lang iets op LinkedIn

linkedIn experiment

Ik heb afgelopen periode een LinkedIn experiment uitgevoerd waarin ik 30 dagen lang elke dag een bericht plaatste. Wil je weten wat dit heeft opgeleverd? 3 heel goede leads en veel interessante connecties.

In dit bericht een korte toelichting wat ik hiervan heb geleerd. Wil je alle statistieken en resultaten zien, download dan de whitepaper over dit LinkedIn experiment.

Download hier de LinkedIn whitepaper

Hoe het LinkedIn experiment begon

 

De komende maand ga ik elke dag een LinkedIn bericht plaatsen. Waarom?!

 

Dat was het bericht waar ik mijn LinkedIn experiment mee begon. Ik zag bij veel mensen dat een dergelijk experiment iets had opgeleverd en ik wilde de proef op de som nemen.  Het leek me eerlijk gezegd irritant. Maar zolang ik het zelf niet geprobeerd had was dit een aanname.

Allereerst bedacht ik mijn doelstellingen:

  • 1 lead uit LinkedIn halen
  • Ervaring opdoen over bereik en plaatsingsstrategie om klanten van eRocket nog beter te kunnen adviseren op LinkedIn gebied

Daarna ging ik bedenken wat mijn volgers willen zien en hoe dat in het verlengde van de doelstellingen zou werken.

Ground rules van het experiment

Dit waren de regels waar ik me aan hield:

  • Dagelijks een bericht plaatsen op mijn LinkedIn tijdlijn
  • Soms een verwijzing naar eRocket en andere connecties
  • Alleen organisch bereik (geen betaalde promoties)
  • De statistieken bijhouden van ieder bericht
  • Aan het eind van de maand een compleet overzicht van alle statistieken
  • Ook de mislukte berichten
  • Alle connectieverzoeken accepteren
  • Liken of reageren op de reacties op de berichten

Bijzonderheden toen ik begon met het plaatsen van de LinkedIn berichten

  • Ik kreeg meer LinkedIn berichten en emails dan ik verwacht had. Al vanaf de plaatsing van mijn eerste bericht.linkedin bericht
  • Veel berichten hadden 1 of 2 dagen engagement, maar andere berichten bleven weken onder de aandacht.
  • Het bericht waarin ik mijn LinkedIn experiment eindigde was 1 van de populairste berichten. Ik kwam bij veel nieuwe personen in beeld en ontving veel mails en LinkedIn connectieverzoeken van personen die mij nog niet eerder gezien hadden.
  • Het bericht over Arianne als mede-aandeelhouder kreeg sommige dagen een boost van 1.000 vertoningen.
  • Ik werd door connecties gewezen op LinkedIn experts die graag hun expertise delen.
  • Sinds mijn experiment zie ik meer berichten over ondernemen in mijn LinkedIn overzicht.
  • Ik werd gedwongen om me te verdiepen in de laatste trends en ontwikkelingen omdat ik nieuwe kennis wilde delen. Een goed voorbeeld was het plaatsen van je website URL via creator modus.
  • Door veel op LinkedIn aanwezig te zijn, ging ik meer interactie zoeken met personen die veel op LinkedIn zitten. Van alleen zenden is nog nooit iemand beter geworden ;).

Conclusie LinkedIn experiment

Het experiment is voorbij en moet zeggen dat de resultaten boven verwachting waren. Ik wilde vooraf meer weten over de mogelijkheden van LinkedIn en had als doel om 1 lead uit het experiment te halen. Dat laatste is zeker gelukt, daarover zo meer.

Ik had zelf de aanname dat een ‘overkill’ aan LinkedIn berichten irritant zou zijn, maar dit leek mee te vallen. 10% van de respondenten gaf via een poll aan dat het irritant was. Natuurlijk zullen niet veel mensen zich negatief uiten, maar toch was het overgrote merendeel erg te spreken over het experiment. In de meetings die ik in die weken had werd het experiment ook regelmatig positief aangehaald.

LinkedIn berichten irritant?

Het bedenken van de berichten en het inspelen op de actualiteit ging gemakkelijker dan gedacht. Elke ochtend had ik een kwartier / half uur de ruimte om m’n bericht te plaatsen. Vaak deed ik dat terwijl mijn zoontje Mick na het ontbijt even met de Duplo speelde of soms op kantoor tussen 2 afspraken door.

Leads uit LinkedIn

Het doel was dus 1 lead vanuit LinkedIn. Ik heb er 3 gekregen tijdens het experiment en daarna nog een aantal mailtjes van mensen bij wie ik binnenkort op gesprek kan komen.

Doordat ik dagelijks berichten plaatste, werden sommige berichten doorgestuurd naar andere afdelingen binnen een bedrijf. Mijn connecties wisten wel dat ik een online marketing bureau heb, maar door specifieke voorbeelden te geven in de berichten was het makkelijker om eRocket te noemen.

Een goed voorbeeld was het bericht over ons eRocket Dashboard. Daarin lieten we onze transparantie zien en dat sprak een partij erg aan. Hun huidige online marketing bureau stuurde alleen maandelijks een rapport en dat is natuurlijk niet genoeg.

LinkedIn advies voor ondernemers

Op basis van dit experiment heb ik een aantal zaken gezien die werken in de branche waarin ik zit. Bij eRocket leveren we online marketing diensten voor ondernemers, dus op basis daarvan kan ik een conclusie geven. De contentkalender die we voor LinkedIn gebruiken zetten we in bij onze klanten waar LinkedIn marketing een belangrijk onderdeel is.

Wanneer ik een ondernemer spreek die B2B leads zoekt, dan zal ik zeker adviseren om ook eens een maand lang dagelijks een bericht op LinkedIn te plaatsen. In de B2B markt is zichtbaarheid belangrijk. Door meer in je eigen netwerk te helpen, kan je ook onder de aandacht komen van nieuwe leads.

Er zitten verschillende voordelen aan het 30 dagen plaatsen op LinkedIn:

  • Je onderzoekt vooraf wat je doelgroep wil lezen van je
  • Je krijgt meer zichtbaarheid binnen je netwerk
  • Je netwerk krijgt ook meer gevoel bij je dienst
  • Je kijkt dagelijks op LinkedIn voor kansen om anderen te helpen

Download de whitepaper van het LinkedIn experiment

Download hier de LinkedIn whitepaper

einde linkedin experiment

Haal meer uit LinkedIn

Via LinkedIn is het mogelijk om meer leads of naamsbekendheid te creëren. 

Meer inspirerende blogs

Beste tijd om te posten op linkedin
Wat is de beste tijd om content te posten op LinkedIn?
LinkedIn interactie
Zo krijg je meer interactie op je LinkedIn berichten
LinkedIn bedrijfsprofiel
Zo plaats je de beste content voor je LinkedIn bedrijfspagina
LinkedIn voordelen
4 voordelen van LinkedIn voor bedrijven

Belangrijke pagina's

Wat is jullie track record?
Welke online marketing diensten pakken jullie op?
Online marketing strategie
Social media strategie
LinkedIn marketing
271 nieuwe leads binnen een maand met Bentley Europe

271 nieuwe leads, 135.088 weergaven en 1342 klikken na een maand. Dat waren de resultaten die we voor onze klant Bentley Europe hebben binnengehaald met LinkedIn leadgeneratie campagnes. Dit vertellen wij niet alleen met trots aan Bentley, maar delen we ook graag met jullie.