SEO en linkbuilding

Linkbuilding is al een lange tijd één van de belangrijkste SEO factoren om je website hoger te laten scoren op zoekwoorden in Google. Door andere websites naar jouw website te laten verwijzen door middel van een linkje versterk je jouw domein en kan je content hoger gaan scoren in Google. Voor SEO gaat linkbuilding alleen verder dan alleen backlinks verzamelen. Je hebt namelijk zowel externe als interne linkbuilding. In een eerder blogartikel hebben wij al eens beschreven wat kwalitatieve linkbuilding is, wat kwalitatieve backlinks zijn en enkele strategieën. Daarnaast beschrijven we in ons blog artikel over SEO tips over het belang van het inzetten van interne linkbuilding. In dit blogartikel zullen we dieper ingaan op interne linkbuilding, waarom je het moet inzetten en hoe het jouw kan helpen op je SEO resultaten kan verbeteren.

Het verschil tussen interne en externe linkbuilding

Mensen denken bij linkbuilding al snel aan linkjes verzamelen vanaf andere websites naar hun website. Dit klopt ook, maar dit is het niet alleen. Je hebt ook interne linkbuilding op je website. Dit zijn interne links die verwijzen van bijvoorbeeld je homepagina naar een categorie- of dienstenpagina. Een voorbeeld van een interne link is in de eerste alinea ook al gebruikt. In deze alinea hebben wij 2 interne links verwerkt naar andere blogartikelen op onze website.

 

Interne linkbuilding is het linken vanaf de ene pagina op jouw website naar een andere pagina op jouw website.

Externe linkbuilding is dus het verzamelen van links vanaf andere website naar jouw website.

Kwalitatieve linkbuilding

Waarom interne linkbuilding inzetten?

Vaak wordt het bij het beschrijven van het belang van linkbuilding niet geschreven over interne linkbuilding, maar alleen hoe belangrijk het is om (kwalitatieve) externe linkjes te verzamelen. Interne linkbuilding heeft verschillende voordelen op het gebied van SEO:

  • Door een goede interne linkstructuur te hebben begrijpen zoekmachines beter en sneller wat de relatie is tussen verschillende pagina’s.
  • De zoekmachines kunnen je website sneller crawlen en indexeren.
  • Door het goed inzetten van interne linkbuilding geef je de zoekmachines aan wat jouw belangrijkste pagina’s zijn.
  • Voor verbetering van de rankings/vindbaarheid van zoekwoorden. Hierover later meer.

Waarom wil je nog meer interne linkbuilding inzetten?

Je kunt je website bezoeker sturen naar de pagina’s die jij wilt dat ze bezoeken. Je kunt hier verschillende redenen voor hebben. Zo kun je websitebezoekers naar pagina’s sturen waar zij meer informatie over het ontwerp kunnen vinden, om ze in een bepaalde funnel te leiden of met promotie doeleinde, dus dat je de website bezoeker stuurt naar de product- of dienstpagina. Door verschillende funnels te maken op je website begeleidt je jouw websitebezoeker langs de verschillende pagina’s die jij wilt dat ze bezoeken om een bepaald doel te behalen (bijvoorbeeld contact opnemen of een product of dienst afnemen).

Linkbuilding en SEO

Interne linkbuilding om je SEO resultaten te verbeteren

Wanneer je website en/of pagina’s waarde hebben opgebouwd kun je dit inzetten om je SEO resultaten te verbeteren. Door interne linkbuilding in te zetten kun je andere pagina’s ook meer waarde geven. Wanneer een pagina meer waarde heeft zal dit leiden tot een hogere ranking in de zoekmachines.

Hoe werkt dit? Met interne linkbuilding geef je waarde door van de ene pagina naar een andere pagina. Elke link die je plaatst op een pagina geeft een bepaalde waarde mee van de pagina waar hij op staat. Hoeveel waarde de link mee krijgt is afhankelijk van verschillende factoren. Zo ligt het aan hoeveel waarde de pagina heeft en hoeveel linkjes er in totaal op een pagina staan. De totale waarde wordt namelijk gelijkwaardig verdeeld over de verschillende linkjes. We snappen dat dit misschien niet heel duidelijk is, dus hierbij een voorbeeld.

Stel je hebt een homepagina en daar zet je 2 interne linkjes op naar categoriepagina’s. De homepagina in dit voorbeeld heeft een waarde van 100. Elke linkje zal een waarde van 50 mee. Wanneer je vanaf de categoriepagina ook weer 2 linkjes plaatst naar 2 product pagina’s krijgen deze een waarde mee van 25. Dus dan geef je vanaf je homepagina linkwaarde door naar zowel de categoriepagina als de product pagina. Hieronder een afbeelding om dit voorbeeld te verduidelijken:

Linkwaarde (interne linkbuilding)

Tips voor interne linkbuilding en SEO!

We hebben nu het belang van interne linkbuilding en SEO uitgelegd. Voordat je begint met interne linkbuilding willen je nog enkele tips meegeven waar je rekening mee kunt (lees moet) houden om het maximale resultaat te behalen uit interne linkbuilding.

Tip 1: Ankertekst

De ankertekst (de tekst waar de link aan gekoppeld is) speelt een rol bij de ranking van je website in Google. Zorg ervoor dat je de zoekwoorden gebruikt waarop je wilt scoren met de pagina waar je naar linkt en dat de ankertekst ook relevant is voor die pagina. Om dit te verduidelijken geven we een voorbeeld:

 

Wil jij de vindbaarheid van je website te verhogen? Klik hier! Dit is FOUT!

Wil jij de vindbaarheid van je website verhogen? Bekijk onze SEO tips. Dit is GOED!

 

Wij willen graag met het blogartikel met SEO tips scoren op het zoekwoord ‘SEO tips’, dus verwerken wij deze term ook in de ankertekst. Voorbeelden van slechte ankerteksten zijn: klik hier, lees meer, meer informatie etc.

Tip 2: Het aantal interne links op een pagina

Hoe meer links je op de pagina zet, hoe lager de waarde is die wordt mee gegeven. Beperkt dus het aantal links op je pagina en zorg ervoor dat je naar de content/pagina’s linkt die voor jouw het belangrijkste zijn.

Tip 3: Afbeeldingen als interne linkbuilding

Afbeeldingen kunnen ook gebruikt worden als link, dit is zowel voor interne als externe linkbuilding. Wanneer je afbeeldingen gebruikt voor linkbuilding zorg ervoor dat je dan de ALT-tekst van de afbeelding invult op dezelfde als je de ankertekst die je anders zou gebruiken.

Tip 4: Plaats alleen links op relevante plekken

Zorg ervoor dat je niet gaat linken om het linken, maar dat je links alleen op relevante plekken naar relevante pagina’s laat linken. Op het moment dat wij nu hier een link zouden plaatsen over gezond eten, zou dit een niet relevante link op een niet relevante plek zijn. Bedenk dus altijd voordat je de link plaats ‘is dit een relevante plek voor de link?’.

Tip 5: follow en no-follow

Je kunt ervoor kiezen om een link wel of geen waarde mee te laten geven. Door de follow link te plaatsen geef je waarde mee en wanneer je een no-follow link plaats wordt er geen waarde meegenomen. Wat is het voordeel van een no-follow link hoor ik je denken? Wanneer je veel interne links op een pagina hebt staan krijgen deze elk maar een klein gedeelte van de waarde mee. Wanneer je dan een link aanpast naar een no-follow link wordt deze niet meegenomen in de verdeling van de waarde. Hierdoor kun je dus meer waarde mee geven aan de links naar je belangrijkste pagina’s of content.

Tip 6: Spoor broken links op

Wanneer je aanpassingen aanbrengt op je website kan het wel eens voorkomen dat er URL’s veranderen, pagina’s verwijderd worden of verplaatst worden. Blijf daarom regelmatig checken of de interne links niet een 301 (doorverwijzing) verwijzing of 404 verwijzing hebben. Wanneer dit het geval is geef je waarde door aan verkeerde pagina’s of geen pagina’s en gaat de waarde dus verloren. In de volgende tip benoemen we enkele tools waarmee je dit kunt opsporen.

Tip 7: Tools

Er zijn verschillende tools waarmee je jouw interne links kunt checken. Zo gebruiken wij bijvoorbeeld Screaming Frog en Ahrefs om onze interne links te controleren. Met deze tools kun je ook je externe links controleren. Door gebruik te maken van tools kun je ervoor zorgen dat er zo min mogelijk waarde verloren gaat en dat je maximale SEO resultaten verkrijgt door je linkbuilding.

Ga aan de slag met interne linkbuilding!

Je weet nu het belang van interne linkbuilding en hoe het je SEO resultaten kan helpen verbeteren. Ga nu aan de slag met een goede interne linkbuilding structuur op te zetten, controleer je eigen website en ga ermee aan de slag! Mocht je vragen hebben of meer informatie willen hebben. Of meer willen weten over Multi Funnel Marketing. Neem dan contact met ons op! Wij vertellen je er graag meer over. Je kunt contact met ons opnemen via de chat, door te bellen naar 076 – 782 0560 of door het contactformulier in te vullen!