Lemon8: het (noodgedwongen) alternatief voor TikTok?

Lemon8
Highlights
  • Lemon8 is een combinatie van het algoritme van TikTok met de content van Pinterest en Instagram.
  • Deze app lijkt volgens ons op een back-upplan van ByteDance.
  • Het is wachten tot de app ook in Nederland beschikbaar is.

 

De ‘nieuwe’ social media app Lemon8 is in opkomst. In de Verenigde Staten domineert de app de lifestyle-apps downloads met een nummer-één-positie. Hoe kan het dat Lemon8 schijnbaar vanuit het niets zo populair is geworden? Wat kun je ermee en voegt het eigenlijk iets toe aan de tientallen social media apps die al bestaan? We leggen het je graag uit.

 

Wat is Lemon8?

Lemon8, een social media app die op de markt is gebracht door ByteDance, wat je misschien bekend voorkomt. Het is namelijk het moederbedrijf waar ook TikTok onder valt. Lemon8 is niet helemaal nieuw. In 2020 kwam het namelijk voor het eerst in de app stores in Japan. Drie jaar later werd de app beschikbaar in grote delen van Zuid-Oost Azië, Engeland en de Verenigde Staten. Momenteel tikt Lemon8 bijna 20 miljoen downloads aan in de Google Play Store in totaal. In Nederland is de app nog niet beschikbaar.

Lemon8 omschrijft zichzelf als een platform om content te delen met een jeugdige community. Het zou dé bestemming zijn voor het delen en ontdekken van mooie, authentieke en diverse content. Volgens de New York Times is het doel van Lemon8 om het meest inspirerende, informatieve platform te worden waar ideeën worden ontdekt, gedeeld en tot leven komen. 

Maar zoals bij elke app moet er natuurlijk ook geld worden verdiend. In tegenstelling tot de meeste andere social media apps, richt Lemon8 zich vooral op content creators. Het verdienmodel van Lemon8 focust zich vooral op affiliate marketing door het werken met influencers. Zij kunnen namelijk producten inclusief verkoopprijs via de app aanprijzen en taggen in hun posts. De social ecommerce markt is groter dan ooit en de verwachting is dat de verkoop via sociale media platforms wereldwijd zo’n 1,3 miljard dollar zal zijn in 2023. En nu Instagram afstapt van live shopping, omdat zij zich meer gaan richten op Instagram Reels, lijkt Lemon8 in te springen op het gat dat zij gaan achterlaten.

 

Waar komt de Lemon8 hype vandaan?

Dat ByteDance goede apps maakt hebben ze meer dan bewezen met alleen al TikTok. Deze app, die zich richt op korte video-content, heeft in minder dan drie jaar tijd de wereld veroverd. Maar hoe kan het dat Lemon8 nu plotseling zo populair is geworden? 

De plotselinge populariteit komt vooral door de promotie van Lemon8 door grote TikTok influencers. ByteDance heeft veel influencers benaderd om het nieuwe platform te promoten en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Dat Lemon8 enorm wordt gepromoot door ByteDance, in de tijd dat TikTok ieder moment verboden kan worden in de VS, is té toevallig. ByteDance lijkt zichzelf in te dekken door een nieuwe app te ontwikkelen. 

 

Is Lemon8 de vervanger van TikTok?

Waar TikTok razendsnel populair is geworden door het onderscheidende karakter: korte video content in combinatie met een ‘For You’ pagina, is Lemon8 niet bepaald vernieuwend. Door influencers wordt het beschreven als een mix van ‘Instagram en Pinterest’. 

Sommige media suggereren dat Lemon8 moet gaan concurreren met TikTok en dat dat lastig wordt. Echter, zou dat ook heel anders kunnen uitpakken. Beide apps komen namelijk van dezelfde eigenaar en het zou onlogisch zijn om tegen elkaar te concurreren. Daarnaast bieden beide apps allebei iets heel anders aan, namelijk de focus op video content versus foto-content. 

Daarnaast is Lemon8 vooral het antwoord op een bestaande app, namelijk Xiaohongshu. Die app heeft al honderden miljoenen gebruikers en is in China mega populair. Nu Lemon8 enorm aan populariteit heeft gewonnen in Azië, gaat het zich nu richten op de westerse markt. 

Tot slot is Lemon8 qua privacy ook geen waardige vervanger van TikTok. Als backup-plan voor TikTok zou je verwachten dat privacy meer prioriteit zou hebben. Ook Lemon8 verzamelt IP-adressen, zoekgeschiedenis, mailadressen en andere persoonlijke informatie. Andersen, onderdeel van de directie van TikTok laat weten dat ze hun best doen om de Lemon8-app volgens de privacyregels van de VS in te richten, maar dat de app nu nog in de startupfase zitten. Mogelijk dat zij hier de wetgeving rondom TikTok afwachten.

 

Ons oordeel over Lemon8

Om eerlijk te zijn, is Lemon8 niet revolutionair. De app heeft geen vernieuwend algoritme, schendt privacyregels en lijkt in de basis op één van de vele social media apps die er al zijn. 

Toch scroll je langer door op TikTok dan op Instagram. Mogelijk kan hetzelfde algoritme  van TikTok toch ook foto-content aantrekkelijker maken. Vind je het concept van Instagram en Pinterest leuk en hou je van uitgebreide, gedetailleerde foto-content? Dan is het zeker aan te raden om eens een kijkje te nemen op Lemon8. Helaas wordt dat wel nog even wachten. Wij verwachten dat de groei van Lemon8 deels afhankelijk is van de ontwikkelingen rondom TikTok op dit moment. Natuurlijk hopen we wel dat Lemon8 snel in de Nederlandse app-store te vinden is zodat we echt een oordeel kunnen vellen.

Meer weten over de mogelijkheden binnen social media marketing?

Wij gaan met je in gesprek over de mogelijkheden.

Meer inspirerende blogs

TikTok kansen
Aan de slag met TikTok voor bedrijven
Social media content bedrijf
Creëer de beste social media content voor jouw bedrijf
Pinterest voor bedrijven
Pinterest voor bedrijven: hoe zet je het in?

Belangrijke pagina's

Instagram marketing
Social media strategie
Pinterest marketing
Multi Funnel ads & social
575% meer e-commerce omzet voor Exxcellent

Exxcellent heeft een vliegende start gemaakt met eRocket waarbij we de volledige Multi Funnel Marketing Strategie hebben ingezet. Zo hebben we SEO ingezet op de belangrijkste categoriepagina's. De SEA structuur is herzien en we adverteren daarnaast actief op Instagram, Facebook en Pinterest. Een stijging van 16.000% in omzet is daarvan het directe resultaat.