Klein budget voor online marketing? Dit zijn jouw kansen!

Zie jij de kansen van online marketing voor jouw bedrijf, maar heb je een klein budget om dit op te zetten? Geen zorgen! Ook voor kleine bedrijven met weinig budget zijn er meer dan genoeg kansen op het gebied van online marketing. Veel van deze kansen zijn zelfs gratis, al zal je er wel tijd in moeten steken om dit succesvol te maken. In dit blogartikel licht ik 6 van deze kansen toe. Ben je er klaar voor? LET’S GO!

Weet jij welke zoekwoorden jouw potentiële doelgroep gebruikt als ze op zoek zijn naar een product of dienst die jij aanbiedt? Als je hier nog geen inzicht in hebt, dan is het aan te raden om eerst te starten met een zoekwoordenonderzoek. Hiermee weet je waar het publiek naar zoekt zodat je jouw content hierop kunt aanpassen. Uiteraard moeten deze zoekwoorden wel perfect aansluiten bij jouw product of dienstverlening. Scoren op een zoekwoord met een hoog volume is leuk, maar als de bezoeker vervolgens niet kan vinden wat hij zoekt, zal dit uiteindelijk een negatief effect op je online vindbaarheid hebben. Duik dus echt de diepte in met je zoekwoordenonderzoek. Zoek die pareltjes die perfect bij jouw bedrijf passen. Hierbij gaat het dus niet alleen om het zoekvolume, maar ook om de intentie van de zoekvraag en de relevantie van het zoekwoord.

Perfectioneer je SEO-strategie

Heb jij al lang een zoekwoordenonderzoek gedaan en heb je hier je SEO-strategie op gebaseerd? Dat is al een goed begin, maar je bent er nog niet! Online marketing, SEO én het gedrag van bezoekers verandert constant, waardoor je jouw website eigenlijk continu moet blijven verbeteren op basis van jouw statistieken. Plan dus ieder half jaar een zoekwoordenonderzoek in om geen enkele kans over het hoofd te zien!

Begin met bloggen

Laten zien waar je goed in bent – dat is vaak het doel van het maken van blogartikelen. Door kennis te delen, word je een autoriteit op dat onderwerp. Dit kan een heel specifiek onderwerp zijn, maar het kan bijvoorbeeld ook branche gerelateerd zijn.  Bedenk goed wat bij jouw bedrijf en, eigenlijk nog belangrijker, bij jouw doelgroep past. Wat wil die doelgroep nou graag weten? Waar kan jij hen blij mee maken en hoe kan je er vervolgens voor zorgen dat zij klant worden?

Een ander voordeel van het schrijven van blogs: ze kunnen ook bijdragen aan een beter linkbuildingprofiel. Zodra jij als bedrijf voldoende autoriteit hebt opgebouwd, zullen andere (blog)sites naar jouw artikelen linken als de betrouwbare bron. Hierdoor creëer je meer waarde voor je website, wat dan weer een positief effect heeft op jouw organische posities in Google.

Nog een voordeel van blogs: je kan er zoekwoorden in kwijt die je misschien niet op je product- of dienstpagina kwijt kan. Neem bij je zoekwoordenonderzoek dus ook altijd vragende zoekwoorden mee. Die kunnen zeker van pas komen als je blogs gaat schrijven!

Een nadeel van bloggen: het kost tijd – veel tijd. Afhankelijk van de vlotheid van je pen zal het schrijven van een gemiddeld blogartikel zeker 1 tot 3 uur tijd kosten. Toch brengen blogs veel voordelen met zich mee, zeker voor bedrijven met een klein online marketingbudget. Het zal dus even een investering van tijd zijn, maar het is het zeker waard!

Zorg voor het optimale Google Mijn Bedrijf-account

Lever jij vooral producten of diensten in de directe omgeving van jouw bedrijf? Dan is een goed ingericht Google Mijn Bedrijf-profiel super belangrijk! Veel mensen zoeken namelijk op Google Maps naar een bedrijf bij hen in de buurt. Dan moet jij daar natuurlijk staan. Dit werkt eigenlijk heel eenvoudig: je maakt een gratis Google Mijn Bedrijf-account aan en vult alle gegevens in. Zodra je account geverifieerd is, zal je vindbaar zijn in Google Maps. Je kan er echter vaak meer uithalen dan je in eerste instantie zal denken. In het blogartikel van Bori lees je meer over het optimaliseren van je Google Mijn Bedrijf-account.

Nog een tip: reageer altijd op de reviews in Google Mijn Bedrijf. Of ze nu positief of negatief zijn (of van iemand die je helemaal niet kent), door te reageren zien andere gebruikers dat je actief gebruik maakt van Google Mijn Bedrijf én dat je klachten op een correcte manier afhandelt.

Zet social media in voor meer exposure

Net als bij SEO is er voor social media een goed uitgedachte strategie nodig. Overal maar een account aanmaken omdat het kan is zonde van je tijd. Focus alleen op de social media kanalen waar jij jouw doelgroep kunt bereiken. Bedenk dus goed wie jouw doelgroep is, waarom zij jou moeten volgen en wat je gaat bijdragen aan hun tijdlijn. Als je dat goed op het vizier hebt, is de eerste stap naar een succesvolle social media strategie gezet.

Er zijn meerdere manieren om jouw social media kanaal onder de aandacht te krijgen. Zo kan je onder andere gebruik maken van hashtags zodat je in beeld komt bij mensen die de hashtag volgen. Ook kan je je bij verschillende LinkedIn- of Facebookgroepen aansluiten die passen bij jouw eigen dienstverlening of branche. Deze kan je eenvoudig vinden via de zoekfuncties van deze social media kanalen.

Verkoop je producten? Dan kan je deze ook via Facebook en Instagram aanbieden. Deze social shops worden steeds uitgebreider, waardoor dit een interessant extra verkoopkanaal kan zijn. Vaak kan je jouw producten zelfs automatisch laten inladen vanuit je CMS (o.a. mogelijk in Shopify en WooCommerce).

Je kan daarnaast ook nog de hulp inschakelen van influencers. Zeker de zogeheten micro-influencers (tussen de 10.000 en 50.000 volgers) zullen jouw product graag onder de aandacht brengen als je er een gratis exemplaar van naar ze opstuurt. Onderzoek wel van tevoren of de doelgroep van de influencer ook aansluit bij jouw doelgroep. Anders heeft die extra exposure ook weinig effect 😉.

Creëer een emaillijst

Wil jij van jouw klanten trouwe klanten maken? Dan moet je zeker emailmarketing inzetten. Door jouw klanten op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen, nieuwe producten of trends in de markt zorg je voor een hogere betrokkenheid, wat vaak zorgt voor meer terugkerende bezoekers én meer bestellingen of leads. Het is hierbij wel belangrijk dat je alleen een nieuwsbrief stuurt als je ook daadwerkelijk iets te vertellen hebt dat je klanten ook zeker moeten weten. Denk dus goed na over de inhoud en de frequentie van de nieuwsbrieven. Ze worden namelijk ook snel als irritant beschouwd, dus daar moet je wel voor waken.

Er zijn verschillende emailmarketingplatformen die je gratis kunt gebruiken. Denk onder andere aan Mailchimp. Hierbij hoef je pas te betalen als je meer dan 2000 mailadressen in je emaillijst hebt staan. Heb je er meer nodig? Dan kost het $9,99 per maand. Je kunt overigens niet zomaar iedereen toevoegen aan je emaillijst; hier moet je expliciet toestemming voor vragen. Dit kan je bijvoorbeeld doen door een vinkje onder je contactformulier of checkout te zetten waarmee mensen kunnen aangeven dat zij graag een nieuwsbrief willen ontvangen. Bij webshops wordt vaak ook een korting aangeboden om mensen te triggeren om zich in te schrijven.

Zet remarketing in

Ook met een klein budget kan je online adverteren meenemen in je online marketing strategie. Zo kan je al een remarketingcampagne aanzetten voor maar €1,- per dag! Eerdere websitebezoekers krijgen op deze manier een banner van jou te zien op websites zoals nu.nl of weeronline.nl. Hiermee blijf je top-of-mind bij eerdere websitebezoekers, wat bijdraagt aan je naamsbekendheid. Meer weten over remarketing? In het blogartikel van Juliëtte lees je meer over de inzet van remarketing.

Aan de slag!

Zo zie je maar: zelfs met kleine budgetten is er veel mogelijk met online marketing! Wist je trouwens dat wij je ook kunnen helpen als je zelf je online marketing wilt oppakken? Voor iedereen die nog nieuw is in de online marketingwereld hebben wij eRocket Launch opgezet: een online marketing training die bestaat uit 12 modules. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op!

eRocket
Zinkstraat 1
4823 AD Breda
076 782 05 60
info@erocket.nl

Wil je weten wat Multi Funnel Marketing voor jouw bedrijf kan opleveren? Neem contact met ons op!

eRocket heeft 33 beoordelingen van klanten en heeft een beoordeling van 4,8 uit 5.