Instagram Reels; korte humoristische video’s die je kunt delen op Instagram is sinds 5 augustus 2020 beschikbaar in Nederland. De nieuwe feature lijkt sterk op TikTok, een social media kanaal waarop video’s, met effecten en muziek, worden gedeeld. Daarmee lanceert Instagram wederom een nieuwe functie die goed gekopieerd lijkt te zijn van de concurrent.
Instagram Reels is het alternatief van TikTok
Filmpjes van maximaal 15 seconden opnemen, bewerken met leuke effecten en delen met je volgers. Zo simpel is de nieuwe functie op Instagram. Een gepubliceerde Reel vind je in het Verken-tabblad als je applicatie opent of in het nieuwe tabblad op je profiel. Je kunt een Instagram Reel eenvoudig en snel delen via Instagram Stories. Dit concept is al bekend bij vele jongeren als TikTok. Instagram gaat met het uitrollen van Instagram Reels de concurrentie aan met TikTok om zo gebruikers op het platform te behouden.
Hoe maak je een Instagram Reel?
Je opent de applicatie op je telefoon. Vervolgens ga je naar de Instagram camera, waarmee je normaliter ook Instagram Stories maakt. Je kiest alleen in dit geval voor Reels. Binnen Reels zijn er verschillende opties om je video te bewerken. We zetten ze hieronder op een rij voor je.
AR effecten toevoegen
Kies tussen de verschillende effecten en voeg deze toe aan je video. Deze effecten zijn door Instagram of door andere gebruikers van de app gemaakt. Eigenlijk blader je door een bibliotheek van effecten. Je vindt er vast wel een die je wilt gebruiken!
Kies muziek
Je kunt een liedje gebruiken uit de muzieklijst of je gebruikt een eigen opgenomen audiofragment. Tegenwoordig vind je bijna alle populaire liedjes in deze lijst. Uiteraard kun je ook een Reels maken zonder een muziekfragment.
Grappige elementen toevoegen
Als je jouw Reels hebt opgenomen, kun je hier leuke en grappige elementen aan toevoegen om voor nog meer hilariteit te zorgen. Laat je creatieve brein zijn werk doen en verras je kijkers met unieke Reels.
Snel of langzaam?
Alle fragmenten die je opneemt kun je snel of langzaam af laten spelen. Ook dit is weer een optie om creatieve filmpjes te maken die perfect passen bij wat je zelf voor ogen hebt.
Bestaande videos’s gebruiken?
Uiteraard heb je ook hier de mogelijkheid om eerder opgenomen video’s te gebruiken, te bewerken en te publiceren. Ben je benieuwd hoe het eruit ziet? Wij zijn direct aan de slag gegaan en hebben een Instagram Reel gemaakt. Je kunt deze bekijken op het Instagram account van eRocket. Vergeet ons ook niet te volgen!
Bedrijven en Instagram Reels?
Instagram Reels is een nieuwe manier om in contact te komen met je doelgroep. Activeer je doelgroep op een creatieve en originele manier. Houd hierbij altijd rekening met je social media marketing strategie. Wij hebben hierbij al enkele tips:
- Houd er rekening mee dat een gepubliceerde Instagram Reel in een continue loop wordt afgespeeld.
- Let erop dat je de juiste formaten gebruikt bij het filmen van een Reel, zodat de video op alle smartphones goed te zien is. (1080 x 1920 pixels)
- Plaats eventuele tekst niet te veel bij de randen van je Reel/scherm. Er bestaat een kans dat tekst wegvalt op sommige smartphones.
Zelf aan de slag met Instagram Reels?
Eerder hebben wij een artikel gepubliceerd over de TikTok kansen voor bedrijven. Wat zal het effect zijn van Instagram Reels voor TikTok? Genereren Reels meer volgers en/of websitebezoekers? Wij houden het in de gaten en delen binnenkort meer! Houd onze social kanalen en website in de gaten voor updates!
Ben jij al overtuigd van deze nieuwe functie en wil je hiermee direct aan de slag? Neem contact met ons op en we bekijken samen de mogelijkheden!