Ik zie mijn advertenties niet

Een vraag die wij regelmatig krijgen van klanten: “ik zie mijn advertenties niet”. Of een advertentie vertoond wordt, hangt af van diverse factoren. In dit blogartikel vertel ik alles over deze factoren en leg ik je uit hoe je kunt controleren of je advertenties wel zichtbaar zijn.

 

Factoren voor het vertonen van advertenties

Er zijn dus verschillende factoren die bepalen of een advertentie wel of niet vertoond wordt. Afhankelijk hiervan kun je dan ook je eigen advertenties niet in beeld krijgen, terwijl je wel op de juiste zoekterm zoekt.

  • Locatie

In een Google Ads campagne kun je met geografische targeting aangeven in welke gebieden mensen zich moeten bevinden die de advertenties mogen zien. Heb je bijvoorbeeld een campagne voor een fietsenwinkel in Breda, dan richt je je op mensen in deze regio. Bevind je je niet in deze plaats, dan zullen je de advertenties niet te zien krijgen, ook al zoek je op de juiste zoekterm.

  • Advertentieplanning

Maak je gebruik van een specifieke advertentieplanning om advertenties op specifieke dagen of tijdstippen te vertonen? Wanneer dit het geval is, zul je de advertentie op de andere momenten niet te zien krijgen.

  • Historisch zoekgedrag

Heb je advertenties ingesteld op een bepaalde zoekterm en al regelmatig gecontroleerd of je zichtbaar bent? Wanneer je meerdere keren op Google naar je bedrijf zoekt, maar niet op de advertentie klikt, kan het algoritme concluderen dat je geen interesse hebt. Het gevolg? De advertenties worden niet meer aan jou getoond.

  • Zoekwoorden

Indien je adverteert op zoektermen met weinig zoekvolume, kan het zo zijn dat Google hierop geen advertenties activeert. Het blijft namelijk een commerciële tool die liever heeft dat jij op zoektermen met veel zoekvolume zoekt. Gebruik de zoekwoordplanner van Google om te kijken of je adverteert op de juiste zoektermen.

  • Lage kwaliteitsscore

Zijn bovenstaande factoren niet aan de orde? Bekijk dan eens de kwaliteitsscore van jouw zoekwoorden. Wanneer de kwaliteitsscore te laag is, heeft dit invloed op de rangschikking in de Google Ads veiling en kan dit ervoor zorgen dat de advertentie niet vertoond wordt. De kwaliteitsscore wordt bepaald op basis van:

  • Verwachte CTR
  • Ervaring op bestemmingspagina
  • Advertentierelevantie

ik zie mijn advertenties niet - kwaliteitsscore

Lopen de advertenties wel?

Het is natuurlijk ook mogelijk dat jouw advertenties echt niet zichtbaar zijn vanwege problemen in het account. Daarom is het goed om te controleren of de campagnes goed ingericht staan en of er geen betalingsproblemen zijn. Onderstaande punten kun je eenvoudig controleren.

Facturering

Is er onlangs een betaling in het Google Ads account mislukt? Bij factureringsfouten is het mogelijk dat de advertenties niet meer worden weergegeven. Ga hiervoor in Google Ads naar [instellingen en facturering] en controleer of betalingen goed zijn doorgekomen en of er een geldige betaalmethode ingesteld staat.

Budget

In Google Ads geef je aan welk budget iedere campagne gemiddeld per dag mag verbruiken. Worden jouw campagnes beperkt door budget, dan kan het zo zijn dat advertenties niet meer zichtbaar zijn. Bekijk hoeveel kosten jouw campagnes afgelopen periode gemaakt hebben en hoeveel je hebt ingesteld als budget. Er komt niet altijd een melding bij te staan dat jouw budget ontoereikend is, dus kijk goed zelf naar de kosten.

Biedingen

Is je budget toereikend, maar krijg je alsnog geen vertoningen? En maak je gebruik van handmatige biedingen? Bekijk dan eens je biedingen per zoekwoord. Wanneer jouw bieding te laag is, kan deze niet meedoen aan de veiling en zal deze niet vertoond worden. Enkele handige statistieken op zoekwoordniveau om te controleren of jouw biedingen toereikend zijn:

  • Vertoningspercentage voor zoeken: het aantal keren dat jouw advertentie is vertoond in verhouding tot het aantal waarvoor het in aanmerking kwam.
  • VP voor toppositie in het zoeknetwerk: het aantal vertoningen waarbij jouw advertentie in één van de posities bovenaan stond in verhouding tot het aantal waarvoor het in aanmerking kwam.
  • top-VP zoeknetwerk: het aantal vertoningen waarbij jouw advertentie helemaal bovenaan stond in verhouding tot het aantal waarvoor het in aanmerking kwam.

Is jouw vertoningspercentage voor zoeken extreem laag? Vermoedelijk loop je vertoningen mis door je biedingen. Overweeg dan om je biedingen op zoektermniveau te verhogen of kies voor zoektermen waar minder concurrentie op zit.

Ook kun je gebruik maken van het rapport met veilinginzichten om te kijken naar je vertoningspercentage ten opzichte van concurrenten.

Status van de advertentie

Het kan ook zo zijn dat je advertentie nog niet goedgekeurd is of dat deze juist afgekeurd is. Je krijgt hier vaak een melding over van Google via de mail. Ook kun je het zien wanneer je de advertenties bekijkt in je Google Ads account. Je ziet het dan in de kolom ‘status’. Het kan soms zo zijn dat het algoritme van Google jouw advertentie heeft afgekeurd vanwege een schending van het beleid. Je kunt hierbij denken aan het promoten van verboden zoektermen, het gebruik van handelsmerken waarvoor je geen toestemming hebt, verkeerd interpunctiegebruik of een niet-werkende bestemmingspagina. Pas je advertentie aan en controleer op een later moment of deze nu wel goedgekeurd is. Let er dus altijd op dat jouw advertenties voldoen aan het beleid van Google.

Controleren of jouw advertentie in aanmerking komt voor weergave

Wil je controleren of jouw advertentie wel in aanmerking komt voor weergave? Gebruik hiervoor de advertentiepreview- en diagnosetool van Google. Je vindt deze ook onder tools > planning. Vul hier je zoekterm in en eventueel je locatie of taal en je krijgt meteen te zien of jouw advertenties in aanmerking komen voor vertoning.

1.      Uw advertentie wordt niet weergegeven.

Krijg je onderstaande melding? Dan wordt om een bepaalde reden jouw advertentie niet weergegeven. Handig: je krijgt meteen de reden te zien waarom jouw advertentie niet vertoond wordt en aanbevelingen hoe je dit kunt veranderen.

ik zie mijn advertenties niet

2.      Uw advertentie wordt weergegeven.

Krijg je onderstaande groene melding? Dan staat alles goed en worden je advertenties vertoond.

ik zie mijn advertentie

Hoe staan jouw Ads campagnes ingericht?

Al met al zijn er veel factoren die bepalen of je advertenties wel of niet vertoond worden en aan wie. Hoe staan jouw Ads campagnes ingericht? Heb je vragen over bovenstaand artikel of wil je één van onze specialisten naar jouw account laten kijken? Neem contact op via donna@erocket.nl.

eRocket
Zinkstraat 1
4823 AD Breda
076 782 05 60
info@erocket.nl

Wil je weten wat Multi Funnel Marketing voor jouw bedrijf kan opleveren? Neem contact met ons op!

eRocket heeft 30 beoordelingen van klanten en heeft een beoordeling van 4,8 uit 5.