11 factoren waarom Google advertenties niet zichtbaar zijn

Google ads
  • Komen jouw advertenties niet in beeld als je zoekt? 
  • Google vertoont niet altijd je advertentie om diverse redenen.
  • Zoek historie, account blokkade, locatie of budget zijn oa zaken waarom je advertentie niet in beeld komt. 

 

Een vraag die wij regelmatig krijgen van klanten: “Ik zie mijn Google advertenties niet”. Of een advertentie vertoond wordt, hangt af van diverse factoren. Benieuwd welke? Let’s see!

Factoren voor het vertonen van Google advertenties

Er zijn dus verschillende factoren die bepalen of een advertentie wel of niet vertoond wordt. Zelfs wanneer je wel op de juiste zoekterm zoekt. Maar welke factoren zijn dat dan?

1. Locatie

In een Google Ads campagne kun je met geografische targeting aangeven in welke gebieden mensen zich moeten bevinden die de advertenties mogen zien. Heb je bijvoorbeeld een campagne voor een fietsenwinkel in Den Bosch, dan richt je je op mensen in deze regio. Bevind je je niet in deze plaats, dan kan het zijn dat je advertenties niet in beeld komen, ook al zoek je op de juiste zoekterm. Wanneer je de plaatsnaam in de zoekvraag zet, zullen advertenties waarschijnlijk wel in beeld komen.

2. Advertentieplanning

Maak je gebruik van een specifieke advertentieplanning om advertenties op specifieke dagen of tijdstippen te vertonen? Dan zul je de advertentie op de andere momenten niet te zien krijgen.

3. Historisch zoekgedrag

Stel, je hebt al een paar keer gezocht naar je eigen advertentie. De eerste paar keer kwam deze wel in beeld, maar je hebt niet geklikt vanwege de kosten. Dan denkt Google dat de advertentie niet voor jou interessant is.

Het algoritme bepaalt dat je geen interesse hebt omdat je niet klikt. Het gevolg? De advertenties worden niet meer aan jou getoond.

4. Zoekwoorden

Indien je adverteert op zoektermen met weinig zoekvolume, kan het zo zijn dat Google hierop geen advertenties activeert. Het blijft namelijk een commerciële tool die liever heeft dat jij op zoektermen met veel zoekvolume zoekt. Gebruik de zoekwoordplanner van Google om te kijken of je adverteert op de juiste zoektermen.

5. Lage kwaliteitsscore

Zijn bovenstaande factoren niet aan de orde? Bekijk dan eens de kwaliteitsscore van jouw zoekwoorden. De kwaliteitsscore is een berekening van 3 factoren:

  • Verwachte CTR (Click-Through-Rate)
  • Ervaring op bestemmingspagina
  • Advertentierelevantie

Bovenstaande factoren geven aan hoe de advertentiekwaliteit zich verhoudt tot andere advertenties. Een hoge score betekent dat je landingspagina relevant en nuttig is voor iemand die het zoekwoord van die betreffende pagina gebruikt. Wanneer de kwaliteitsscore te laag is, heeft dit invloed op de rangschikking in de Google Ads veiling. Dit kan ervoor zorgen dat de advertentie niet vertoond wordt. De kwaliteitsscore wordt bepaald op basis van:

ik zie mijn advertenties niet - kwaliteitsscore

6. Budget

In Google Ads geef je aan welk budget iedere campagne gemiddeld per dag mag verbruiken. Worden jouw campagnes beperkt door budget, dan kan het zo zijn dat advertenties niet meer zichtbaar zijn. Bekijk hoeveel kosten jouw campagnes afgelopen periode gemaakt hebben en hoeveel je hebt ingesteld als budget. Er komt niet altijd een melding bij te staan dat jouw budget ontoereikend is, dus kijk goed zelf naar de kosten.

7. Biedingen

Is je budget toereikend, maar krijg je alsnog geen vertoningen? En maak je gebruik van handmatige biedingen? Bekijk dan eens je biedingen per zoekwoord. Wanneer jouw bieding te laag is, kan deze niet meedoen aan de veiling en zal deze niet vertoond worden.

Bekijk ook het rapport met veilinginzichten om te kijken naar je vertoningspercentage ten opzichte van concurrenten.

8. Problemen met Google Ads account

Het is natuurlijk ook mogelijk dat jouw advertenties echt niet zichtbaar zijn vanwege problemen in het account. Daarom is het goed om te controleren of de campagnes goed ingericht staan en of er geen betalingsproblemen zijn. Onderstaande punten kun je eenvoudig controleren.

9. Adverteerdersverificatie

Binnen Google Ads is het verplicht voor adverteerders om geverifieerd te zijn. Op die manier weet Google wie er achter het account zit en zorgt het voor transparantie binnen de zoekmachine. Wanneer je niet geverifieerd bent, wordt je account geblokkeerd en komen je advertenties niet in beeld.

Werden eerst wel jouw advertenties vertoond? Dat kan. Vroeger was deze verificatie nog niet nodig, waardoor je advertenties wel in beeld kwamen. Google vraagt bij bestaande Ads accounts om deze te verifiëren. Je krijgt 30 dagen om dit te doen en wanneer je het niet binnen 30 dagen hebt gedaan, dan wordt je account geblokkeerd.

Google Ads geblokkeerd

10. Facturering

Is er onlangs een betaling in het Google Ads account mislukt? Bij factureringsfouten is het mogelijk dat de advertenties niet meer worden weergegeven. Ga hiervoor in Google Ads naar [instellingen en facturering] en controleer of betalingen goed zijn doorgekomen en of er een geldige betaalmethode ingesteld staat.

11. Status van de advertentie

Controleer of je advertentie de status ‘goedgekeurd’ heeft gekregen. Wanneer dit niet het geval is worden je advertenties ook niet weergegeven. Je krijgt hier vaak een melding over van Google via de mail. Ook kun je het zien wanneer je de advertenties bekijkt in je Google Ads account. Je ziet het dan in de kolom ‘status’. Het kan voorkomen dat je advertentie niet wordt getoond door schending van het beleid. Je kunt hierbij denken aan:

  • het promoten van verboden zoektermen,
  • het gebruik van handelsmerken waarvoor je geen toestemming hebt,
  • verkeerd interpunctiegebruik of
  • een niet-werkende bestemmingspagina.

Pas je advertentie aan en controleer op een later moment of deze nu wel goedgekeurd is. Let er dus altijd op dat jouw advertenties voldoen aan het beleid van Google.

Hoe staan jouw Google advertentie campagnes ingericht?

Al met al zijn er veel factoren die bepalen of je advertenties wel of niet vertoond worden en aan wie. Hoe staan jouw Ads campagnes ingericht? Heb je vragen over bovenstaand artikel of wil je één van onze specialisten naar jouw account laten kijken? Neem contact op via bram@erocket.nl.

Meer uit advertenties halen?

Wij laten direct kansen zien met SEA.

Meer inspirerende blogs

Google ads uitbesteden voordelen
Google Ads uitbesteden: dit zijn de voordelen

Belangrijke pagina's

Wat is jullie track record?
Wat maakt jullie anders dan andere online markering bureaus?
Hoeveel moet ik rekenen voor advertentiekosten?
Welke rapportages delen jullie?
Google Adverteren
Een ROAS van 1300 met Performance Max voor Online Skateshop

Voor Online Skateshop blijven we altijd de Google Ads campagnes optimaliseren en lopen er altijd experimenten. Via Performance Max campagnes behaalden we hier sky high resultaten.